Гарєєва, Фаїна МаксимівнаЧурсанова, Марина ВалеріївнаМатвєєва, Тетяна Вадимівна2025-05-292025-05-292025Гарєєва, Ф. М. Аналогія обчислення моменту інерції та напруженості електричного поля для точкового та лінійних об’єктів / Гарєєва Ф. М., Чурсанова М. В., Матвєєва Т. В. // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи – 2025. – Випуск 103. – С. 28-34. – Бібліогр.: 8 назв.https://ela.kpi.ua/handle/123456789/73995В роботі розглянуто питання організації підходу до методики навчання розв’язуванню задач з курсу загальної фізики в університеті з використанням методу аналогії. Розкрито значення аналогії для набуття навичок розв’язування задач з різних розділів фізики, використання знань з вищої математики на заняттях з фізики. Визначено послідовність виконання основних дій розв’язування задач з використанням методу аналогії. Проаналізовано технологію формування вмінь та навичок застосування методу аналогії, в якому необхідно правильно вибрати параметри порівняння елементів та фізичних величин. Наведено приклади застосування методу аналогії під час навчання розв’язуванню задач з електростатики на підставі навичок розв’язування задач з механіки. Вміння розв’язувати задачі з фізики вимагають від студентів застосування апарату вищої математики та використання отриманих знань, вмінь та навичок у нових умовах. Отже, нами запропоновано підхід, який базується на комплексному використанні технології застосування методу аналогії (розділи механіка та електростатика), методі диференціювання та інтегрування (Метод ДІ) та методиці поетапного підвищення складності при формуванні фізичних понять, яка використовує відомі значення величини у простішому випадку для знаходження цієї величини у більш складному випадку. Схема встановлює алгоритм дій для логічних послідовностей розв’язування задач від об’єкта простої геометричної форми (точковий об’єкт: матеріальна точка) до більш складної геометричної форми (лінійний об’єкт: тонкий стрижень / тонка нитка). Опанування студентами запропонованого комплексного підходу сприяє більш глибокому розвитку вмінь та навичок розв’язувати задачі. Універсальність запропонованого комплексного підходу розширює уявлення студентів про використання вищої математики та аналогії для розв’язку задач з різних областей фізики.ukфізикааналогіяпараметр порівнянняпошук подібностейперенесення рішеньметодика поетапного формування фізичних понятьметод диференціювання та інтегруванняДІ-методмеханікаелектростатикаphysicsanalogycomparison parametersearch for similaritiestransfer of solutionsmethod of step-by-step formation of physical conceptsmethod of differentiation and integrationDI methodmechanicselectrostaticsАналогія обчислення моменту інерції та напруженості електричного поля для точкового та лінійних об’єктівArticleС. 28-34https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series5.2025.103.0553:378.147