Горлинський, ВікторГорлинський, Борис2025-04-152025-04-152024Горлинський, В. Освітні пріоритети підготовки фахівців з кібербезпеки в умовах воєнного стану в державі / Віктор Горлинський, Борис Горлинський // Information Technology and Security. – 2024. – Vol. 12, Iss. 2 (23). – Pp. 268-282. – Bibliogr.: 36 ref.https://ela.kpi.ua/handle/123456789/73381Забезпечення кібербезпеки держави в умовах повномасштабного вторгнення російської федерації, поширення бойових дій на національний кіберпростір, вимагають перегляду і уточнення освітніх пріоритетів у підготовці фахівців у сфері кібербезпеки як передумови надійного захисту кіберпростору України. На підставі факторів впливу на професійну і службову діяльність фахівців у сфері кібербезпеки, визначено освітні пріоритети підготовки здобувачів, що відповідають сучасним вимогам захисту кіберпростору в умовах воєнного стану держави, а саме: спрямованість підготовки здобувачів на опанування ціннісними пріоритетами, визнаними українським суспільством, які утворюють ментальні й національнопатріотичні передумови належного виконання професійного і військового обов’язку, особистої відповідальності за забезпечення інформаційної безпеки держави та захищеності її кіберпростору; зорієнтованість навчання на превентивну підготовку фахівців, здатних активно діяти і виконувати професійне завдання в небезпечних обставинах воєнного стану, надзвичайних ситуацій і підвищеного ризику, компетентно попереджувати і протидіяти загрозам і небезпекам, зберігати морально-психологічну стійкість у небезпечних умовах воєнного часу; спрямованість підготовки на опанування фахівцями з кібербезпеки спеціальними знаннями та управлінськими здатностями, викликаних розвитком комунікаційних і квантових технологій, штучного інтелекту, новими методами кіберзахисту; націленість навчання на оволодіння здобувачами спеціальними, військовими й безпековими нормами, узгодженими із стандартами, прийнятими в країнах – членах ЄС і НАТО; відповідність навчання державній політиці цифровізації України, спрямування підготовки здобувачів на всебічний розвиток цифрових навичок взаємодії у цифровому просторі та підтримання власної кібербезпеки, опанування цифровими інструментами, зокрема, штучного інтелекту в інтересах навчальної, наукової, професійної та управлінської діяльності у сфері забезпечення кібербезпеки. На ґрунті окреслених освітніх пріоритетів, запропоновано перелік безпекових й професійних здібностей, на формування яких доцільно спрямувати підготовку фахівців у сфері кібербезпеки.ukздатністьздібністькібербезпекакіберпростіркіберзагрозикомпетентністьосвітапідготовка фахівцівштучний інтелектcapabilityabilitycyber securitycyberspacecyber threatscompetenceeducationtraining of specialistsartificial intelligenceОсвітні пріоритети підготовки фахівців з кібербезпеки в умовах воєнного стану в державіEducational priorities of training of cyber security specialists under the conditions of the state of martial state in the stateArticlePp. 268-282https://doi.org/10.20535/2411-1031.2024.12.2.315746004.056.53::378.10000-0003-1190-59910000-0002-9993-2427