Толочко, Світлана2023-08-312023-08-312023Толочко, С. Громадянська ідентичність особистості: актуальність формування та виявлення в сучасній Україні / Толочко Світлана // Advanced Linguistics. – 2023. – № 11. – Pр. 181-191.2617-5339 (Print)2663-6646 (Online)https://ela.kpi.ua/handle/123456789/59707У статті здійснено аналіз особливостей громадянської ідентичності особистості через усвідомлення актуальності її формування та виявлення в сучасній Україні. Для проведення дослідження використовувалися такі методи: аналіз та узагальнення педагогічних та методичних джерел з метою означення кола питань, які потребують науково-методичного вивчення; методи порівняльного аналізу, інтерпретації та узагальнення фактів; порівняльно-аналітичні для здійснення аналізу формування громадянської ідентичності особистості; системного аналізу для розроблення шляхів формування громадянської ідентичності особистості в сучасній Україні. Схарактеризовано поняття «ідентичність», «громадянська ідентичність особистості», «національна ідентичність як складова громадянської», «державна ідентичність», «громадянські та соціальні компетентності». Зазначено, що громадянська ідентичність особистості пов’язана з відчуттям приналежності людини до певної держави, ознаками якої вважається наявність громадянства, високий рівень довіри до органів влади, співгромадян, повага, гордість за власну державу, патріотизм. Наголошено, що саме поняття демократії нерозривно пов’язане з поняттям «громадянська ідентичність» у тому сенсі, що демократичні процеси в державі, як правило, залежать від сформованої у громадян поінформованої та активної громадянської позиції. З’ясовано, що маркерами громадянської ідентичності є мова (надання українській мові статусу державної, обов’язкове застосування її в офіційній сфері, у системі освіти та діяльності засобів масової інформації), державна символіка (гімн, прапор, герб України), календар святкових дат (якими ушановуються визначні події в історії України, її видатні особи). Визначено важливу роль навчального предмета «Громадянська освіта» у формуванні громадянської компетентності, яку вважаємо базою для подальшого формування на її основі громадянської ідентичності особистості. Проаналізовано наповненість громадянської компетентності в змісті 9 галузей освіти, конкретизовано зміст через уміння та ставлення. Репрезентовано можливості навчальних предметів у формуванні громадянської компетентності школярів.ukідентичністьгромадянська ідентичність особистостінаціональна ідентичністьдержавна ідентичністьгромадянські та соціальні компетентностіidentitycivic identity of a personalitynational identitystate identitycivic and social compencesГромадянська ідентичність особистості: актуальність формування та виявлення в сучасній УкраїніCivic identity of a personality: urgency of formation and detection in modern UkraineArticlePp. 181-191https://doi.org/10.20535/2617-5339.2023.11.2774330000-0002-9262-2311