Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/17282
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМаринич, Ю. М.-
dc.contributor.authorГуменюк, Ю. М.-
dc.contributor.authorІваха, Ф. О.-
dc.contributor.authorMarinich, Yu. M.-
dc.contributor.authorGumeniuk, I. M.-
dc.contributor.authorIvaha, F. O.-
dc.contributor.authorМаринич, Ю. М.-
dc.contributor.authorГуменюк, Ю. М.-
dc.contributor.authorИваха, Ф. А.-
dc.date.accessioned2016-08-02T13:16:51Z-
dc.date.available2016-08-02T13:16:51Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationМаринич Ю. М. Неперервний частотомір для двигуна-маховика / Ю. М. Маринич, Ю. М. Гуменюк, Ф. О. Іваха // Механіка гіроскопічних систем : науково-технічний збірник. – 2013. – Вип. 26. – С. 39–42. – Бібліогр.: 4 назви.uk
dc.identifier.urihttps://ela.kpi.ua/handle/123456789/17282-
dc.language.isoukuk
dc.subjectнеперервний частотомірuk
dc.subjectсигнал кутової швидкостіuk
dc.subjectдвигун-маховикuk
dc.subjectшвидкість обертанняuk
dc.subjectвимірювач кутової швидкостіuk
dc.subjectcontinuous frequency meteren
dc.subjectangular rate signalen
dc.subjectreaction wheelen
dc.subjectangular velocityen
dc.subjectangular rate meteren
dc.subjectнепрерывный частотомерru
dc.subjectсигнал угловой скоростиru
dc.subjectдвигатель-маховикru
dc.subjectскорость вращенияru
dc.subjectизмеритель угловой скоростиru
dc.titleНеперервний частотомір для двигуна-маховикаuk
dc.title.alternativeContinuous frequency meter for a reaction wheeluk
dc.title.alternativeНепрерывный частотомер для двигателя-маховикаuk
dc.typeArticleuk
thesis.degree.level-uk
dc.format.pagerangeС. 39-42uk
dc.status.pubpublisheduk
dc.publisher.placeКиївuk
dc.source.nameМеханіка гіроскопічних систем: науково-технічний збірник-
dc.subject.udc681.3+615.89uk
dc.description.abstractukСтаття присвячена методу формування квазінеперервного сигналу кутової швидкості обертання ротора малогабаритного двигуна-маховика, побудованого на базі 2-х і 4-х полюсних трифазних безколекторних двигунів постійного струму. Запропонований підхід дозволяє використовуючи сигнали датчиків положення ротора сформувати сигнал кутової швидкості ротора двигуна-маховика та усунути похибки відтворення закону керування двигуна-маховика при зміні знаку кутової швидкості обертання ротора.uk
dc.description.abstractenThe usage of reaction wheels as executive parts for control systems of angular orientation and stabilization of spacecraft remains the most widespread method of angular control for a satellite. To create highly effective control system rigid demands are pulled out for reaction wheels such as mass-size characteristic, proportionality of reaction momentum to control signal and minimization power losses during energy transformation. The biggest errors in recreation of control law of reaction wheels take place during rotor angular velocity sign change, as in this moment compensation systems do not decrease but increase the influence of back EMF and friction momentum until the moment the information about angular velocity is renovated. When the angular velocity crosses the null pulsation of reaction momentum takes place. This problem is more important for reaction wheels of micro- and nano- level, as their small size limits the number of poles of the magnetic system and thus the number of information renovation points is small. The article is dedicated to the method of formation of quasi-stationary signal of rotor rpm of compact reaction-wheel, built on the basis of 2-and 4-pole three-phase brushless DC motors. The proposed approach allows the use of rotor position sensor signals to form a signal of rotor rpm of reaction-wheel and eliminate the error of reproduction of control law for reaction wheel when the sign of the angular velocity of rotation of the rotor changes.uk
dc.description.abstractruСтатья посвящена методу формирования квазипостоянного сигнала угловой скорости вращения ротора малогабаритного двигателя-маховика, построенного на базе 2-х и 4-х полюсных трехфазных бесколлекторных двигателей постоянного тока. Предложенный подход позволяет используя сигналы датчиков положения ротора сформировать сигнал угловой скорости ротора двигателя-маховика и устранить погрешности воспроизведения закона управления двигателя-маховика при изменении знака угловой скорости вращения ротора.uk
dc.publisherНТУУ "КПІ"uk
Appears in Collections:Механіка гіроскопічних систем: науково-технічний збірник, Вип. 26

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mgs26_05_Marinich1.pdf284.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.