Сучасні тенденції фонетичних досліджень (1 ; 2017 ; Київ)
Постійне посилання зібрання
Матеріали збірника містять доповіді фахівців, що віддзеркалюють сучасні напрями фонетичних досліджень. У збірнику висвітлено різноаспектні питання звукової будови мови й мовлення; когнітивний, культурологічний, прагматичний та енергетичний аспекти фонетичних досліджень дискурсу; фоносемантичні й фоностилістичні особливості текстів різних жанрів; закономірності впливу емоційного стану особистості на просодичні характеристики мовлення; специфіку ідентифікації мовця за фонетичним оформленням його мовлення; константність і варіативність соціофонетичних параметрів мовлення; паралігвістичні характеристики емоційного мовлення; результати лінгвоконтрастивних досліджень фонетичних систем іноземної та української мов, а також актуальні питання методики викладання фонетики іноземної мови.
Матеріали Круглого столу можуть бути цікавими й корисними широкому загалу науковців, викладачів і аспірантів.
Переглянути
Нові надходження
Документ Відкритий доступ Документ Відкритий доступ Прийоми формування навичок поєднаної вимови у процесі навчання майбутніх учителів англійської мови після німецької(Міленіум, 2017) Чухно, Олена АнатоліївнаThe article considers the problem of forming pronunciation sub-skills of linking words in connected speech while teaching English as the second foreign language after German to future teachers. The author analyses the peculiarities of pronouncing initial vowel sounds in English in comparison with the German ones and students ’ native language sounds as well as the role played by the first foreign language in the process of teaching the second foreign language. Taking into account the principles of forming professional phonetic competence in the second foreign language the author offers exercises for forming the sub-skills of linking words at different stages of teaching English pronunciation.Документ Відкритий доступ L’utilisation des Jeux au Cours de L'enseignement de la Phonetique pour les Debutants en Classe de Français(Міленіум, 2017) Koulykova, V. G.The paper outlines the role of games in teaching phonetics for beginner students of French. The author emphasizes the importance of teaching vocabidary and grammar on phonetic basis as phonetics and graphics help students master the standards of oral and written communication. Providing the examples of some games aimed at better perception of phonetic features of French, the author proves that educational games make the process of a foreign language acquisition interesting and fun.Документ Відкритий доступ Комунікативна стратегія дистанціювання в професійно орієнтованому навчанні майбутніх учителів англійської інтонації(Міленіум, 2017) Гурина, Наталія ВікторівнаSuccessful teaching future teachers to use English intonation in speech requires taking into account communicative norms, based on general attitudes, traditions and principles o f the British cultural community. Main British values, centered round the concept o f individualism with the emphasis on personal interests, independence and lack o f formality are realized within main communicative strategies: distancing, hinting, softening and shifting, communicative support, keep-the-conversation-going, organizing communicative contact, organizing the middle stage, handling small talk topics. The tactics and techniques o f the communicative strategy o f distancing, that are deeply rooted in the national worldviews, patterns o f behavior and stereotypical thinking, correlate with the corresponding English intonemes. Correct use o f the English intonemes-markers o f the mentioned above communicative strategies provides more effective cross-cultural communication o f teacher trainees and develops their foreign pronunciation culture.Документ Відкритий доступ Teaching English pronunciation: an ESP classroom practice(Міленіум, 2017) Baklazhenko, Y. V.The paper focuses on the problem of teaching English pronunciation in the ESP classroom. The paper is an attempt to answer the question of how to make it an interesting and engaging way while keeping the general course on professionalization of study. Several ways of interesting pronunciation teaching are proposed: phonetic spelling, sounds recognition, mimicking, tongue twisters, and limericks. The ways of incorporating these methods into English for Professional Purposes lessons are suggested.Документ Відкритий доступ Сучасні підходи до формування іншомовної фонетичної компетентності в загальноосвітньому навчальному закладі(Міленіум, 2017) Бігич, Оксана БорисівнаAmong modern approaches to the methodology of teaching foreign languages there can be marked out the communicative, learner centred, competence, level-sensitive, cultural and reflexive ones. These approaches are specified in accordance with the formation of foreign phonetic competence on different stages of teaching foreign languages in comprehensive educational institutions - from primary to high school. The author singles out the most suitable technology providing students with the foreign phonetic competence typical of each approach.Документ Відкритий доступ Деякі специфічні риси фонологічних систем германських та слов’янських мов(Міленіум, 2017) Рудківський, Олександр ПетровичThe article highlights the problem of phoneme distinctive features in Germanic and Slavic languages as one of the main tasks of modern comparative phonology. The relevance of neutralization of such a phonological feature as «voiced» of Germanic consonant and the variety of vowel phonemes duration is established. The optional character of such signs as glottal stop for vowels in Germanic languages and palatalization of consonants in Slavic languages are outlined.Документ Відкритий доступ Vokalphonemische Typologie des Ukrainischen und des Deutschen(Міленіум, 2017) Kiyko, S.The report describes the principles of contrastive studies of Ukrainian and German languages at the level of phonology and suggests the method of comparison of their vowel phonetic systems taking into account the hierarchy of distinctive features of phonemes. Based on the ideal language type we have also developed a flow diagramm for the description of the vowel phonemes in Ukrainian and German.Документ Відкритий доступ Парадигматика і синтагматика диференційних ознак фонем української та німецької мов(Міленіум, 2017) Стеріополо, Олена ІванівнаThe paper presents a paradigmatic and syntagmatic description of phonological systems of Ukrainian and German. As a result of auditory and acoustic analysis the author makes an attempt to define the status of the so-called semi-palatalized Ukrainian consonants and geminates, specify their place of articulation and compare them with the corresponding phonemes in German as well as identify the degree of their modifications in connected speech.Документ Відкритий доступ Взаємодія просодичних та паралінгвальних засобів актуалізації співчуття з прагматичною функцією «втішання»(Міленіум, 2017) Куценко, Микола АнатолійовичThe paper is aimed at analyzing prosodic and paralinguistic means’ interplay in sympathy utterances having the pragmatic aim of consolation. The author comes to the conclusion that prosodic means perform a leading role in relation to lexico-grammatical ones while realizing the meaning of consolation. The function of paralinguistic means is to intensify the prosody, helping the addressee explicitly define the utterance as a genuinely consoling one.Документ Відкритий доступ Паралингвальные особенности агрессивной риторики в публичном политическом дискурсе(Міленіум, 2017) Петлюченко, Наталья ВладимировнаThis article focuses on the paralingual features of aggressive rhetoric and considers the transformation of the 'speech aggression' concept towards its positive semantics in public political discourse. The main paraverbal means of aggressive rhetoric are seen as the rhapsodical prosody and of the co-speech gesture of the right hand. Waving the right hand, throwing the right hand forward has a long historical and cultural semiotic background associated mostly with the Roman salute, but later it received a negative connotation in the Deutscher Gruß. In modern public communication this gesture is desemantisized; it plays the role of an accentuating gesture and is used by politicians as a way of strengthening conveying their aggressive message.Документ Відкритий доступ Комбінаторна варіативність наголошених голосних фонем у спонтанному німецькому мовленні(Міленіум, 2017) Кузьменко, Тетяна МиколаївнаThe paper advances the determination of main features of stressed vowels’ reduction in modern German. According to the results of auditory experiment aimed at distinguishing the stressed vowels’ realization in spontaneous speech, the author defines the degree of vowel phonemes differential markers’ in stability. The analysis has proved that some stressed vowels can undergo quantitative and qualitative reduction; the degree of the vowels differential markers weakens, especially with the increase of spontaneity of speaking.Документ Відкритий доступ Варіативність вимовних норм у сучасному британському та американському кінематографі(Міленіум, 2017) Козуб, Любов СтепанівнаThe article deals with the study of pronunciation norms actualization in modern British and American cinematography, the specifics of national pronunciation standards use in English cinematography, the peculiarities of American and British pronunciation variants in the analyzed films and serials.Документ Відкритий доступ Вариативность норм коммуникативного поведения: когнитивный аспект(Міленіум, 2017) Шевченко, Ирина СемёновнаVariability of communicative norms of behavior in a discourse, including historical transformations of phonetic norms, is caused by socio-cidtural changes occurring in the society as well as by language development. The paper shows that an integrative cognitive-discursive methodology and its methods open up possibilities of studying the discourse as a process or result of constructing meanings and concepts, phonoconcepts including, actualized in discourse.Документ Відкритий доступ Фонетичні особливості мовлення різних групп французького суспільства(Міленіум, 2017) Лембік, Сніжана Олександрівна; Толмачова, Катерина МихайлівнаThis paper deals with the identification of personality based on phonetic shaping of speech. The aim of this work is to review the varieties of French pronunciation and demonstrate that they are formed and changed under the influence of territorial, age and social indications as well as education. The authors describe the influence of a major part of human environment on the person’s pronunciation notwithstanding the above-given indications.Документ Відкритий доступ Специфіка залежності фонетичних відхилень від вікових груп мешканців північно-східного регіону Англії у період 1960-2010 років(Міленіум, 2017) Колісник, Марина ПавлівнаThe paper presents the experimental study results of the specificity of the deviations in the vocalic and consonantal systems registered in the pronunciation of the English north-eastern dialect speakers within certain age groups. Graphical interpretation of the quantitative relation between the deviations in the vowel and consonantal systems and the speakers’ age group is given. Moreover, the author provides reasoning of the received frequency tendencies.Документ Відкритий доступ Емоційний стан мовця та його вплив на просодичні показники мовлення(Міленіум, 2017) Сотников, Андрій В’ячеславовичThe abstract is dedicated to the issue o f the speaker’s emotional state, its reflection by prosodic means and the factors influencing them. There is a strong correlation between the speaker’s emotional, physical or mental state and his her prosodic portrait.Документ Відкритий доступ Фонетичні особливості емоційного мовлення(Міленіум, 2017) Космацька, Наталя ВалеріївнаThe paper systematizes phonetic features typical of different characters’ speech in their certain psycho-emotional state. It is outlined that the speaker’s emotional state is phonetically represented by the use of mixed up sounds, zero articulation of a sound, lisping, stuttering, syllable articulation, onomatopoeia, and reduplication. The most common phonetic interference is onomatopoeia.Документ Відкритий доступ Динамічні характеристики англійського мовлення словаків-білінгвів(Міленіум, 2017) Девіцька, Антоніна ІгорівнаThe article discusses the dynamic features of Slovak English bilinguals’ interfered English speech, obtained during acousic analysis. At the same time, basic parameters of the interfered phonetic system of Slovak bilinguals’ English speech on suprasegmental level were allocated and codified. The peculiarities of intonation in Slovak bilinguals’ English were found, namely pitch and intensity variations.Документ Відкритий доступ Реалізація мелодики в озвучених текстах байки та доповіді(Міленіум, 2017) Шваб, Людмила МиколаївнаThe article outlines the differences in the implementation of melody in two functional styles: the literary and scientific ones in terms of the voiced texts of the tales and reports. It is proved that the key difference is in the allocation of the main information according to the content of the text. It is determined that a rising pitch is typical of reports in the thematic parts of the text, while in a short prose - in rhematic.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »