Чурсанова, Марина ВалеріївнаГарєєва, Фаїна МаксимівнаМатвєєва, Тетяна ВадимівнаДрозденко, Олександра Володимирівна2023-06-222023-06-222023Використання міжпредметних зв’язків під час формування поняття «напруженість електричного поля» / Чурсанова М. В., Гарєєва Ф. М., Матвєєва Т. В., Дрозденко О. В. // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – 2023. – Вип. 91. – С. 248-253https://ela.kpi.ua/handle/123456789/57449В роботі розглянуто питання організації підходу до методики навчання розв’язуванню задач з курсу загальної фізики з використанням апарату вищої математики. З метою подолання основних складнощів у навчанні студентів розв’язуванню задач (низький рівень фізико-математичної підготовки, відсутність достатніх знань, умінь та навичок практичного застосування фізики) запропоновано підхід до методики проведення практичних занять з фізики, який базується на використанні поетапного формування умінь та навичок. Вміння розв’язувати задачі з фізики вимагає від студентів застосування апарату вищої математики. Отже, нами запропонована схема поетапного підвищення складності при формуванні поняття «Напруженість електричного поля» з використанням методу диференціювання та інтегрування, яка використовує відомі значення величини у простішому випадку для знаходження цієї величини у більш складному випадку. Розширено процедуру даного методу на випадки коли елементом диференціювання досліджуваного фізичного об’єкту може бути не лише нескінченно малий точковий елемент, а й елемент більш складної форми, для якого шукана фізична величина була обчислена раніше. Таким чином, запропонована авторами схема поетапного формування умінь та навичок встановлює алгоритм дій для логічних послідовностей розв’язування задач від простої умови задачі до більш складної: джерелом електричного поля є заряджена матеріальна точка → тонка нитка → тонке півкільце → тонке кільце → тонкий диск → півсфера. Приділено увагу особливостям підходу з застосуванням методу диференціювання та інтегрування для розгляду векторних фізичних величин. Опанування студентами запропонованого алгоритму сприяє більш глибокому розвитку вмінь та навичок розв’язувати задачі. Універсальність запропонованого підходу поетапного формування фізичного поняття з поступовим підвищенням складності розширює уявлення студентів про використання вищої математики для розв’язання задач з фізики.ukметод диференціювання та інтегруваннянапруженість електричного поляматематикаміжпредметні зв’язкизагальна фізикаДІ-методрозв’язування задачпрактичні заняттяproblem solvingelectric fieldgeneral physicsmathematicsinterdisciplinary relationsmethod of differentiation and integrationDI-methodpractical classesВикористання міжпредметних зв’язків під час формування поняття «напруженість електричного поля»The use of interdisciplinary relations during the formation of the “Electric field vector” conceptArticleС. 248-253https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.91.5253:378.147