Advanced Linguistics, № 7
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Advanced Linguistics, № 7 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 7 з 7
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Відкритий доступ Родина як національний архетип формування аристократичної особистості: взаємини Лесі Українки ТА Михайла Драгоманова (до 150-річчя з дня народження Лесі Українки)(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021) Мислович, НаталіяПриводом для написання статті є звертання до витоків та джерел, що вплинули на зростання, сформували світогляд непересічної геніальної жінки – поетеси Лесі Українки. Виклики сучасної доби, зокрема, в сфері гуманітарних освітніх тенденцій потребують звернення до моральних авторитетів в історії розбудови української держави. В складну добу культурного відродження кінця 19-го початку 20-го сторіччя одним з найінтелектуальніших осередків доби була родина Драгоманових-Косачів, що згуртувала навколо себе плеяду видатних діячів з України. Особливу увагу приділено творчим, людським стосункам Лесі та її дядька Михайла, вплив якого на неї був беззаперечним та надзвичайно благотворним. Такий екскурс у взаємини цих особистостей дає розуміння того, яку важливу роль відіграє у становленні молодої людини сім’я, родина та оточення загалом.Документ Відкритий доступ Match or mismatch between English instructors’ and students’ beliefs about feedback on writing (study from Turkey)(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021) Fehime AslanGoing beyond the heated discussion about the necessity of feedback on writing, the aims of the study were twofold: to investigate students’ and English instructors’ beliefs about feedback on writing and examine whether there is a match or mismatch between them. In the light of the questionnaire data, the study revealed that there are both matches and mismatches between English instructors’ and students’ beliefs about error correction and feedback practices on writing. The study suggests some useful implications for teacher education programs and educational institutions. As a result of both qualitative and quantitative analyses in the study, it came to a conclusion that there is match between English instructors’ and students’ beliefs about the accuracy of writing and giving/receiving feedback on grammar, spelling, organization of the paper, and ideas. In short, these findings add substantially to our understanding of feedback on writing in Turkish English as a foreign language (EFL) teaching context. The results proved that instructors and their beliefs had a crucial role for students to develop conceptual understanding of feedback. In the light of these findings, English instructors can tailor their methods of teaching and their way of giving feedback in order to maximize the efficiency of the feedback. As for students, they need to make conscious efforts to make sure that they literally receive the feedback by noticing it so that they can turn these corrections into uptake.Документ Відкритий доступ Representations of source culture and target one in efl coursebooks (on the basis of content analysis of “English File”)(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021) Gülşah NarluAs an international language, English has gained more importance in international contexts to convey cultural messages. Hence, being proficient in the English language does not only require learners to be competent in the forms and functions of the language, but they also need to consider sociocultural values. In this regard, it is significant to be aware of the differences and similarities between the source culture and target cultures to build cultural awareness and have intercultural communicative competence. Being one of the most used teaching materials, coursebooks play a crucial role to develop intercultural communicative competence by introducing various cultures. Due to the importance of coursebooks in terms of representation of cultures, this study aims to examine the frequency of appearances of source culture, target culture, and international target cultures in reading texts of “English File Elementary” and “English File Pre-Intermediate” prepared by Latham-Koenig, Oxenden, Lambert, and Seligson (2019) and identify the topics through Byram’s criteria (1993). Employing content analysis method and mixedmethods, the study revealed that the representation of source culture is highly neglected while the target culture is frequently represented in the reading texts. It was also concluded that concepts and activities related to social life in various cultures are the most introduced topic in the reading texts.Документ Відкритий доступ Online language use and identity of Ukrainian diaspora in Germany(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021) Kuznietsova, AnastasiiaThis article studies the language use and identity of Ukrainian communities in Germany on the websites and in online social media. Since 2014, the conflict in the East of Ukraine has led to a remarkably large and intense flow of Ukrainian migrants to Western Europe and Germany in particular giving rise to longstanding issues of identity formation and language use both within Ukraine and inside Ukrainian diaspora communities around the globe. This article examines Ukrainian diaspora in Germany on the subject of language ideologies, practices and identity shaping by analyzing its linguistic online activity. To do so, our analysis draws on a range of interdisciplinary methodologies, including studies of descriptive reporting of diaspora’s online discussions, its language practices and attitudes, and studies of discursive constructions of nationhood, which explore language indexing in relation to national identity negotiation. It is stated that Ukrainian is used as the default language on websites and in social media communication, and is central in those interactions (German and Russian are used to considerably lesser degrees). As the analysis demonstrated, it is rather difficult to find a vast breadth of sources where speakers used language code-switching. However, there appeared to be more use of code-switching and linguistic variety on Facebook groups (mostly between Russian and Ukrainian languages) than websites, perhaps because the latter two are viewed as being slightly archaic for communication purposes of the community.Документ Відкритий доступ Особливості творення та семантика англомовної термінології сфери охорони довкілля(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021) Усик, Галина; Кузьміна, ВалеріяСтаття присвячена аналізу становлення англомовній термінології сфери охорони довкілля та її дослідженню за різними типологичними ознаками. З процесом розвитку екології як науки та потреби в охороні довкілля питання дослідження структури, семантики та прагматики термінології охорони довкілля вимагають постійного вивчення. Мета дослідження – виявити особливості англомовної термінології сфери охорони довкілля. Дослідження проводилося у 2 етапи. Під час першого етапу було висвітлено причини утворення термінології сфери охорони довкілля, етапи її розвитку та відповідність основним ознакам терміну. З’ясовано, що дослідження професійної англомовної термінології охорони довкілля є одним із важливих чинників, які випливають із необхідності масштабного вивчення та вирішення екологічних проблем. У процесі другого етапу було проаналізовано 349 англомовних термінів сфери охорони довкілля та класифіковано їх за основними типами, за 11 тематичними групами, які охоплюють лексикотематичні групи, а також було представлено антонімічні відношення термінології сфери охорони довкілля. Було з’ясовано, що англомовним термінологічним одиницям сфери охорони довкілля властиві заперечні приставки: un-, dis-, il-, -non-, -de, -in. Встановлено, що частіше терміни утворюються від префіксів -non- та un-. Найменше термінів утворюються за допомогою приставок im- та anti-. Відповідно до структури англомовна термінологія сфери охорони довкілля містить в собі прості, похідні, складні та багатокомпонентні терміни.Документ Відкритий доступ The impact of prep class education on effective English requestive e-mails written by students in Turkey(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021) Begüm BacakFor the past years, cross-cultural and interlanguage pragmatics have focused on native and nonnative speech act descriptions, and only a small number of studies have investigated the preparatory class effect involved in speech act productions. To bridge the gap, this study aims to investigate the degree of directness and amount of lexical / phrasal internal and external modifications of requestive e-mails employed by 25 first grade students of English Language and Literature department with preparatory education and 25 first grade students of English Language and Literature department without preparatory education in their in a state university. It also aims to explore whether there is a difference between two groups according to the degree of imposition while making requests. The participants were given discourse completion tests in e-mail format including two different situations with low and high imposition levels and asked to write two requestive e-mails to their non-native professor. Based on the percentages and frequencies, the students with preparatory class education were compared to the students without preparatory class education, with respect to their usage of request strategies, lexical/phrasal internal modification and external modification. The results indicated that these two groups had both similarities and differences with respect to the degree of directness, the amount of internal and external modifications. In Turkey, learners of English as a foreign language (EFL) with and without prep class education employed more direct strategies in both situations. However, the group without prep class education employed more conventionally indirect strategies than the group with prep class education. None of the participants used non-conventionally indirect strategies. The group with prep class education used more internal modification than the group without prep class education. The most common internal modification was the consultative device in both groups. As for external modification, the group with prep class education utilized more supportive moves than the group without prep class education. Grounder was the most preferred supportive move by both groups.Документ Відкритий доступ Лінгвостилістичні особливості англомовних рекламних текстів галузі машинобудування(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021) Тікан, Яна; Ющук, ВалеріяСтаття присвячена дослідженню лінгвостилістичних особливостей англомовних рекламних текстів галузі машинобудування. Рекламний текст є однією з актуальних тем для лінгвістичних досліджень, оскільки реклама є динамічним явищем, що зумовлює необхідність систематизації лінгвостилістичних особливостей англомовних рекламних текстів. Метою статті є аналіз використання лінгвостилістичних засобів емоційного впливу в англомовних рекламних текстах галузі машинобудування з урахуванням їх структурної організації. Об’єктом дослідження є англомовні рекламні тексти галузі машинобудування. У статті теоретично обґрунтовано термінологічний апарат дослідження, а саме, розглянуто різні підходи науковців до тлумачення понять «реклама», «рекламний текст» та «рекламний дискурс». Також розглянуто структурнофункціональні особливості рекламного тексту. У роботі зосереджено увагу на стилістичному забарвленні англомовного рекламного тексту, надано декілька класифікацій провідних науковців, на основі яких було проведено подальший аналіз їх частотності. Матеріалом дослідження слугували офіційні англомовні сайти таких провідних компаній цієї галузі, як BMW, Jaguar, Toyota, Honda, Mazda, Mercedez-Benz, Ford, Lexus, Saturn, Audi, Subaru, Suzuki, Hyundai та інші. Авторами розглянуто приклади використання лінгвостилістичних засобів емоційного впливу в кожному зі структурних елементів англомовного рекламного тексту галузі машинобудування з урахуванням частотності їх вживання. Також проаналізовано особливості їх функціонування в медіатекстах з урахуванням прагматики та комунікативних стратегій, спрямованих на реципієнта рекламного повідомлення. В ході аналізу на прикладах розкрито маніпулятивні властивості лінгвостилістичних особливостей англомовних рекламних текстів.