Електронний архів наукових та освітніх матеріалів КПІ ім. Ігоря Сікорського

ELAKPI – інституційний репозитарій, що накопичує, зберігає, розповсюджує та забезпечує довготривалий, постійний та надійний доступ через Інтернет до наукових та освітніх матеріалів професорсько-викладацького складу, співробітників, студентів, аспірантів та докторантів КПІ ім. Ігоря Сікорського. За посиланням можна ознайомитися з положенням про ELAKPI.

Доступ до матеріалів ELAKPI

Доступ до повних текстів матеріалів ELAKPI вільний в мережі Інтернет, крім:

  • частини матеріалів з зібрань факультетів/кафедр, завантажених до 2016 року, доступ до яких надається в локальній мережі університету, що вказано в описі матеріалу;
  • звітів про НДР – доступ з комп’ютерів у залі № 6.6 НТБ;
  • дисертацій та авторефератів, завантажених до 2016 року, які доступні тільки для перегляду з комп’ютерів у залі № 6.6 НТБ.

Щоб отримати права на перегляд/скачування повних текстів ресурсів, доступних тільки в локальній мережі університету, зареєстровані користувачі Бібліотеки КПІ ім. Ігоря Сікорського можуть скористатися послугою Віддалений доступ до "локальних" ресурсів.

Розміщення матеріалів в ELAKPI
Контакти

Бібліотека КПІ ім. Ігоря Сікорського, зал № 4.4, тел. +38 (044) 204-96-72, elakpi@library.kpi.ua, elakpi.ntb@gmail.com

 

Фонди

Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.

Зараз показуємо 1 - 38 з 38

Нові надходження

ДокументВідкритий доступ
The effect of swimming on psychological state during recovery from prolonged stress
(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025-04) Cherevichko, Oleksandr; Smirnov, Kostiantyn
Swimming is one of the healthiest sports. Most people know that swimming improves cardiovascular and muscular health, but few know about its psychological benefits. Research shows that swimming has a positive effect on a person’s mental state. For example, regular swimming has been shown to cause changes in the brain, such as decreased stress levels, increased endorphins, and decreased risk of depression. Swimming also has a huge impact on self-confidence, helps solve problems, and increases productivity during the workday. Swimming is a unique type of physical activity that can have a positive effect on a person’s psychological state. Firstly, swimming promotes relaxation. The water that surrounds the body during swimming helps reduce stress and anxiety. In addition, swimming increases the production of endorphins, hormones that are responsible for our good mood and reducing pain. Secondly, swimming improves self-esteem and self-discipline. Training in the pool helps to increase self-confidence and give a sense of achieving goals. Also, regular swimming requires discipline and self-control, which in the long run can be transferred to other areas of life. Thirdly, swimming improves the quality of sleep. As mentioned earlier, swimming promotes relaxation, which in turn helps reduce anxiety and prepare the body for sleep. In addition, swimming also reduces the number of awakenings at night and improves the quality of sleep in general. So, swimming has the following positive effects on the psychological state: relaxation and reduction of stress levels; increased production of endorphins; increased self-confidence and self-discipline; improved sleep quality. Swimming practice can become one of the elements of caring for your physical and mental health. Thus, if a student wants to improve his psychological state, he needs to pay attention to swimming lessons. Include it in your regular physical activity and enjoy all its benefits.
ДокументВідкритий доступ
Innovative forms, means and technologies in physical education of students
(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025-04) Havrylova, Nadiia; Luskan’, O.; Kuzmenko, N.
Higher educational institutions of our country are called upon to graduate not only competitive, highly qualified specialists, but also spiritually and physically developed people, healthy and seasoned, capable of fruitful work and defending the Motherland. Strong health and good physical fitness of young people are one of the most important criteria for the development potential of modern society and indicators of the level of the cultural appearance of an individual. Education and comprehensive training of new quality specialists is possible only with the help of modern methods based on the latest achievements of information technology. The most pressing problem in physical education is the low level of physical health and physical fitness of students. According to many studies, students often have a negative attitude towards physical education. This indicates that physical education as a part of the general culture of the individual is not formed in students. Practice shows that not all students of the main group fulfill the standards of the work program, some students belong to a special medical group, about a third of students are generally exempted from practical classes due to health reasons. Low level of physical fitness and lack of systematic knowledge of physical education are associated with the lack of continuity in physical education of students in comprehensive schools and universities. Innovative technologies in the field of students' health help in the formation of the necessary knowledge, skills and abilities for a healthy lifestyle and help to use the acquired knowledge in everyday life. The cognitive activity of students is based on the optimal combination of motor and static loads, the use of special exercises for the prevention and correction of posture, vision training, the use of visualization and a combination of various forms of information. Of particular importance in mastering the basics and a healthy lifestyle of students is the optimization of their physical condition, preparation for life practice, which are considered as a huge contribution to the development of the culture of society and as a means of educating a comprehensively developed personality of students in the context of exclusively material values. Pedagogical technologies allow us to minimize improvised learning and move it to the path of preliminary design of the educational process and subsequent practical implementation.
ДокументВідкритий доступ
Physical potential of students at technical universities. Pedagogical management and organizational and methodological foundations
(Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025-04-25) Bilokon, Viktor; Anikeienko, Larysa
Methodological activities in the process of teaching students are carried out at seminars and practical classes. It is very necessary to ensure a systematic relationship between knowledge and skills and abilities - physical education and sports (practical) and professional (intellectual). The whole variety of methodological works can be divided by main problems: physical education of children of preschool and school age; physical education in the system of professional higher and secondary education; physical education of adults; physical training in the Armed Forces; training of young athletes, sports reserves, highly qualified athletes; professional higher and secondary physical education. The main types of methodological works: programs, textbooks, teaching aids, methodological recommendations, methodological instructions. In state educational standards, the academic discipline "Physical Education" is presented in the block of elective disciplines. These standards define the mandatory minimum content of theoretical knowledge and practical skills for each discipline. The undeniable importance of physical education should be manifested through the harmonization of spiritual and physical strength, through the formation of such universal values as health, beauty and physical perfection. Physical education as an element of general culture and professional training of students should be aimed at achieving the unity of physical and spiritual development, creating the foundations of physical and mental well-being of an individual, optimizing his or her life. Systematic physical education and sports are one of the forms of conscious human activity, in which physical and spiritual traits of personality are manifested and improved in their unity. Classes in various physical exercises and sports improve the assimilation of educational material by students in their chosen specialty, and after intense mental work are one of the important and most effective means of switching nervous activity, i.e. active rest. Physical education classes at the university are an integral part of students' education and are considered a mandatory and organic part of the training of future specialists.
ДокументВідкритий доступ
Стратегічне планування розвитку підприємства
(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Зайцева, Дарʼя Денисівна; Шендерівська, Ліна Петрівна
Дипломна робота на тему: «Стратегічне планування розвитку підприємства» містить 100 сторінок, 22 таблиці, 4 рисунки, 1 додаток. Перелік посилань нараховує 41 найменування. Мета роботи є аналіз сучасного підходу до планування розвитку підприємства та розробка рекомендацій щодо його вдосконалення на прикладі ПрАТ «Оболонь». Об’єкт дослідження – процес стратегічного планування розвитку підприємства. Предмет дослідження – методи та підходи до стратегічного планування розвитку підприємства в умовах змін. Методи дослідження: метод аналізу та синтезу; економіко-статистичні методи обробки фінансової та виробничої звітності; SWOT-аналіз; експертні оцінки; методи прогнозування (rolling forecast); ABC/XYZ-класифікація; Lean-методики та підхід Six Sigma; розрахунок EVA і ROI; Balanced Scorecard; Cost – Benefit Analysis; моделювання сценаріїв та стрес-тестування. Результати роботи: сформульовано місію та візію підприємства з урахуванням галузевих трендів і вимог CSR; сформовано та оцінено стратегічні альтернативи (диференціація портфеля, вихід на нові ринки, комбінована стратегія); розроблено систему KPI (ROI, ROE, EVA, коефіцієнт ліквідності, CSI тощо) та методику їх моніторингу (щоквартальні рев’ю, Balanced Scorecard); запропоновано заходи з мінімізації ризиків (хеджування валютних позицій, Lean & Six Sigma, ERP/BI-інтеграція, створення незалежного ризик-комітету); оцінено ефективність — підвищення точності прогнозів до 92 – 95 %, скорочення часу закриття місяця до 3 днів, зниження простоїв на 20 %, збільшення ROI до ≥ 15 %, покращення EVA на +3 п.п., коефіцієнт поточної ліквідності до 2,6. Рекомендації щодо використання результатів: впровадити Balanced Scorecard і rolling forecast з щоквартальним оновленням сценаріїв; розгорнути ERP-систему та BI-аналітику для real-time моніторингу процесів; застосувати Lean-методики та Six Sigma-проекти для оптимізації виробництва; розширити KPI за ESG-метриками і створити комітет з ризик-менеджменту; розвивати програми open innovation і підвищення цифрових компетенцій персоналу.
ДокументВідкритий доступ
Енерго- та ресурсоощадні установки. Конспект лекцій
(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Шевчук, Степан Прокопович; Попович, Олександр Миколайович; Мейта, Олександр Вячеславович; Головань, Іван Васильович
В посібнику викладено основи теорії турбомашин та принципи влаштування машин і установок для напірного переміщення рідин та газів – нагнітачів, що використовуються в галузях енергетики, видобутку та переробки корисних копалин, транспорту, виробництв нафтогазового комплексу. Наведені інженерні методи розрахунку параметрів і вибору основного обладнання енерго- та ресурсоощадних установок, методики їх проєктування та оптимізації експлуатаційних режимів функціонування. Запропонована комплексна методологія проєктування енерго- та ресурсоощадних установок за узагальненим показником оцінки їх енерго- та ресурсоощадності на етапах проєктування, монтажу та експлуатації. Посібник призначений для здобувачів ступеня бакалавра за спеціальністю 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», а також буде корисним для інженерно-технічних працівників галузей енергетики, енергетичного та галузевого машинобудування