Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/25273
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЦарелунга, О. О.-
dc.contributor.authorВірченко, Г. А.-
dc.contributor.authorTsarelunha, A. A.-
dc.contributor.authorVirchenko, G. A.-
dc.date.accessioned2018-12-01T16:44:03Z-
dc.date.available2018-12-01T16:44:03Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationЦарелунга, О. О. Визначення оптимального положення крила дозвукового літального апарата / О. О. Царелунга, Г. А. Вірченко // Механіка гіроскопічних систем : науково-технічний збірник. – 2016. – Вип. 32. – С. 156–163. – Бібліогр.: 4 назви.uk
dc.identifier.urihttps://ela.kpi.ua/handle/123456789/25273-
dc.language.isoukuk
dc.sourceМеханіка гіроскопічних систем: науково-технічний збірник, Вип. 32uk
dc.subjectдосягнення максимальної дальності польотуuk
dc.subjectБПЛАuk
dc.subjectPANSYMuk
dc.subjectінтерференціяuk
dc.subjectкомпонування крила відносно фюзеляжуuk
dc.subjectachievement of maximum flight rangeuk
dc.subjectUAVuk
dc.subjectPANSYMuk
dc.subjectinterferenceuk
dc.subjectwing placement relative to the fuselageuk
dc.subjectдостижения максимальной дальности полетаuk
dc.subjectБПЛАuk
dc.subjectPANSYMuk
dc.subjectинтерференцияuk
dc.subjectкомпоновки крыла относительно фюзеляжаuk
dc.titleВизначення оптимального положення крила дозвукового літального апаратаuk
dc.title.alternativeDetermination of the Optimal Subsonic Aircraft Wing Positionuk
dc.title.alternativeОпределение оптимального положения крыла дозвукового летательного аппаратаuk
dc.typeArticleuk
dc.format.pagerangeС. 156–163uk
dc.publisher.placeКиївuk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20535/0203-3771322016104509-
dc.subject.udc533.6.04uk
dc.description.abstractukЗапропонована методологія визначення оптимального положення крила дозвукового літального апарату проілюстрована на прикладі моделі літака, що містить крило заданого профілю та фюзеляж, побудований по круглим перерізам. Обґрунтовано вибір показників, що характеризують дальність польоту, виходячи з формули Бреге. Вона пов’язує дальність польоту з аеродинамічними та технічними характеристиками літального апарату.uk
dc.description.abstractenIn a developing of a new aircraft, especially an unmanned aerial vehicle (UAV), designers are trying to ensure maximum efficiency of its use. To achieve maximum flight range, an important role have the layout of the wing relative to the fuselage. The modern numerical methods help to model a large number of the wing and fuselage layout variants, without coming to sophisticated equipment for measuring aerodynamic parameters (wind tunnel). The purpose of the article is to investigate the influence of the wing and fuselage layout on the aircraft flight range. The relevance of the presented task is due to the high importance of the wings arrangement relative to the fuselage for unmanned aerial vehicles (UAVs), where it is important to achieve the maximum flight range, that is, increase its resource. The proposed methodology for determination of the optimal subsonic aircraft wing position is illustrated by the example of an airplane model containing a wing of a adjusted profile and a fuselage which constructed along circular cross-sections. The choice of the indicators describing the flight range based on the Breguet`s formula. It shows relation between the range of flight and the aerodynamic and technical characteristics of an aircraft. The proposed method for determination of the aerodynamic parameters and calculating the indicators, which are characterizing the maximum flight range, makes it possible to analyze the influence of the aircraft parts interference due to its aerodynamic parameters. The presented technique for determination of the optimal wing position is universal; it can be used to study the mutual influence of different parts of aircraft, based on the achievement of maximum flight range.uk
dc.description.abstractruГлавной целью данной публикации является обоснование выбора схемы компоновки крыла дозвукового самолета относительно фюзеляжа на основе показателей, характеризующих максимальную дальность полета. Актуальность представленной задачи обусловлена особой важностью схемы размещения крыла относительно фюзеляжа для беспилотных летательных аппаратов (БПЛА), где задача достижения максимальной дальности полета, то есть увеличения его ресурса очень важна. Предложенная методика определения аэродинамических параметров и расчета показателей, характеризующих максимальную дальность полета, позволяет анализировать влияние интерференции частей летательного аппарата на его аэродинамические показатели.uk
dc.publisherНТУУ «КПІ»uk
Appears in Collections:Механіка гіроскопічних систем: науково-технічний збірник, Вип. 32

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mgs32_17Tsarelunha.pdf768.47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.