Економічний вісник НТУУ «КПІ»: збірник наукових праць, № 26
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Відкритий доступ Розвиток вітчизняних закладів вищої освіти на основі концепції потрійної спіралі(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Кравченко, М. О.; Броницька, М. В.Статтю присвячено дослідженню проблематики діяльності та розвитку закладів вищої освіти в умовах економіки війни та наступної повоєнної відбудови на якісно новому високотехнологічному рівні. Підкреслено, що вітчизняні заклади освіти мають обмежену фінансову автономію та функціонують в умовах жорстких правових обмежень. Проаналізовано нормативні та фінансові обмеження, що стримують перспективи розвитку ЗВО. Обґрунтовано необхідність пришвидшеного переходу до повноцінного запровадження інституційної моделі потрійної спіралі на макрорівні країни. Визначено особливості функціонування моделі потрійної спіралі, окреслено специфіку взаємодії інституційних сфер, що до неї залучені, а також функції кожної з них. Доведено визначальну роль університетів у забезпеченні динаміки розвитку інноваційної економіки за моделлю потрійної спіралі. Досліджено еволюційні моделі функціонування університетів. Пояснено характерні особливості університету на кожній стадії еволюційного розвитку. Зауважено, що трансформація університетів з освітніх та освітньо-наукових до освітньо-науково-інноваційних супроводжується гібридизацією їх місій. На зміну концепції дослідницького університету приходить концепція інноваційного або підприємницького університету. Обґрунтовано відповідність концепції підприємницького «Університету 3.0» потребам розвитку інноваційної економіки. На прикладі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» та Всеукраїнської інноваційної екосистеми «Сікорський Челендж Україна», що розвивається на його базі, проаналізовано досвід розвитку вітчизняних ЗВО як підприємницьких університетів. Всеукраїнська інноваційна екосистема «Сікорський Челендж Україна» об’єднує інституції країни, зацікавлені у розвитку української інноваційної економіки: університети, наукові установи, органи державної влади та місцевого самоврядування, бізнес-компанії, фонди і громадські організації. У статті визначено причини, що стримують розвиток університетів за такою концепцією, узагальнено перешкоди на шляху успішного стартапування та окреслено напрями їх вирішення.Документ Відкритий доступ Застосування моделей кейнсіанського та неокласичного типу для моделювання економіко-виробничих процесів підприємств(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Черноусова, Ж. Т.; Бондар, Б. С.У даній статті були досліджені можливості застосування макроекономічних моделей для моделювання мікро економічних процесів та порівнюються два обрані напрямки – кейнсіанський та неокласичний. Для кожного напрямку було розроблено модель, яка враховує основні аспекти відповідного економічного підходу. Під час дослідження були розглянуті умови застосування макроекономічних моделей до моделювання мікроекономічних процесів. Розроблені дві моделі для виробничого підприємства та проведена їх апробація. Результати моделювання включають аналіз ефектів та динаміки мікроекономічних процесів згідно з обраними кейнсіанським та неокласичним підходами. Кожен напрямок оцінений з точки зору його здатності пояснити та передбачити реальні економічні явища. На основі представлених результатів було зроблено висновки про ефективність застосування макроекономічних моделей для моделювання мікроекономічних процесів.Документ Відкритий доступ Економіко-математичне моделювання ціноутворення на вторинному ринку автомобілей(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Куліковська, А. С.; Стець, О. В.Сьогодні, коли більшість людей прагне стати максимально мобільними стає актуальним мати власне авто аби не залежати від інших методів пересування. Але ціни на нове авто та його утримання є високими, і більшість фізичних осіб та компаній орієнтуються на вторинний ринок автівок. Саме тому актуальною є задача аналізу ринку вживаних автомобілів, моделюванні ціноутворення, та розробки стратегій ціноутворення для автодилерських компаній та інших учасників ринку. Для вирішення даної задачі авторами проаналізовано та сформовано модель за якою можна розраховувати оптимальну ціну автомобіля для вторинного ринку. Дана модель забезпечує економічну перевагу, порівнюючи приблизну вартість вживаних автомобілів на вторинному ринку з ціною нових автомобілів для компаній. Практично результати можуть бути використані підприємствами для обрання найкращого варіанту при виборі автомобіля для компанії за вартістю та якістю.Документ Відкритий доступ Роль цифрових трансформацій бізнес-процесів підприємств(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Кравченко, М. О.; Салабай, В. О.У статті розглянуто, що у сучасних умовах цифрова трансформація є ключовим фактором для успішного роз витку бізнесу. Одним із важливих аспектів такої трансформації є удосконалення бізнес-процесів з метою забезпечення більш ефективної та оптимізованої роботи компаній. Тому дану статтю присвячено дослідженню значення цифрової трансформації та аналізу впливу управління бізнес-процесами на діяльність підприємства. Розглянуто роль цифрових трансформацій бізнес-процесів підприємств в умовах сучасного економічного середовища. Визначено, що діджиталізація є сучасним етапом розвитку цифрового суспільства, в якому переважають цифрові технології, які реалізуються через застосування технічних засобів та програмних рішень. Розглянуто зміст реінжинірингу бізнес-процесів. Описано основні складові та етапи, а також переваги та недоліки реінжинірингу бізнес-процесів. Визначено основні проблеми та перешкоди, які виникають у процесі цифрової трансформації, а також описано основні переваги використання цифрових технологій у бізнесі. Доведено, що успішне впровадження процесу цифрової трансформації може покращити ефективність компанії, зменшити витрати та забезпечити конкурентоспроможність на ринку.Документ Відкритий доступ Реалізація трансферу технологій на основі оцінювання IPRL – Intellectual Property Readiness Level(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Войтко, С. В.; Пасічник, В. А.; Юрчишин, О. Я.Статтю присвячено теоретичному обґрунтуванню та розробленню методики оцінювання рівня готовності інтелектуальної власності (IPRL – Intellectual Property Readiness Level) для комерціалізації з використанням поетапної зміни дев’яти рівнів для визначеного об’єкта права інтелектуальної власності (ОПІВ). Наголошено, що механізм використання цього підходу надає змогу відмежовувати неперспективні для комерціалізації розробки, стимулювати та пришвидшувати процедури для перспективних і просувати на ринок ті, які можуть мати високий рівень зацікавленості підприємницьких структур. Окреслено важливість розбудови економіки знань, використовуючи результати науково-дослідних робіт університетської науки. Здійснено систематизацію напрацювань науковців стосовно оцінюванню та відбору комерційно придатних ідей для подальшого супроводу об’єкта права інтелектуальної власності на шляху від оформлення патенту до початку виробництва продукції на основі ідей винахідників. Розглянуто практику використання системи оцінювання рівнів технологічної готовності об’єкта права інтелектуальної власності. Визначено склад кожного з дев’яти запропонованих рівнів IPRL і описано основні характеристики кожного з цих рівнів. Виокремлено критерії просування конкретного об’єкта інновації з такими оцінками як активна, нормальна, пасивна, «заморожена» інтелектуальна власність. Запропоновано залежність для визначення IPRL, яка надає зацікавленим особам кількісну оцінку наявного рівня IPRL. Визначення за запропонованою оцінкою IPRL динаміки переходу з рівня на рівень для портфелю інтелектуальної власності організації дозволяє оцінити активність та, за необхідності, активізувати комерціалізацію. Зазначено, що методика може бути використана закладами вищої освіти, які здійснюють наукові дослідження та науково-технічні розробки. Визначено науковою новизною методичний підхід до процесу кількісного оцінювання рівня готовності інтелектуальної власності до комерціалізації з використанням дев’яти рівнів, а зміна цього рівня в часі визначає динаміку розвитку об’єкту права інтелектуальної власності. Окреслено практичне значення запропонованого підходу як можливість кількісного оцінювання процесу реалізації концепції комерціалізації результатів наукової діяльності.Документ Відкритий доступ Інструменти індустрії 5.0 в управлінні громадами(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Петренко, К. В.; Скоробогатова, Н. Є.; Іванова, Т. В.Сучасні інформаційно-комунікаційні технології можуть сильно змінити всі соціально-економічні відносини в суспільстві. Саме під їх впливом формується нове цифрове суспільство, що зумовило оптимізацію використання ресурсів та допоможе, використовуючи технології Індустрії 5.0, створити «розумні» міста та необхідну інфраструктуру, щоб покращити рівень якості життя громадян. Дана стаття розглядає проблеми цифрової трансформації муніципального самоврядування в Україні та пропонує можливі шляхи її вирішення. Основоположним припущенням є теза: для успішної цифрової трансформації необхідно забезпечити доступність цифрових технологій та залучення населення до них. Одним із можливих розв'язків є розширення мобільного доступу до Інтернету з використанням технології 4G. У статті також зазначається, що важливим аспектом цифрової трансформації є зміна взаємовідносин з бізнесом, який стає впливовим соціальним гравцем, що впроваджує цифрові технології. На основі проведеного дослідження запропоновано ключові принципи Індустрії 5.0, які відіграватимуть ключову роль у розвитку та управлінні громадами. Запропоновані принципи є важливими, оскільки вони сприятимуть створенню ефективної та інноваційної системи, здатної відповідати на сучасні вимоги та потреби суспільства, а також можуть варіюватися залежно від конкретних потреб та контексту кожної громади. З метою досягнення успіху у цифровій трансформації рекомендується використання штучного інтелекту для надання послуг громадянам та забезпечення муніципального контролю за співпрацею з бізнесом. У статті досліджено сутність концепції Індустрії 5.0 та роль людей у взаємодії з машинами. Підкреслюється, що ця концепція ще не є розповсюдженою, але вже можна виділити інструменти, такі як Інтернет речей, штучний інтелект, блокчейн, дрони, віртуальна та доповнена реальність, які можуть бути використані для управління громадами в контексті впровадження технологій Індустрії 5.0.Документ Відкритий доступ Управління маркетингом персоналу підприємств: виклики та перспективи(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Руденко, М. В.; Кравченко, О. О.; Маренич, А. І.; Лакутін, Д. В.У статті досліджено проблеми управління маркетингом персоналу підприємств за умов сучасних викликів та загроз. Виділено ключові аспекти маркетингу персоналу підприємств та запропоновано комплекс заходів щодо їх практичної реалізації. Окреслено основні виклики сучасного маркетингу персоналу підприємств, які згруповано в окремі блоки. Проведено опис сучасних моделей маркетингу персоналу, практична реалізація яких дозволить комплексно оцінити потреби компанії у залученні та утриманні працівників та розробити ефективну стратегію побудови системи маркетингу персоналу. Визначено перспективні напрямки удосконалення системи управління маркетингом персоналу та запропоновано заходи щодо їх практичної реалізації.Документ Відкритий доступ Інноваційність управлінських заходів та маркетингового інструментарію зеленої економіки в діджиталізованому суспільстві знань(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Кофанов, О. Є.; Писаренко, Н. Л.; Кофанова, О. В.Ризики й виклики, що супроводжують розвиток Індустрії 4.0, обумовлюють перехід на засади й принципи зеленої (циркулярної) економіки, а стрімка цифровізація сучасного суспільства, зростаючі потреби в цінних природних ресурсах, особливо – в різних видах енергії, і реальні загрози зміни глобального клімату зумовлюють необхідність запровадження в управлінні бізнесом дієвих інструментаріїв екоменеджменту і екомаркетингу. Метою роботи є аналіз заходів зеленої економіки, маркетингу й екоменеджменту з точки зору їх інноваційності та в контексті бурхливого розвитку сучасного діджиталізованого суспільства – суспільства знань. Практичне значення роботи полягає в тому, що за допомогою моделі ISAM (ISAM Integrated Impacts of Climate Change Model) спрогнозовано тренди зростання світових концентрацій CO2 і середніх світових температур на період до 2100 р. Показано, що без значних зусиль з боку людини щодо пом’якшення наслідків змін клімату глобальна температура зросте вище за критичне значення – майже на 3,5°C, тоді як впровадження «зелених» технологій і новітніх маркетингових екостратегій, суттєве обмеження «карбонового сліду» здатні покращити ситуацію і досягти поставлених цілей кліматичної нейтральності (за такого сценарію глобальна температура зросте всього на 0,75°C). У дослідженні встановлено, що інноваційний маркетинговий екоінструментарій відіграє важливу роль у забезпеченні прибутковості бізнесу й формуванні його smart-іміджу. Однією з основних причин необхідності нагального впровадження екологічних інновацій у сфері менеджменту і маркетингу на підприємствах є те, що внаслідок виробничої діяльності створюється значний тиск на довкілля, неефективно використовуються природні ресурси тощо. Це призводить не тільки до погіршення стану довкілля, а й до зростання витрат на ресурси, появи необхідності сплачувати значні екологічні штрафи за завдану довкіллю шкоду. У разі накопичення таких проблем бізнес стає неефективним і не здатним отримувати стабільний прибуток, бути конкурентоспроможним й успішним у сучасному діджиталізованому суспільстві знань.Документ Відкритий доступ Модернізації виробництва на підприємствах меблевої промисловості України в умовах зовнішньої невизначеності(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Жигалкевич, Ж. М.; Москаленко, Є. С.; Стадніченко, В. В.У статті досліджено питання модернізації виробництва на підприємствах в умовах невизначеності. Розкрито сутність невизначеності як основного фактору відсутності інформації. Виявлено, як вплинула невизначеність, що пов’язана з воєнними діями на території України, на вітчизняні промислові підприємства. Поглиблено теоретичні аспекти поняття «модернізація». Систематизовані визначення різних авторів щодо модернізації та визначено загальний підхід до модернізації виробництва. Встановлено позитивний вплив невизначеності на діяльність промислових підприємств меблевої галузі промисловості. Розроблено бізнес-ідею з модернізації виробництва для діючого вітчизняного меблевого підприємства. Економічно обґрунтовано проєкт модернізації виробництва на досліджуваному меблевому підприємстві.Документ Відкритий доступ «Loose and tight cultures» theory as a new approach for studying consumer behaviour(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Gnitetskyi, Ievgen; Shulhina, Liudmyla; Lymar, ОlenaThe article considers the difference between national cultures and contains a historical overview of the emergence of these differences. The analysis of several historical, natural, social and other factors influencing the behavior of people living in the territory of a certain geographical region has been carried out. A multilevel model of "tightness" and "looseness", which illus- trates the connection between factors and parallel processes that arise in society is considered. The core features of each type of cultures are revealed. The relationship between theories of intercultural behavior is revealed, examples of differences among countries are given. An overview of the application of the theory in advertising is given, the perception of deviant behavior in the two types of cultures is explained. The influence of "tightness" and "looseness" on consumers' preferences is analyzed. The specific examples of advertisement of well-known brands are given. Based on the analyzed information, recommendations on the application of the theory in the process of creating advertising messages were developed.Документ Відкритий доступ Стан та тенденції розвитку вітчизняного ринку комбікормів та біологічних мінерально-вітамінних добавок(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Вишницька, С. В.; Зозульов, О. В.Стаття присвячена дослідженню стану та перспектив розвитку ринку комбікормів та біологічних мінерально-вітамінних добавок в Україні. В статті наведено статистичні дані про обсяги виробництва та споживання комбікормів та добавок на вітчизняному ринку до 2022 року та у 2022 році, особливо, під час російсько-української війни. Автори проаналізували фактори, що впливають на попит на ці продукти, такі як зростання популяції тварин, збільшення масштабів тваринництва, розвиток технологій виробництва тощо. Також висвітлено тенденції розвитку ринку комбікормів та добавок, зокрема, зміна попиту на комбікорми та добавки для свійських тварин, причини зниження або підвищення попиту на дані продукти, тенденції майбутніх років на ринку комбікормів та добавок і суміжних з ними продуктами. Висвітлюється важливість розвитку національного виробництва комбікормів та добавок, що забезпечить незалежність від імпорту, збільшить конкурентоспроможність та підвищить якість продукції. Важливим фактором, що вплинув на попит на комбікормові вироби, виробництво, збут, логістику даних продуктів вплинула війна. У статті досліджено вплив військових дій на діяльність ферм, агрохолдингів та інших установ, які оптом закуповували комбікорми, БМВД та інші продукти, як через це змінився попит та інше. Окрім того, варто звернути увагу на важливість налагодження співпраці між виробниками комбікормів та фермерами. Виробники повинні бути готові відповідати на потреби фермерів та розуміти їхні вимоги, що допоможе зберегти конкурентоспроможність національного ринку. Також важливим є розвиток науково-дослідних інститутів, які займаються дослідженням технологій та розробкою нових комбікормів та добавок. Стаття є важливим джерелом інформації для фахівців у галузі тваринництва, виробників комбікормів та добавок, а також для тих, хто зацікавлений у розвитку вітчизняного ринку продуктів харчування та забезпеченні національної безпеки.Документ Відкритий доступ Концепція supply chain 4.0: сутність і практика застосування на логістичних підприємствах(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Пічугіна, М. А.; Феоктістова, Н. О.Метою даної статті є дослідження сутності та практики застосування концепції Supply Chain 4.0 на логістичних підприємствах. Актуальність теми дослідження полягає в тому, що питання цифрових технологій в ланцюгах постачання потребує глибокого аналізу, дослідження та вдосконалення. Методика дослідження, яка застосовувалася у даній статті – це сукупність загальних та специфічних наукових методів: статистичний аналіз – для групування та діагностики даних для дослідження тенденцій динаміки, графічний метод – для наочного сприйняття результатів досліджень, системний підхід – для систематизації розроблених досліджень та обґрунтування доцільності застосування концепції Supply Chain 4.0 на логістичних підприємствах. Обґрунтовано зростаючу роль та значимість цифрового ланцюга постачання у практики діяльності провідних компаній задля задоволення потреб клієнтів та створення цінності. Доведено, що на сьогоднішній день, цифрові технології забезпечують інтелектуальне управління ланцюгом поставок, перетворюючи його з лінійної моделі на модель, у якій інформація надходить із одного централізованого джерела в кілька напрямків. Розглянуто ключові елементи Supply Chain 4.0 та охарактеризовано його основні пере ваги та недоліки на практиці. Охарактеризовано результати досліджень впливу цифрового ланцюга постачання на діяльність логістичних підприємств за рахунок мінімальних витрат та часу. Розглянуто основні руйнівні сили, що впливають на поточну модель ланцюга постачання, серед яких виділено такі: інноваційні цифрові технології, бізнес-екосистеми, глобальний характер роботи, коливання попиту та пропозиції. Висвітлено досвід логістичних компаній світу (DHL, Nippon, Express, Maersk) щодо використання цифрового ланцюга постачання у практиці діяльності. Результати впровадження цифрового ланцюга постачання на логістичних підприємствах характеризуються наступними показниками: до 40% збільшення показника ідеальних замовлень, на 30% зростає задоволеність клієнтів, на 10-40% збільшується оборотність запасів з мінімальним часом та витратами.Документ Відкритий доступ Детермінанти ефективності операційної діяльності підприємства(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Тульчинська, С. О.; Погребняк, А. Ю.; Крашевська, Т. О.Стаття присвячена дослідженню теоретичних аспектів підвищення ефективності операційної діяльності підприємств. Авторами проаналізовано різні аспекти поняття «операційна діяльність підприємства». Визначено, що ефект вимірюється ефективністю використання ресурсів будь-якого типу: трудових, матеріальних, фінансових, ресурсних, часових, технологічних та інших в залежності від сфери діяльності підприємства та способу виробництва. Обґрунтовано, що «ефективність операційної діяльності» – це певний позитивний результат основної діяльності підприємства, який задовольняє потреби усіх сторін, задіяних у процесі, дозволяє зекономити ресурси при одночасному збереженні якості кінцевого продукту діяльності, приносить прибуток та/або сприяє досягненню інших цілей, поставлених перед собою тим чи іншим суб’єктом господарювання. Ефективність операційної діяльності підприємства залежить від багатьох чинників та умов. Здійснена класифікація видів ефективності операційної діяльності підприємства за рівнем об'єкту господарювання, наслідками (видами) отриманих результатів, рівнем об'єкту господарювання, наслідками (видами) отриманих результатів, ступенем охоплення ресурсів (або матеріально-технічним заповненням), видом витрачання ресурсів або витрат, функціональною сферою прояву, основними бізнес-процесами, стейкхолдерами. Oсновні стратегічні цілі операційної діяльності підприємства формуються на рівні стратегічного планування, будується стратегічна карта та визначається система ключових збалансованих показників. У дослідженні підкреслена важливість комплексного підходу до оцінки витрат, скорочення операційного циклу, технологічної модернізації виробництва та необхідність планування операційної діяльності підприємства. Авторами відзначена важливість збалансованого підходу щодо скорочення тривалості операційного циклу, комплексного підходу до оцінки витрат, необхідність технологічної модернізації виробництва та обов’язковість планування операційної діяльності підприємства.Документ Відкритий доступ Процедура трансформації системи управління персоналом на підґрунті ідеологеми «Perfomance Management»(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Ровенська, В. В.; Смирнова, І. І.; Латишева, О. В.У статті розглядається процедура трансформації системи управління персоналом на основі ідеологеми Performance Management. У статті автори доводять, що поняття «performance management» є ключовим у сучасному підході до управління персоналом, оскільки воно спрямоване на досягнення високої продуктивності та ефективності роботи працівників. Автори статті проаналізували основні компоненти процедури трансформації, від визначення цілей і вимог до працівників, до моніторингу результативності та зворотного зв'язку. У статті наголошено, що в контексті ідеологем «performance management» процедура управління продуктивністю/ефективністю на підприємстві має передбачати можливості впровадження різних форм навчання персоналу через процедури різних форм (моделей) коучингу та наставництва. В статті обґрунтовано, що успішна реалізація процедури трансформації системи управління персоналом базується на чіткому розумінні концепції «performance management», умов та специфіка впровадження відповідних інструментів та практик. У статті пропонується процедура трансформації системи управління персоналом на підґрунті ідеологеми «performance management» через аналіз наявної системи управління персоналом; подальше визначення конкретних візії майбутнього компанії та встановлення цілі, які підприємство хоче досягти в процесі трансформації системи управління персоналом; обрання та впровадження необхідних програм, проєктів, технологій, бізнес – процесів та планів особистого розвитку та навчання, систему визнання та винагород, які відповідають ідеологемі «performance management»; внесення необхідних коректив в налаштування системи управління персоналом для більш широкого охвату персоналу та щоб забезпечити оптимальні результати. Запропонована процедура трансформації системи управління персоналом на підґрунті ідеологеми «performance management» може бути корисною для організацій, які бажають покращити управління персоналом та забезпечити ефективне досягнення поставлених цілей.Документ Відкритий доступ Оцінка інвестиційної привабливості підприємства(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Погребняк, А. Ю.; Лопатюк, В. С.Стаття присвячена визначенню факторів, що здійснюють вплив на інвестиційну привабливість підприємства та узагальнюючого підходу при визначенні його інвестиційної привабливості. Авторами проаналізовано основні аспекти оцінки інвестиційної привабливості підприємства, де серед основних визначено привабливість продукції підприємства, кадрову, інноваційну, фінансову, територіальну, соціальну привабливість. Виявлено взаємозв’язок між інвестиційною привабливість та фінансовим станом підприємства. Доведено, що інвестиції дають підприємству конкурентну пере вагу і часто є каталізатором зростання. Для інвесторів надзвичайно важливим є аналіз та оцінка інвестиційної при вабливості підприємства, оскільки це дає можливість мінімізувати ризик неправильного інвестування. Ефективність інвестиційної діяльності промислового підприємства значною мірою залежить від організації управління інвестиційною діяльністю на ньому. Обґрунтовано необхідність під час дослідження інвестиційної привабливості підприємства оцінювати не лише саме підприємство, а й ринок та галузь в якому перебуває це підприємство в цілому. Зроблено акцент на необхідності ефективної організації управління інвестиційною діяльністю на підприємстві та підвищення інвестиційної активності підприємства. У висновках зазначено, що у сучасних умовах існує декілька підходів до оцінки інвестиційної привабливості підприємств. чим більше підходів і методів буде використано в процесі оцінки, тим більшою буде ймовірність того, що сукупне відображення інвестиційної привабливості підприємства буде об'єктивним. Доведено, що інвестиційна привабливість підприємств є основним механізмом залучення інвестицій в економіку. Інвестиційна привабливість залежить від зовнішніх (рівень розвитку регіону та галузі, розміщення підприємства) і внутрішніх (всередині підприємства) факторів.Документ Відкритий доступ Модель державно-приватного партнерства як інструмент забезпечення інноваційної стійкості підприємств оборонно-промислового комплексу(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Кравченко, М. О.; Прудкий, В. В.Предметом даного дослідження є інноваційна стійкість підприємств оборонно-промислового комплексу. Мета статті полягає у дослідженні зв’язку між державою та приватними підприємствами оборонно-промислового комплексу (ОПК) України на шляху до забезпечення інноваційної стійкості, а також розробка моделі їх взаємодії, дослідження особливостей функціонування приватних підприємств даної галузі з точки зору управління. В ході роботи було використано методи індукції – для збору даних про державно-приватне партнерство в Україні та формування висновків про доцільність створення моделі функціонування приватних підприємств в ОПК; моделювання – для формування стратегічної моделі приватного підприємства в ОПК України; порівняння – для співставлення особливостей функціонування різних типів оборонно-промислових підприємств на ринку. Було проаналізовано низку тенденцій в галузі оборонної промисловості України, пов’язаних із функціонуванням підприємств різних форм власності, а також досліджено їх переваги та недоліки. Виявлено необхідність розробки управлінських підходів до забезпечення інноваційної стійкості приватних підприємств ОПК України, а також потребу в напрацюванні методичного апарату для подальших досліджень. Досліджено деякі аспекти державно-приватного партнерства в Україні. На основі зібраної інформації про досвід функціонування приватних підприємств було розроблено графічну мікро-економічну модель, яка описує стратегію приватного підприємства в оборонній промисловості на шляху до забезпечення інноваційної стійкості. Зроблено висновок про те, що в умовах, котрі радикально змінились, переважна більшість приватних підприємств оборонно-промислового комплексу України перебуває на стадії становлення та визначення моделі функціонування. Відтак даний напрямок потребує систематизації знань та розробки теоретичного і прикладного апарату знань, які можуть бути інтегровані в даній галузі. Приватні підприємства на ринку виробництва оборонної продукції та послуг України мають багато точок для зростання як в короткострокові, так і довгостроковій перспективі, оскільки виробництво товарів подвійного призначення може задовольнити як цивільні, так і військові потреби.Документ Відкритий доступ Передумови інноваційного управління зовнішньоекономічною діяльністю промислових підприємств(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Дунська, А. Р.; Пінчук, О. В.Стаття присвячена вивченню передумов для запровадження підходів інноваційного управління зовнішньоекономічною діяльністю промислових підприємств з огляду на загострення ситуації у зовнішньоекономічних процесах України через військову агресію, що принципово змінило економічний простір функціонування вітчизняних підприємств. Авторами визначені передумови, що сформують фундамент для ефективного відновлення зовнішньоекономічної діяльності промислових підприємств з використанням інноваційних підходів. Окрема увага у статті присвячена виокремленню передумов впровадження інноваційного управління зовнішньоекономічною діяльністю промислових підприємств. Систематизація передумов впровадження інноваційного управління зовнішньоекономічною діяльністю надала можливість авторам статті сформувати низку перспективних напрямів оновлення систем управління зовнішньоекономічної діяльності підприємств української машинобудівної галузі у період війни та післявоєнний період.Документ Відкритий доступ Вплив цифрової трансформації на забезпечення економічної безпеки підприємства(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Дергалюк, Б. В.Стаття присвячена питанню впливу цифровізації на забезпечення економічної безпеки підприємства. Обґрунтовано, що цифрова трансформація призвела до необхідності перегляду підходів до забезпечення економічної безпеки підприємств. Розглянуто функціональні елементи економічної безпеки, серед яких, у контексті цифровізації, вагома роль відводиться саме інформаційній складовій. У свою чергу зазначено, що інформаційна складова будується у вигляді системи захисту інформації. Саме тому доцільно виокремити цифрову безпеку підприємства, яка забезпечує економічні та інформаційні інтереси підприємства на основі технологій, що відповідають сучасному стану розвитку. Досліджено загрози, які несе із собою цифрова трансформація, та доведено, що ці загрози стосуються суб’єктів господарювання будь-яких галузей й вимагають від них системних змін у бізнес-моделях та економічних відносинах.Документ Відкритий доступ Домінанти цифрової трансформації економічної діяльності промислових підприємств(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Бояринова, К. О.; Cаченко, А. О.У статті обґрунтовано, що в умовах становлення четвертої та п’ятої індустріальної революції, цифрова трансформація промислових підприємств формує основу їх подальшого розвитку. Розглянуто та узагальнено понятійний апарат: «цифрова економіка», «цифровізація», «цифрова трансформація». Визначено домінанти цифрової трансформації економічної діяльності промислових підприємств. Перша з них – адаптація економічної діяльності таких підприємств до умов функціонування в цифровій економіці. Зазначена домінанти має враховувати зміну ролі робітників промислових підприємств в системі виробництва, застосування цифрових технологій в аналітиці та прийнятті економічних рішень, використання нематеріальних факторів виробництва в економічній діяльності, застосування трьох комунікаційних середовищ цифрового економічного простору: 1) внутрішнє середовище, засноване на взаємодії елементів виробничої системи на рівнях: персонал-устаткування, устаткування-устаткування; 2) взаємодія в мережі Інтернет щодо торгівлі товарами; 3) середовище співпраці в розробленні нових продуктів чи продуктів на замовлення шляхом краудсорсингу. Другою домінантою визначено цифровізацію економічних та виробничих процесів, що передбачає впровадження промисловими підприємствами діджитал технологій, пов’язаних з предикативною аналітикою, управлінням виробництвом та життєвим циклом продукту, цифрових технологій проектування, розробки і удосконалення продуктів, а також ряду інформаційних технологій, які забезпечують економічну складову діяльності підприємств (взаємодію з постачальниками, партнерами, продажі, аналіз ринків, платіжні системи і т. ін.). Обґрунтовано третю домінанту цифрової трансформації економічної діяльності промислових підприємств – процеси цифрової трансформації, які базуються на зміні способу діяльності виробничо-економічної системи, цифровізації бізнес-процесів та зміні бізнес-моделі перенесенням економічних взаємодій у цифровий простір, формуванням ціннісної пропозиції шляхом застосування цифрових технологій виробництва, введення у ключові напрями діяльності цифровізації логістичних операцій, контролю запасів тощо.Документ Відкритий доступ Аналіз інвестиційної привабливості альтернативної енергетики України(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Підлісна, О. А.; Чепіжко, Л. М.Енергосистема України потребує відновлювальної модернізації. Виконаний аналіз інвестиційної привабливості альтернативної енергетики України за джерелами генерації, визначено підходи до формування дорожніх карт залучення інвестицій з позиції їх прибутковості і ефективності. В роботі візуалізовано вартісні преференції для потенційних інвесторів. Залучення приватних інвестицій спирається на державні гарантії економії витрат і обумовлено співставленням інвестиційної дохідності в енергосистемах країн Євросоюзу. Навантаження соціально-відповідального інвестування здійснюється через інституціональні структури ЄС, але за наявності ґрунтовного огляду альтернативної енергетики і дорожніх карт за окремими напрямами і територіями інвестпроєктів. Виконане дослідження систематизує напрями залучення іноземних інвестицій в альтернативну енергетику України з позиції самої України.