Обрії друкарства : науковий журнал, № 2 (14)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Відкритий доступ Медіадизайн як чинник національно-ідентифікаційних процесів(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Головко, О. А.Стаття присвячена вивченню трансформацій у медіадизайні в останні роки, дослідженню впливу медіадизайну на національно-ідентифікаційні процеси українців. У дослідженні проаналізовано журналістські розвідки з питань національної зорієнтованості медіадизайну, характерних для книговидавничої галузі, шрифтографії. У межах наукового пошуку проведено опитування дизайнерів-практиків стосовно ролі національного чинника у трансформації проблемно-тематичних візій сучасного медіадизайну останніх років. Респондентам дослідження пропонувалося оцінити зміни в медіадизайні в період російського воєнного вторгнення, визначити спосіб реалізації національних традицій у медіадизайні, вказати провідну тенденцію у медіадизайні як чинникові національно-ідентифікаційних процесів, окреслити нові вміння й навички, необхідні сучасним медіадизайнерам для реалізації національної ідеї у своїй практичній діяльності; проаналізувати актуальну тематику національно орієнтованого медіадизайну, визначити перспективні напрями розвитку національного медіадизайну. Дослідженням встановлено набуття медійним дизайном реалістичності й національних рис, превалювання у медіадизайні авторської інтерпретації національних першоджерел, констатовано необхідність ґрунтовного опанування медіадизайнерами новітніх цифрових технологій та інструментів, розширення умінь і навичок зі створення і реалізації сміливих креативних ідей, реалістичної трансляції національних ідей, образів, мотивів у медіадизайнерському продукті. У межах наукового пошуку також з’ясовано, що основу національно-ідентифікаційної проблематики медіадизайну становить відображення руйнівного впливу війни на людське життя, пропагування національних ідей, українського культурного надбання.Документ Відкритий доступ «Білоруський балкон» як фактор загрози: військовий, інформаційний та гібридний виміри(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Казак, А.; Магда, Є. В.Стаття являє собою комплексний погляд польського та українського дослідників на місце Білорусі в європейській системі безпеки. Розглянуто особливості ролі Білорусі в сучасному світі, визначено перспективи її розвитку, встановлено зв’язки з Російською Федерацією. Особливу увагу приділено діям Білорусі у сприянні повномасштабній російській агресії проти України. Об’єктом дослідження є військовий, інформаційний та гібридний виміри загрози, джерелом якої виступає нині Республіка Білорусь, що нею до сьогодні керує Олександр Лукашенко. Ідеться про «білоруський балкон» як про осередок інформаційного впливу Кремля, що повністю підпорядкований його інтересам. Виокремлено базові компоненти співпраці РФ та Білорусі в інформаційній сфері: операційна участь російських громадян у здійсненні мовлення білоруськими державними медіа, що забезпечила підпорядкування Білорусі Російській Федерації у питанні підготовки до широкомасштабного вторгнення в Україну; особиста співучасть Олександра Лукашенка в підготовці агресії РФ проти України; дезінформація на вищому рівні; втрата Республікою Білорусь інформаційного суверенітету після початку широкомасштабного вторгнення РФ шляхом цілковитого підпорядкування білоруської інформаційної політики інтересам Кремля; поширення білоруським державним інформаційним агентством БЕЛТА інформаційних матеріалів українських колаборантів; зусилля з дискредитації сформованого білоруськими добровольцями Полку Кастуся Калиновського; інформаційний супровід політичних переслідувань громадян РБ, які підтримують Україну. Розглянуто основні гібридні виклики, що були зреалізовані напередодні та під час широкомасштабного вторгнення РФ в Україну.Документ Відкритий доступ Соціальні мережі як платформа для монетизування експертного блогу(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Дикун, Д. О.; Касянчук, В. О.У статті здійснено огляд соціальних мереж, на яких можливо просувати експертний блог — YouТube, Facebook, Instagram, TikTok, X (колишня назва Twitter), Pinterest. Для кожної з цих мереж Схарактеризовано можливості кожної з них щодо монетизування знань з експертного блогу з метою отримання соціального визнання та фінансової вигоди. Для порівняння описано концепти мереж LinkedIn, Pinterest, Threads, BeReal, які не дають користувачі можливості монетизувати свої знання та інформацію.Документ Відкритий доступ Стратегії доступу до контенту в українських цифрових книгарнях (2023)(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Ситник, В. О.У статті запропоновано класифікацію та аналіз стратегій доступу до контенту в цифрових книгарнях України на прикладі сервісів, які їх використовують. Як і будь-яка інноваційна стратегія, цифрове книговидання потребує ефективної бізнес-моделі, яка б давала змогу суб’єктам, які його провадять, заробляти та розвиватися. У попередніх дослідженнях, предметом яких є бізнес-моделі цифрових книгарень, вони класифіковані за різними компонентами — такими, як спосіб оплати, вибір платформи, наявність реклами чи партнерства тощо. Наукова новизна цього дослідження полягає в тому, що в ньому розглянуто UX (користувацький досвід), а саме стратегію доступу до контенту, як основу бізнес-моделі цифрової книгарні. Метою дослідження є аналіз та класифікація стратегій доступу в українських цифрових книгарнях, обґрунтування їхнього впливу на бізнес-модель таких суб’єктів. Об’єктом дослідження є цифрові книгарні в Україні. Предметом дослідження є стратегії доступу до контенту, які вони використовують. У дослідженні використано загальнонаукові методи, зокрема спостереження та синтезу — для вивчення об›єкта дослідження, аналізу та класифікації — для визначення типів стратегій та доведення їхньої ролі в бізнес-моделюванні. Практичне значення роботи полягає в доповненні знань стосовно важливого аспекту бізнес-моделей цифрових книгарень, що може посприяти їхньому розвитку. У ній обґрунтовано, що стратегія доступу до контенту справляє вплив на всі елементи їхніх бізнес-моделей, зокрема на ключові активності сервісу, вибір платформи та способів оплати, цінової політики, сегменту цільової авдиторії.Документ Відкритий доступ Гендерна стереотипізація в рекламі(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Фісенко, Т. В.; Балюн, О. О.; Росковінська, Ю. Ю.Попри тренд на толерантність у світі протягом останніх років, рекламний ринок нерідко досі використовує інструменти сприяння гендерній дискримінації та створює стереотипізовані гендерні образи. Така тенденція має негативні наслідки для суспільства та гальмує його розвиток у сучасному динамічному світі. У дослідженні на прикладі світових та українських брендів розглянуто приклади використання популярних гендерних стереотипів. Гендерні стереотипи не є новим явищем. Вони століттями формувалися у свідомості громадськості, а сьогодні медіапростір, зокрема реклама, лише сприяють їх підкріпленню. Гендерна стереотипізація є соціальною проблемою. Оскільки рекламні твори мають властивість викликати в споживача різні емоції (позитивні чи негативні), якщо вони є гендерно упередженими, то стереотипи можуть проникнути глибоко у підсвідомість та спричинити порушення аспектів самоідентифікації людини або навіть комплекси. Було виявлено, що західний рекламний ринок використовує гендерні наративи значно рідше, ніж раніше, однак стереотипізація досі поширена серед менш популярних брендів. Найпоширенішою проблемою, яка досі залишається актуальною в рекламній продукції, є сексуальна об’єктивізація, тобто використання людського тіла як предмета, елемента декору. Вульгарне та недоречне висвітлення осіб під прикриттям «естетики людського тіла» може призводити до серйозних наслідків, зокрема до насилля. Гендерні моделі, які систематично транслюються, мають властивість глибоко вкорінюватися у свідомість та змінювати мислення споживачів. Деякі рекламодавці, особливо ті, які працюють з маловідомими брендами, досі вважають, що використання стереотипів є найкращим способом донести своє повідомлення до споживача. У рекламних продуктах в Україні також відслідковується зменшення використання гендерних стереотипів, що частково пов’язано з чинним Законом «Про рекламу», а також впливом культури скасування у корпоративних комунікаціях.Документ Відкритий доступ Соціальні платформи та знаки соціального регістру як фактори збільшення ефективності громадських опитувань(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Горобець, В. В.У статті досліджено та встановлено, що діяльність соціального проєкту з необхідністю залучення громадської думки безпосередньо залежить від формату проведення досліджень: онлайн чи офлайн, зокрема — більше уваги приділяється саме онлайн-комунікації. Під час дослідження увага була зосереджена на опитуваннях у соціальних мережах, опитуваннях за допомогою функціоналу власних платформ, а також сторонніх сервісів (Mentimetr та Google form). Встановлено середній час для залучення уваги аудиторії, виокремлено основні тригери привернення уваги та зазначено характерні мотиви аудиторії для проходження опитувань. Доведено, що використання сторонніх інтерактивних сервісів для збору думки аудиторії є ефективнішим, ніж класичні варіації: Google-форми тощо. Метою статті є виявлення та аналіз чинників, які привертають увагу аудиторії під час дослідження громадської думки у межах соціальних платформ та удосконалення структури питань і варіантів відповідей для них за допомогою соціальних регістрів.Документ Відкритий доступ Сучасні тенденції формування видавничого портфеля(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Кір’як, В. С.; Костилєва, С. О.Повномасштабна війна в Україні вплинула на стрімку трансформацію підприємницької діяльності, і видавнича галузь не є винятком. Визначено, що планування — це першочергова функція управління видавництвом, яка є основою для створення видавничого портфеля. Наведено дефініцію поняття видавничого портфеля. Сформовано основні принципи його створення, які полягають у з’ясуванні тематичної концепції видавництва і потреб потенційної читацької аудиторії. Виокремлено різновиди видавничих портфелів залежно від місцезнаходження творів у процесі виробництва, серед яких: договірний, редакційний і виробничий. Вказано ключові фактори, які впливають на створення видавничого портфеля, а саме: тематичне спрямування видавництва, читацький попит, категорія читача, пошук і кількість уже наявних проєктів, категорія та вид видання, первинне рецензування, економічні показники й потужності видавництва. Проаналізовано ці фактори на прикладі сучасних українських видавництв «Комора», «Човен» і «ArtHuss», які успішно провадять свою діяльність в умовах воєнного стану. Визначено роль редактора у створенні видавничого портфеля, котрий аналізує тенденції конкурентного середовища, досліджує попит на потенційне видання, його тематику та ілюстративне наповнення, а також можливі складнощі й ризики під час опрацювання й просування видання. Окреслено основні проблеми, які можуть виникати під час створення або впровадження готового видавничого портфеля, зокрема, це скорочення ресурсів видавництв, нестабільні умови роботи, зберігання готової продукції, а також ускладнена комунікація в межах редакційно-видавничої команди і з читацькою аудиторією через ракетні обстріли. Розглянуто основні кроки до реалізації вдалого видавничого портфеля на прикладі видавництва ArtHuss, яке здійснює підготовку книг з дотриманням усіх етапів коректури, редагування, перекладу, оформлення, верстки і промоції.Документ Відкритий доступ Використання інтернет-платформ у проєктній діяльності майбутніх журналістів(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Лісневська, А. Л.; Ангелова, М. С.; Нестеров, В. О.Сьогодні в медіапросторі відбуваються глобальні зміни — трансформуються журналістські формати, виникають нові колаборації онлайн-медіа з соцмережами та іншими інтернет-плаформами, змінюються комунікаційні стратегії поширення медіапродуктів. Вміння використовувати комплекс інтернет-платформ для просування медіапроєктів та створювати відповідний контент вкрай важливі, адже конкуренція з кожним днем зростає. Трансформація медіагалузі впливає і змінює зміст навчання майбутніх журналістів у ЗВО відповідно до викликів часу. Процес підготовки зазначених фахівців сьогодні набув нових сенсів, важливою складовою вищої освіти майбутніх журналістів є проєктна діяльність. Моделювання програмного медіапродукту та його системне поширення різними інтернет-платформами має відповідати меті й завданням проєкту, а використання університетських майданчиків є корисною практикою для здобувачів журналістської освіти в ЗВО.Документ Відкритий доступ Соціальний медіамаркетинг (SMM): інноваційні стратегії та перспективи розвитку для видавничого бізнесу(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Тріщук, О. В.; Шевченко, І. Б.Досліджено стратегії соціального медіамаркетингу (SMM) у контексті українського бізнесу. Розглянуто інноваційні підходи до використання соціальних платформ задля підвищення ефективності маркетингових кампаній і розвитку підприємств. Сучасне підприємство не може ігнорувати соціальні мережі як ефективний інструмент реклами та залучення цільової аудиторії. Використання інструментів таргетованої реклами дозволяє підприємствам точно спрямовувати свої повідомлення на конкретні групи користувачів. Соціальні мережі надають зручну та ефективну платформу для розміщення безкоштовної реклами, яка може швидко розповсюджуватися завдяки перепостам і коментарям. Детально описано переваги використання соціальних мереж у видавничому бізнесі та надано рекомендації щодо зацікавлення аудиторії через контент та використання трендів у соціальних мережах. Зазначено, що споживачі шукають продукти, які відповідають їхнім цінностям, і віддають перевагу брендам, що розділяють їхні ідеали. Зазначено що компанії, які розуміють та впроваджують екологічно чисті технології, можуть привертати більшу увагу споживачів. Вказано на важливість емоційного контенту, який включає розповіді про життя компанії, проблеми та реакцію на гострі соціальні питання. Відзначено важливість використання інструментів, як-от One-bite content, User Generated Content (UGC) та штучний інтелект для створення привабливого контенту. Виділено переваги використання технологій доповненої та віртуальної реальності для взаємодії з аудиторією та створення унікального контенту. Зазначено, що для зручності користувачів у соціальних мережах можна організувати електронні крамниці. Підкреслено, що використання аналітичних інструментів і постійний моніторинг дозволяють покращувати стратегії реклами в соціальних мережах. Сучасний видавничий бізнес повинен активно використовувати соціальні мережі, ураховуючи їх потужний вплив та можливості. Емоційний контент, адаптація до цінностей споживачів, сучасні технології та постійний аналіз дозволяють не лише привертати увагу, а й налагоджувати міцні стосунки із цільовою аудиторією.Документ Відкритий доступ Меми періоду пандемії COVID та воєнного часу в публікаціях новинного сайту WP WIADOMOŚCI: функції й наративи(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Журавська, О. В.У статті викладено результати дослідження функціонування мемів кризових часів, зокрема періоду пандемії COVID та повномасштабного вторгнення в Україну, у публікаціях польського новинного сайту WP Wiadomości, а також основні наративи, пов’язані з ними, у контексті процесів таблоїдизації інформаційних медіа. Методом контент-аналізу було визначено загалом 45 публікацій із маркером «мем», більшість яких, згідно з тематичним критерієм, становлять матеріали, що висвітлюють політичні питання (51,1%). Кількість статей, присвячених проблемам пандемії та війни, становить відповідно 2 (4,4%) та 10 (22,2%) публікацій. Причому наративний аналіз показав, що «пандемічні» публікації є політематичними й розкривають теми боротьби урядів країн із пандемією COVID. Воєнна тематика є другою за представленістю в корпусі публікацій видання із маркером «мем». Автори порушують такі теми, як приїзди відомих людей до України на знак підтримки, «сепарацію» Калінінграда, вибухи на Кримському мосту, події після зупинки Пригожиним походу на Москву та український спротив окупантам, висвітлюють антипропагандистські жарти про Путіна. Як свідчить аналіз, у журналістських матеріалах видання стратегії використання мемів пов’язані і з їхньою соціокультурною природою як своєрідних виразників суспільної думки (vox populi), і з редакційною політикою медіа та журналістським задумом. Зокрема, у другому випадку автори використовують меми не тільки для ілюстрування теми, а й як інформаційний привід і навіть джерело інформації. Прикметно, що в частині публікацій порушується або прямо, або опосередковано питання про роль медіа у спрощенні сприйняття громадськістю актуальних проблем сьогодення. Причому меми в цьому контексті є не тільки знаряддям таблоїдизації, а й способом формулювання й дослідження складних тем, як-от протистояння пропаганді й популізму. Особливістю статей аналізованого видання є те, що автори насамперед використовують меми, народжені в інформаційних просторах інших країн. Перспективним є порівняльний аналіз публікацій із мемами кризових ситуацій в українських і польських медіа.Документ Відкритий доступ Розвиток креативності у студентів журналістських спеціальностей(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Масімова, Л. Г.У статті представлено результати дослідження факторів, що сприяють розвитку креативності здобувачів освіти у сфері журналістики. Також розглянуто чинники, що заважають розвитку креативності. Матеріали для аналізу та синтезу було зібрано шляхом опитування. На питання відповіли 75 респондентів, задіяних в освітньому процесі. З’ясовано: фактори, що сприяють розвитку креативного мислення, формують освітнє середовище, в якому здобувач покращує емоційний інтелект, перебуває в доброзичливій атмосфері (яку підтримують викладачі та студенти), має свободу творчого самовираження, працює над створенням інформаційного продукту. Також здобувач може самостійно долати бар’єри у процесі розвитку креативного мислення. Результати дослідження будуть корисними для науково-педагогічних працівників, які забезпечують викладання на освітніх програмах із журналістики, а також — для вдосконалення підходів, методів і практик під час планування та реалізації освітніх програм. Варто наголосити, що здобувачі журналістських спеціальностей позитивно ставляться до запровадження окремої дисципліни для вивчення методик та інструментів креативного мислення. Здатність творчо мислити, нестандартні та інноваційні підходи до вирішення професійних завдань можуть стати конкурентними перевагами у взаємодії зі штучним інтелектом, що сприятиме збереженню робочих місць для людини. Тому вивчення креативності — її переваг, можливостей та способів формування — стане перспективним напрямом дослідження в межах цієї тематики.Документ Відкритий доступ Environmental culture of modern media in Ukraine(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Mialkovska, L.; Zhvaniia, L.; Voitenko, I.The study identifies the peculiarities of modern environmental journalism in Ukraine, which operates in the context of war. The theoretical foundations of eco-journalism are updated, and its role in the formation of environmental awareness is noted. The importance of environmental journalism during the war is emphasized. The genres of eco-journalism are characterized. On the basis of seven online media outlets (Suspilne, Hromadske, Liga, Ukrainska Pravda, Ukrinform, Radio Svoboda, NV), the authors monitor environmental issues and analyse the genre specificity of the materials. The review of publications in these media outlets suggests that today, during the Russian invasion of Ukraine, journalists are actively raising environmental issues. They focus on the problem of radiation from the Chornobyl and Zaporizhzhia nuclear power plants, which have fallen under Russian control, creating a nuclear risk for Europe. Considerable attention is also paid to the pollution of the hydrosphere and lithosphere, including mining, shelling of fields, harmful emissions into water and flooding of coalmines. The issue of biodiversity destruction and criminal acts committed by the occupiers is also covered. Energy issues, including the shelling of energy storage facilities, which leads to the release of toxic substances, are also a hot topic. In addition, journalists help to identify violations of environmental human rights; analyse the prospects for environmental restoration, drawing on international experience; and advocate for a strong environmental policy. It is noted that environmental journalism disseminates information about environmental issues and events through various genres — notes, reports, analytics, interviews, comments, articles, etc. It helps to draw public attention to environmental problems, reveal why these problems arise and how they affect the environment, and engage society in discussions and search for solutions to these issues.Документ Відкритий доступ Бізнес-комунікації книжкових видавництв: від соціальних мереж до метавсесвіту(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Крайнікова, Т. С.; Рижко, О. М.Статтю присвячено дослідженню функціональних можливостей соціальних мереж постінтернетного часу як комунікаційних платформ книжкових видавництв. У період грудень 2022 р. — листопад 2023 р. проаналізовано теоретичні підходи до явищ постінтернетного суспільства та метавсесвіту, а також досліджено практики використання соціальних мереж «Фейсбук», «Інстаграм», «Телеграм», «Тікток», «Ютуб» українськими книжковими видавництвами («А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», «Видавництво Старого Лева», «Клуб сімейного дозвілля», «Наш Формат», «Ранок», ArtHuss, Vivat). Також завдяки дискурс-аналізу вивчено досвід та прогнози ІТ-компаній Meta, K.I.S.S, Party.Space. Обґрунтовано, що в постінтернетному суспільстві соцмережі стають основою для бізнес-комунікацій книжкових видавництв. При цьому з поширенням технологій штучного інтелекту, машинного навчання, блокчейну, інтернету речей відбувається трансформація соціальних мереж у метавсесвіт — «наступний інтернет» (Web3.0, Web3), конгломерат 3D-реальностей. Виділено такі основні функціональні можливості соціальних мереж книжкових видавництв перехідного етапу: впровадження доказового маркетингу, глобалізація діяльності, персоналізація комунікацій з аудиторією, імерсивність та інтерактивність, соціальність, електронна комерція. З огляду на це, книговидавцям доцільно співпрацювати з ІТ-компаніями, які мають справу з технологіями постінтернету; переводити бізнес-процеси в цифрове середовище та навчати персонал; розроблювати та реалізувати комунікаційні стратегії, які корелюють із цифровими інноваціями.Документ Відкритий доступ Історичні аспекти розвитку дубльованого перекладу у світі та становлення українського дубляжу(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Фощан, Т. В.; Литвин, А. В.У статті розглянуто такі поняття як «дубляж», «дубльований переклад» та процеси, що пов’язані з сферою їхнього застосування. Зазначається, що дублювання стосується не лише фільмів та мультиплікаційних фільмів, оскільки техніку дубльованого перекладу використовують також у рекламних роликах, театральних п’єсах, комп’ютерних іграх, програмах, випусках новин та будь-яких інших аудіовізуальних шоу. Підкреслено, що дублювання дозволяє адаптувати контент до різних аудиторій і покращує його сприйняття у випадку, якщо вони не володіють мовою оригіналу. Цей підхід розширює можливості комунікації й дозволяє аудиторії різних країн світу та культур сприймати й насолоджуватися аудіовізуальним контентом без мовних бар’єрів. З’ясовано, що дублювання у галузі рекламної діяльності почало відбуватися одночасно з виникненням та розвитком як явища загалом, зокрема наголошується на його тісній співпраці з кінематографом. Зауважено, що з появою інноваційних технологій, інтернету та стримінгових платформ сфера вжитку дубляжу як інструменту реклами лише розширилася. Його значення все більше зростає в умовах сучасних соціальних комунікацій, адже дозволяє донести рекламні повідомлення до цільової аудиторії та досягати кращого розуміння їх змісту. Зазначено, що проблематику дублювання в Україні часто розглядають з точки зору перекладацької чи акторської діяльності, але вони не зосереджені саме на аналізі сприйняття дубляжу, а лише торкаються деяких його аспектів, що підтверджує актуальність цього дослідження. Проведене опитування дало відповіді на ключові питання, що стосуються процесу дублювання в українському соціумі, його сприйняття реципієнтами та майбутніх перспектив розвитку в нашій країні, зокрема може сприяти покращенню підготовки україномовного контенту як в кіноіндустрії, так і в рекламних комунікаціях.Документ Відкритий доступ Теоретичні засади дослідження феномена чуток(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Смола, Л. Є.; Юркова, О. А.У статті здійснено спробу дослідити теоретичні основи феномена чуток. Проаналізовано доробок західних науковців, які окреслюють контекст і передумови виникнення й поширення чуток, їхні функції та змістовний складник. Проаналізовано філософські підвалини дослідження феномена чуток в українській та закордонній науковій думці. Здійснено спробу продемонструвати трансформацію феномена чуток та особливості підходів до них із появою інтернету і соціальних медіа. У праці окреслено теоретичні підходи до вивчення чуток представниками різних наук. Зроблено спробу окреслити погляди дослідників на практичні аспекти протидії шкідливим чуткам.Документ Відкритий доступ Українські метафоричні евфемізми під час російсько-української війни(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Харченко, О. В.Стаття присвячена дослідженню процесів комічної евфемізації, інтерференції російських евфемізмів і прецедентних фраз, а також їх негативації в українському гумористичному дискурсі воєнного часу, що реалізовується через появу численних неологізмів, які виконують роль комічних евфемізмів або ж, навпаки, комічної зниженої лексики. Комбінування політкоректної та образливої лексики є трендом сучасного українського гумористичного дискурсу воєнного часу. Проведена наукова розвідка виявляє те, що українські комічні евфемізми побудовано шляхом створення нових українських метафор або через переосмислення запозичених російських евфемізмів, які, в свою чергу, отримують додаткові негативні оцінні конотації та емоційні конотації комізму, зневаги та глузування. У стилістичному плані наведені приклади застосування українських комічних евфемізмів свідчать про використання фігур створення подвійного смислу: іронії, double entendre, каламбурів. Залучаються такі фігури, як бафос, пастиш, парапросдокіан, еналаж, абсурд, алюзія, метафори, пародія, удаваний ентузіазм, комічна логіка, переосмислені евфемізми та прецедентні фрази з російської мови. Проаналізовані комічні евфемізми виконують функції зняття психологічного стресу, солідарності, розваги, зневаги до ворога, зміцнення духу, успішної комунікації і креативності, уникнення «мови ворожнечі».Документ Відкритий доступ Благодійні видавничі проєкти в Україні як засіб популяризації книг(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Широкова, І. А.Дослідження описує феномен благодійної діяльності у видавничій сфері на прикладі проєктів, організовуваних державою або представниками приватного видавничого бізнесу. В ньому розкрито, чому благодійна робота у контексті розповсюдження на безкоштовній основі українських книжок є важливою для держави загалом та для кожного незалежного гравця на видавничому ринку, а також вивчено конкретні приклади реалізації благодійних видавничих проєктів в Україні та за кордоном. Актуальність статті випливає зі сплесків благодійної видавничої активності останніми роками, що вимагає детального дослідження та аналізу поточної діяльності держави та видавців у цьому напрямку. Важливість розкриття теми підсилюється соціально-політичними викликами сьогодення, через які постала гостра потреба дослідити благодійну діяльність у видавничій справі як один з інструментів промоції читання у мінливих умовах. Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше за тривалий період представлено комплексний аналіз благодійної видавничої діяльності, яка здійснюється від імені держави та від імені самих видавців, наведено приклади такої діяльності на теренах України та з досвіду інших країн. У дослідженні застосовано такі наукові інструменти, як методи спостереження, комплексного аналізу, синтезу, порівняння, індукції та моделювання. У висновках підкреслюється, що перспективи співпраці держави та участі видавців у благодійних видавничих проєктах можуть принести істотно позитивніші результати за умов створення можливостей для участі у таких проєктах малих українських видавництв.Документ Відкритий доступ A historical film in the context of current social communicatons (based on the film «Dovbush»)(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Rosinska, O.The article provides a narrative analysis and specifies main directions in interpreting the Ukrainian historical film of «Dovbush» (2023) in Ukrainian, Polish and English-language media of other countries. The analysis has demonstrated that the estimation of the film goes beyond the borders of artistic characteristics of the product. Instead, the reviewers focus on the narratives determining for the country. They come either from its social situation (emphasized value of fight for freedom in the Ukrainian media) or from peculiarities of international relationships (triggering issues in reflections of Polish viewers), or predominantly from the position of cultural understating the other people and its current and historic values (absolutely neutral or positive reviews in English-language media). The analysis of the publications proves that a cultural product on a historic theme is not perceived as the one depicting the epoch but instead, it is an ideological, and for some viewers propagandistic, material of the modern time that has to represent current contexts of interaction between peoples. The analysis is based on the reviews and feedback to the film available as of research conducting.Документ Відкритий доступ Telegram-канали як платформи для поширення контенту в Україна за часів війни(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Досенко, А. К.Метою статті є дослідження феномену телеграм-каналів в українському інформаційному просторі з моменту повномасштабного вторгнення рф на територію України. Методологія наукової роботи реалізувалася в низці методів, серед яких були: огляд наукових джерел, що допоміг визначитися з поняттям телеграм-каналу як ЗМК, описати його особливості; порівняльний метод сприяв знаходженню рейтингів впливовості телеграм-каналів; аналіз фотоконтенту сприяв унаочненню тексту й аргументації наукових роздумів. Результати. Сьогодні телеграм-канали посідають чільне місце серед ЗМК, мають вплив на аудиторію, значну кількість підписників. Дослідження подібних каналів є актуальним не тільки через високий рівень впливовості та популярності, але й через шляхи просування інформаційного продукту. Подібний підхід обумовлюється тісною співпрацею з цільовою аудиторією, високою частотністю оновлення контенту, висвітленням тільки актуальних та «свіжих» подій. Телеграм сьогодні є не лише доступним, але й дієвим методом просування ідей, формування світогляду українців, провідною формою спілкування в галузі реалізації прикладних інформаційно-комунікаційних технологій. Проаналізовано найпопулярніші телеграм-канали, тематику та опублікований контент (з урахуванням фотографій). Описано шляхи використання телеграму українцями, що було обумовлено не лише часом, але й доступністю та дешевим використанням платформи, зручністю публікацій та прочитання, можливістю комунікації між користувачами телеграм-каналів та прозорою реакцію аудиторії на контент для власника платформи. Наукова новизна отриманих результатів полягає в детальній характеристиці телеграм-каналів як ЗМК, що стали потужною альтернативою традиційним медіа у вітчизняному інформаційному просторі. Практична цінність отриманих результатів полягає в тому, що вони можуть бути застосовані під час викладання академічних дисциплін як фундаментального, так і вибіркового блоку для студентів, які навчаються на спеціальності «061 Журналістика».Документ Відкритий доступ Сучасна освіта дистанційного формату у сфері журналістики: ставлення здобувачів як основних стейкхолдерів освітнього процесу(НН ВПІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023) Шпак, В. І.; Єжижанська, Т. С.; Осмоловська, О. А.Останнім часом тема дистанційного навчання стала предметом палких дискусій як в освітньому середовищі, так і в суспільстві загалом. У дистанційної освіти є як прихильники, так і ті, хто не сприймають її як таку. Метою статті є з’ясування наявної ситуації в цій царині, виявлення позитивних і негативних елементів, перспектив використання дистанційного навчання під час підготовки студентів з видавничої справи та редагування. Для дослідження було обрано Київський університет імені Бориса Грінченко. В основу дослідження покладено: наявний джерельний матеріал, статистичну та наративну інформація, проведено опитування основних категорій стейкхолдерів, зокрема здобувачів вищої освіти та науково-педагогічного персоналу, щоб оцінити сприйняття, результативність і найбільш продуктивні формати дистанційного навчання. Результати розвідки цілком спростовують думку, що дистанційна освіта актуальна виключно за екстремальних умов. Реальні результати діяльності Університету та аналіз відповідей учасників фокус-груп показують, що правильно організована дистанційна освіта, зокрема в обраній галузі знань, розглядається паритетною поруч з очною формою навчання. Крім того, її системне й комплексне впровадження сприяє: підвищенню навичок викладачів та студентів щодо використання комп’ютерних та комунікаційних технологій; є найбільш інклюзивним форматом освіти; зменшує фінансове навантаження на студентів та заклади освіти; розширює можливості поєднання навчання з роботою; сприяє інтернаціоналізації освіти тощо. З’ясовано певну проблемність у взаєминах студентів та професорсько-викладацького складу з базами практики, насамперед через неготовність старшого покоління управлінців цієї ланки до швидкоплинної зміни інформаційно-комунікаційних технологій. З’ясовано причини такого стану та шляхи його покращення. Провідна практика Київського університету імені Бориса Грінченка, інших українських та закордонних закладів вищої освіти доводить доцільність застосування дистанційної форми навчання на основі комплексного використання інформаційно-комунікаційних технологій.