Коломієць, СвітланаМаслова, Тетяна2023-08-302023-08-302023Коломієць, С. Аксіологічний вимір вищої освіти України як чинник впливу на її розвиток / Коломієць Світлана, Маслова Тетяна // Advanced Linguistics. – 2023. – № 11. – Pр. 161-168.2617-5339 (Print)2663-6646 (Online)https://ela.kpi.ua/handle/123456789/59685У статті висвітлено основні положення аксіологічного підходу до формування змісту вищої освіти в умовах сучасних глобальних тенденцій та викликів, які виникають в результаті модернізації освітнього простору в Україні та країнах ЄС. Соціально-економічні, політичні, технологічні та культурні перетворення, які відбуваються у світі в останні десятиліття, значною мірою позначаються на розвитку освіти. У 2018 році в країнах ЄС був прийнятий перелік компетентностей для навчання впродовж життя, серед яких цифрова компетентність та підприємливість були представлені вперше, що свідчить про потребу університетів швидко реагувати на нові вимоги ринку праці і заради успішного працевлаштування своїх випускників сприяти становленню конкурентоспроможної особистості із добре сформованими навчальними, життєвими та кар’єрними навичкам. З моменту підписання угоди про асоціацію між Україною та ЄС у 2014 р. помітним стало пожвавлення у співпраці між українськими та європейськими навчальними закладами і наразі актуальними є аксіологічні аспекти вищої школи та визначення ціннісних орієнтирів, які закладаються у зміст та критерії якісної освіти. За визначенням, аксіологічний підхід проголошує людину як найвищу цінність суспільства і дозволяє інтегрувати загальнолюдські, національні, професійно-особистісні цінності в освітньому процесі. Університет спроможний бути тим середовищем, де відбувається формування й усталення ціннісної сфери особистості. Формування змісту ціннісного компоненту освіти відбувається на державному рівні у форматі нормативно-правових документів та на університетському рівні у межах освітньо-професійних програм, навчальних курсів, дисциплін із обов’язкового та вибіркового блоку. Проте формальне копіювання ціннісних засад освіти інших країн не може принести бажаних результатів, оскільки чинники, які зумовлюють на яких саме цінностях базується зміст вищої освіти в європейських країнах, певним чином відрізняються від українських. Порівняльний аналіз ціннісного компоненту змісту університетської освіти в Україні та країнах ЄС показує, що для розвитку освіти визначальними є загальнонаціональні традиції способу життя, виробництва, політики і культури.ukаксіологічний підхідзміст освітивища освітауніверситетзагальнолюдські цінностіціннісні орієнтаціїстановлення особистостіaxiological approachcontent of educationhigher educationuniversityuniversal human valuesvalue orientationspersonality developmentАксіологічний вимір вищої освіти України як чинник впливу на її розвитокAxiological dimension of higher education in Ukraine as a factor of influence on its developmentArticlePp. 161-168https://doi.org/10.20535/2617-5339.2023.11.2779980000-0003-1070-69070000-0003-4058-9131