Бондаренко, Олександра2025-01-082025-01-082024-12-19Бондаренко, О. Орієнтований на учня підхід: досвід шкіл післябазової середньої освіти Данії / Олександра Бондаренко // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. - 2024. - №28, кн. 1. - C. 53-61.https://ela.kpi.ua/handle/123456789/71710Метою статті є висвітлення сутності та специфіки орієнтованого на учня підходу до організації освітнього процесу в школах післябазової середньої освіти в Данії. Визначена мета передбачає розв’язання таких завдань: 1) вивчити й узагальнити праці данських педагогів щодо сутності та специфіки орієнтованого на учня підходу до організації освітнього процесу в школах післябазової середньої освіти Данії; 2) вивчити й описати приклади утвердження орієнтованого на учня підходу до організації освітнього процесу з данського педагогічного досвіду шкіл післябазової середньої освіти, що забезпечують розвиток особистісного потенціалу учнів. У дослідженні застосовано такі методи наукового пошуку: аналіз науково-педагогічних джерел з досліджуваної проблеми; методи інтерпретації й узагальнення данського педагогічного досвіду; монографічний метод – для логічного викладу отриманих результатів. У процесі здійсненого дослідження вивчено й узагальнено праці данських педагогів щодо ролі орієнтованого на учня підходу до організації освітнього процесу з розвитку особистісного потенціалу учнівської молоді в данських школах досліджуваного типу. Зазначено, що утвердження на основі прогресивної педагогіки орієнтованого на учня підходу до організації освітнього процесу в данських школах післябазової середньої освіти виявляється в індивідуалізації та диференціації навчання (зокрема, у внутрішньошкільній диференціації – за рівнями та профілями). Це досягається шляхом комбінацій базових загальноосвітніх предметів і різноманітних предметів за вибором (предмети культурного спрямування, профільні предмети та предмети з розвитку вмінь), а також вибору рівня складності й обсягу опанування певними навчальними предметами. Установлено, що в усіх данських школах досліджуваного типу викладання здійснюється відповідно до різних академічних рівнів учнів з кожного предмета, що дає вам можливість персоналізувати профіль навчання з метою підвищення рівня навчальних досягнень кожного учня. Разом з цим у данських школах післябазової середньої освіти добре організована діагностика особистісних якостей кожного учня, консультування, а також допомога учням у розробленні індивідуальної програми навчання. Відзначено, що головна мета данської школи післябазової середньої освіти полягає в тому, щоб перетворити учнів на когось, тобто сформувати та підтримати напрями їхньої індивідуальної роботи, спрямовані на самовдосконалення та самоздійснення. У статті розглянуто приклади утвердження орієнтованого на учня підходу до організації освітнього процесу з данськогопедагогічного досвіду, що забезпечують розвиток особистісного потенціалу учнів.ukдиференціяція навчанняіндивідуалізація навчанняорієнтований на учня підхідособистісний потенціалосвітній процеспрогресивна педагогікаданські школи післябазової середньої освітиОрієнтований на учня підхід: досвід шкіл післябазової середньої освіти ДаніїArticleC. 53-61https://doi.org/10.32405/2308-3778-2024-28-1-53-61378. 22.015.01:7/90000-0001-9332-612X