Статті (КФ)

Постійне посилання зібрання

У зібранні розміщено матеріали, що опубліковані або готуються до публікації в наукових журналах та збірниках.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 114
  • ДокументВідкритий доступ
    Особливості соціальної роботи з українськими переміщеними особами в Італії
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Боковець, Ольга Ігорівна; Михайлюк, Марія Володимирівна
    У статті представлено результати теоретичного та емпіричного дослідження особливостей соціальної роботи з українськими переміщеними особами в Італії. Ця проблема особливо актуалізувалася після початку повномасштабного вторгнення росії на територію України: українці з цілями безпеки були вимушені шукати прихистку в інших країнах. З’ясовано, що приїжджих українців згідно європейського законодавства доцільно називати переміщеними особами. Встановлено, що Італія є однією з європейських країн, що надає українським переміщеним особам два статуси: 1) статус тимчасового захисту (масові випадки); 2) статус біженця (поодинокі випадки). Визначено, що особливостями соціальної роботи з українськими переміщеними особами в Італії є: 1) надавачі соціальних послуг в Італії мають значний досвід (підходи, методи та форми) роботи з переміщеними особами; 2) диференціація надавачів соціальних послуг (соціальний працівник або асистент є теоретиком, який займається методологічною розробкою послуг; оператор соціальної допомоги є практиком, який безпосередньо надає допомогу клієнтам); 3) функціонування розвиненої структури соціальної сфери (центри, проекти, програми) для допомоги переміщеним особам; 4) більшість українців повідомлені про зміст діяльності надавачів соціальних послуг, однак лише третині осіб надається допомога; 5) реалізація значної кількості різноманітних проектів для допомоги українцям у таких сферах, як: охорона здоров’я (медичні та психологічні послуги); освіта та робота (мовні курси, курси з водіння, надання робочих місць та ін.); соціально-культурна інтеграція (екскурсії, відвідування безкоштовних музеїв, концертів і т.д.) тощо; 6) згуртованість місцевого населення у цілеспрямованій допомозі українським біженцям; 7) українці частіше мають потреби у медичних послугах, ніж у психологічних, і загалом задоволені їх якістю надання; 8) наявність труднощів у наданні соціальних послуг переміщеним українцям (низький рівень фінансових виплат, бюрократія, мовний бар’єр). Встановлено, що українці все ж мають потребу у підвищенні якості багатьох соціальних послуг в Італії. Ключові слова: соціальна робота, особливості соціальної роботи, соціальні послуги, війна, українці, переміщені особи, біженці, Італія.
  • ДокументВідкритий доступ
    Мораль і моральність у філософії Гегеля у контексті концепту об’єктивної діалектики Володимира Шинкарука
    (Товариство "Знання України", НАН України, НАПН України та ін., 2021) Щириця, Тетяна Володимирівна
    Методологічні підходи до вивчення німецької філософії, які заклав академік В.І.Шинкарук, є актуальними та евристичними для дослідження не тільки класичної, а й сучасної філософії, зокрема й української. Будучи натхненником і лідером Київської світоглядно-антропологічної школи, В. Шинкарук спиряв формуванню умов гуманізації університетської філософської освіти та ціннісної орієнтації академічної філософської культури.
  • ДокументВідкритий доступ
    Когнітивна комунікація та ресурсний підхід до практик соціальної роботи
    (2023) Щириця, Тетяна Володимирівна; Денисенко, Наталія Василівна
    Вперше в український соціально-філософський та освітній дискурс залучено концепт когнітивної комунікації в дослідженні практик соціальної роботи та волонтерства.
  • ДокументВідкритий доступ
    Про деякі соціальні наслідки ґендерно диференційованої соціалізації
    (Центр українознавства філософського факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2011) Стребкова, Юлія Віталіївна
    У статті досліджено вплив патріархатної ідеології на масову свідомість через процес ґендерно диференційованої соціалізації. Наведені результати гендерного аналізу дитячих видань 2000–2010 років для дошкільнят та дітей молодшого шкільного віку. З’ясовано, що гіперґендерність призводить до «війни статей» та викликає порушення соціальної взаємодії.
  • ДокументВідкритий доступ
    Соціальна профілактика мобінгу у трудовому колективі
    (Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, 2023) Боковець, Ольга Ігорівна; Жукова, Анастасія Юріївна
    Статтю присвячено теоретичному дослідженню проблеми соціальної профілактики мобінгу, як психологічного насилля, у трудовому колективі. Визначено, що актуальність окресленої проблеми пов’язана з поширеністю явища мобінгу та його негативним впливом на психічне здоров’я і трудову активність суб’єктів професійної діяльності. З’ясовано, що у практиці міжнародного досвіду основні підходи щодо профілактики мобінгу закріплено на законодавчому рівні. Визначено, що соціальна профілактика – це комплекс заходів, що спрямовані на попередження, виявлення та подолання насилля. Обґрунтовано доцільність проведення первинної та вторинної профілактики мобінгу у трудовому колективі. Зазначено, що первинна профілактика спрямована на попередження виникнення мобінгу та полягає у підвищенні рівня обізнаності суб’єктів професійної діяльності щодо причин, проявів, особливостей та наслідків мобінгу, а також можливих шляхів надання допомоги. З’ясовано, що методами первинної соціальної профілактики мобінгу у трудовому колективі є такі: інформаційно-просвітницькі і навчальні заходи; курси, програми у рамках підвищення кваліфікації; корпоративні свята, тимбілдингові програми, просвітницькі тренінги; супроводження інформаційних ресурсів організації; різні види соціальних реклам тощо. Охарактеризовано, що вторинна профілактика спрямована на попередження загострення вже наявного випадку мобінгу, мінімізації ризику його повторення, а також надання соціально-психологічної допомоги постраждалим особам. З’ясовано, що до методів вторинної профілактики мобінгу варто віднести такі: функціонування спеціальних комісій щодо розгляду мобінгових випадків; реєстрація випадків мобінгу, ведення статистики та моніторинг конфліктних відносин у колективі; психологічний супровід жертв мобінгу; консультації та діагностичні бесіди; соціально-психологічний тренінг тощо Наголошено, що соціальну профілактику мобінгу доцільно проводити шляхом дотримання принципу систематичності та наступності.
  • ДокументВідкритий доступ
    Статус навчальної дисципліни «філософія» у вищій школі: врахування світового досвіду для України
    (2023) Бабіна, Світлана Іванівна; Красільнікова, Олена Василівна
    У контексті глобалізації та викликів сучасної інформаційної епохи, філософія стає однією з найбільш важливих дисциплін у системі вищої освіти. Вона виробляє у студентів навички критичного мислення та системного аналізу, необхідні для успішного суспільного та професійного життя. Мета статті – визначити перспективи зміни статусу філософії у закладах вищої освіти України на основі вивчення зарубіжного досвіду її викладання. Методологія дослідження: в процесі дослідження підходів до викладання філософії в університетах різних країн використовувались як загальнонаукові, так і спеціальні методи, зокрема порівняльний аналіз, синтез, системно-структурний метод. Висвітлено два основні підходи до викладання філософії в університетах: філософія як історія ідей та активне філософствування. Результати дослідження вказують на те, що у закладах вищої освіти України викладачам філософії варто акцентувати увагу на тих методах навчання, які стимулюють активну дискусію між студентами, заохочують їх до глибокого аналізу та рефлексії ідей. Крім того, в статті підкреслено значення філософії для розвитку критичного мислення та системного аналізу. Такий підхід сприяє розвитку творчості та емоційного інтелекту. Важливо, щоб викладачі створювали в аудиторії належні умови для демократичного діалогу, заохочували студентів брати активну участь в обговореннях, сприяли формуванню в них обґрунтованих поглядів та здатності аналізувати філософські концепції з різних точок зору. В контексті сучасних викликів університетська філософська освіта набуває все більшого значення в усьому світі. Вона не тільки знайомить студентів з ключовими філософськими поняттями, але й розвиває у них навички критичного мислення, необхідні для розуміння та вирішення складних проблем сучасності. Філософія може слугувати ідеальним предметом для тренування гнучких навичок на основі аналізу історичних фактів та обговорення загальних концепцій. Отримані навички можуть бути використані для більш глибокого розуміння інших професійних дисциплін.
  • ДокументВідкритий доступ
    Overcoming socio-psychological maladaptation of the persons with the acquired and congenital disabilities
    (Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University (TNPU), 2022) Fushteі, Oksana; Franko, Nataliia; Sarancha, Iryna
    On the basis of the analysis of the existing philosophical, sociological, psychological and pedagogical approaches there was the theoretical analysis of the domestic and foreign scientific works on the problem of social and psychological maladaptation carried out, there were the external and internal factors of formation of social and psychological maladaptation of the persons with disabilities substantiated. As a result of the theoretical analysis of socio-psychological maladaptation, there are the main elements of this personality trait identified, namely: maladaptive types of the internal picture of the disease and coping strategies, negative trends in self-concept (low or contradictory self-esteem, lack of self-confidence, inexpressive self-acceptance, etc.), destructive emotional states, low level of socio-psychological tolerance. Social factors that cause the emergence of socio-psychological maladaptation include the following: inferiority and dysfunction of the family, lack of education or its low level, impossibility of the professional fulfilment. There were the psychodiagnostic tools compiled and the peculiarities of social and psychological maladaptation of the persons with the acquired and congenital disabilities empirically studied. Taking into account the identified problems, overcoming socio-psychological maladaptation of the persons with the acquired and congenital disabilities is characterized, which presents the following three blocks: individual psychological assistance to the persons with disabilities (correction of the attitude type to the disease, self-attitude, self-acceptance and self-esteem); work with the families of the disabled people; the information and educational block is aimed at working with the society (overcoming negative socio-psychological stereotypes towards the people with disabilities and encouraging creation of the inclusive environment).
  • ДокументВідкритий доступ
    Актуалізація концепції вічного миру в контексті цивілізаійного розвитку людства за умов війни
    (Львівський національний університет імені Івана Франка, 2022) Денисенко, Наталія Василівна; Щириця, Тетяна Володимирівна
    У статті актуалізується філософсько-практичні проблеми концепції вічного миру за умов несправедливої, терористичної і цинічної війни РФ проти України. У ситуації, що склалася в світі після 24 лютого 2022 р., постає нагальна потреба і необхідність ґрунтовної філософської рефлексії проблем віднаходження засобів запобігання і відвернення війн, а також механізмів відтворення людяності. У цьому відношенні досвід європейських філософів, особливо філософів XVII–XVIII ст., епохи Просвітництва має універсальне значення і окреслює напрямки практичного застосування щодо поставання і забезпечення стану вічного і справедливого миру як безумовної, найвищої цінності та антиподу війні. На базі структурно-функціонального, феноменологічно-герменевтичного та компаративного підходів здійснено філософську рефлексію таких феноменів як мир і війна, виявлено специфіку їх інтерпретації та обґрунтування в контексті парадигмальності історичного розвитку філософського знання. Досліджено ґенезу концепції «вічного миру» та її остаточне оформлення в філософській творчості І.Канта в аспекті виявлення регулятивного характеру ідеї вічного миру і можливості її інституційного забезпечення. Вічний мир потребує імплементації в контексті пошуку таких дієвих правових механізмів, які виконують функції запобіжників і попередження воєн, що ґрунтуються на цінностях свободи і справедливості. Розглянуто важливі віхи конституювання змістового поля тих цінностей і норм, які закладаються проєктами «вічного і справедливого миру» як антитези війні й насиллю. У статті артикульовано, що специфіка вічного миру полягає в його структурованому характері на засадах верховенства права і справедливості, на відміну від дестабілізуючого стану війни. Мир як мета, цінність і смисл цивілізаційного поступу – це сконструйований стан, який має постати як результат організаційних зусиль багатьох складників соціального розвитку. Це прояв тенденції «комунікативної раціоналізації» (Ю.Габермас), що обумовлюється взаємодією та взаємовпливом політичних і моральних норм, які на противагу процесам ентропії, хаосу і дегуманізації, виступають базовими чинниками гуманізованого впоряд.
  • ДокументВідкритий доступ
    Творчість як найважливіша умова саморозвитку та спосіб самореалізації особистості
    (ТОВ "Науково-інформаційне агентство Наука-технології-інформація", 2022) Богачев, Роман Михайлович; Руденко, Тамара Петрівна; Костроміна, Ганна Михайлівна
    Творчість одна з головних цінностей людського буття, вона є здатністю самовираження кожної особистості. У процесі життєдіяльності людина через різні соціальні практики змінює навколишній світ на умови та засоби свого саморозвитку, вона стверджує себе у світі, виступає суб’єктом різних видів діяльності. У творчості поєднуються особистість і суб’єкт діяльності. Діяльність має соціальну спрямованість від якої залежить особистісний зміст творчості. Завдяки діяльності особистість організовує простір свого буття у культурі.
  • ДокументВідкритий доступ
    University Autonomy and Governance
    (Vandenhoeck & Ruprecht, 2023) Fetko, Yuliia; Geraskov, Sergii; Hajnacs, Indira; Stoika, Yuliia
    This strategic foresight aims to provide a brief summary of the topical challenges and transformational powers that are of concern for the freedom of universities from a perspective of the Danube Region. While defining the influences that shape levels of academic institutional autonomy, we consider technological, political, social and economic challenges. From a methodological perspective, for the analysis of such a multifaceted topic as the autonomy of universities and their governance, we have chosen to approach it from both theoretical and practical perspectives. From a philosophical perspective, autonomy refers to self-determination and self- governance. After identifying topical trends and challenges as entrepreneurial thinking in university governance or corruption, which is especially present in the Danube Region, four scenarios have been developed with various likelihoods of realisation. Indicators are identified for each of these scenarios, and possible methods of prevention or encouragement are proposed.
  • ДокументВідкритий доступ
    Роль основних цінностей етики відповідальності у формуванні екологічного виховання
    (ТОВ “Науково-інформаційне агентство “Наука-технології-інформація”, 2022) Анацька, Наталія Василівна; Кравченко, Ірина Анатоліївна; Пенюк, Вадим Богданович
    Актуальність теми дослідження зумовлена однією з найбільш драматичних проблем сьогодення – здатністю людства до виживання в умовах, коли прогрес у сфері високих технологій призводить до збільшення масового споживання, перенаселення Землі, зменшення біорізноманіття, знищення лісових насаджень, забруднення великих і малих рік. Воєнні дії можуть призвести до глобальної ядерної катастрофи, а відтак все це та багато інших негараздів посилюють тиск на природу. Людство сьогодні як ніколи потребує утвердження нових ціннісних, моральних орієнтацій, зокрема у формуванні екологічного виховання, а в іншому разі воно ризикує загинути в глобальній екологічній катастрофі. Отже, будь-які дослідження з питань збереження буття мають наукову новизну. Постановка проблеми. Стала очевидною необхідність пошуків нових ціннісних орієнтацій та морально- етичних норм регуляції суспільства, обговорення цих проблем перемістилось в площину етики відповідальності як етики майбутнього. Визначено, що найбільшого значення набувають екологічні принципи, свідомо обрані людиною як екологічні цінності та ідеали, які стають основою її екологічної свідомості і переконань, що в подальшому переходить в екологічно доцільну поведінку у виробничій діяльності. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Вирішення сучасних проблем важко уявити без звернення до етики відповідальності, філософії моралі. Публікації на цю тему маємо у Г. Йонаса. Він створює матеріальну онтологічну етику цінностей, де буття і його збереження посідає центральне місце. Парадигму збереження буття підтримують А. Шопенгауер, А. Швайцер, Т. Майєр. Проблеми взаємодії етики і науки висувають О. Геффе, Р. Гольфельд, Й. Рау та інші. Українські філософи пропагують принципи відповідальної політики, екологічного виховання це – В. Гур, А. Єрмоленко, З. Самчук, М. Кисельов та інші. Але не зважаючи на вагомий внесок філософів, питання екологічного знання, етики майбутнього для екологічного виховання завжди потребують розгляду. Постановка завдання. Показати необхідність етики відповідальності та її методологічних засад в екологічній освіті. Розглянути становлення екологічного виховання на засадах етики відповідальності, які мають вплив на формування життєво-ціннісних орієнтацій сучасної людини. Усвідомити, що прийдешнє людства залежить від того, чи виявить воно солідарну відповідальність та екологічно доцільну поведінку для збереження життя на нашій планеті. Виклад основного матеріалу. У статті розглянуто внесок основних цінностей етики відповідальності як етики майбутнього на формування екологічного виховання. Показано, що у рамках сучасної освіти екологічне виховання – важливий аспект у становленні екологічної свідомості, а отже вся освіта має бути екологічною, при цьому етика відповідальності створює нові цінності для збереження людського буття в теперішньому і майбутньому. Висновки. Глобальні екологічні проблеми можна розв’язати лише системно. Різні епохи по-різному визначали екологічні знання, а відтак необхідно знати їх філософські основи, щоб окреслити внесок в екологічне виховання. А відтак проблема полягає в тому, щоб цьому процесу надати соціально- гуманістичного спрямування, адже вирішення сучасних екологічних проблем важко уявити без звернення до етики відповідальності як етики майбутнього.
  • ДокументВідкритий доступ
    Квазілегітимність правових та ціннісних засад авторитарного суспільства
    (Національний університет «ОДЕСЬКА ЮРИДИЧНА АКАДЕМІЯ", 2022) Щириця, Тетяна Володимирівна; Денисенко, Наталія Василівна
    У статті розглядаються квазілегітимні основи соці ально-політичного устрою в авторитарному суспільстві, які постають провідною темою науково-політичного та ціннісно-нормативного дискурсу в результаті агре сії РФ проти України, яка почалась в 2014 р. і набула форм повномасштабності після 24 лютого 2022 р. Попри те, що метафізичний погляд вимагає певного відсторо нення від конкретних фактів, проте для формування єдності в ідеях, мотиваціях та діях вкрай важливим є визначення теми панівних дискурсів в соціокультур ному житті українського суспільства. Будь-які заклики української влади та міжнародної спільноти, провідних європейських та американських еліт, експертів, гро мадських діячів щодо дотримання Російською Федера цією норм міжнародного права виявились безрезуль татними. У статті на базі структурно-функціонального, феноменологічно-герменевтичного та компаративного підходів здійснено спробу аналізу квазілегітимності як єдино можливого способу виправдання права на автори тарну владу та її захист від демократичних інституцій та впливу на прийняття рішень з боку громадянського суспільства. Спираючись на панівні наративи, темати зовані дискурси, пропагандистські практики квазілі берального суспільства РФ авторами статті проаналізо вані причинєво-наслідкові зв’язки між насильством в повсякденному житті пересічних громадян РФ і моно полією на владу, яка постає у недемократичний спосіб електоральних преференцій. Одним з базових аргумен тацій у виправданні експансіоністської політики РФ до своїх сусідів є використання в наукових та масмедійних дискурсах категорії історичної справедливості як суб’єк тивної думки істориків-аматорів з намаганням поши рювати ксенофобію, шовінізм, тероризм, волюнтаризм як ціннісні орієнтації історичного поступу. Парадигма світу «друг – ворог», віддзеркалюючись у квазіісторич них оповіданнях, образах, гаслах, стилях аргументації, призводить до «банальності зла» (Х.Аренд), а суспіль ний договір втрачає свою легітимність і перетворюється на гешефт-проєкт. Порушення граматичних норм росій ської мови в різних формах пропаганди і публічних виступах пов’язаний не з її незнанням, а з латентними виявами зневаги, снобізму, зверхності. Агресія, вож дізм, культ смерті та сили, героїзація минулого – всі ці ознаки фашистської держави, на думку провідного аме риканського історика Т.Снайдера, імплементовані вер тикальною структурою російської влади в повсякденні соціальні практики пересічних росіян у формі монологів, а не діалогів, постають як основа та виправдання антигу манної політики російської держави по відношенню до України та українців. Як наслідок, соціально-інститу ціональна система РФ втрачає функції владного балансу.
  • ДокументВідкритий доступ
    Мандрівна філософія Григрія Сковороди у відображенні нейромереж
    (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2022) Стребкова, Юлія; Кравченко, Ірина
    Григорій Сковорода є найбільш яскравою постаттю в історії української філософії. Докладно опрацьованими є також його роботи. У статті обґрунтовується актуальність подальших досліджень образу та творчості філософа, їх важливість для іміджу сучасного українознавства. Відзначено, що новий погляд на соціальну реальність ХХІ століття неможливий без урахування розвитку цифрових технологій. Взаємодія учасників сучасного Інтернету виходить за рамки вдосконаленої комунікації. Застосування нейромереж для соціально-філософських досліджень візуальної культури є новим етапом розвитку методів візуального дослідження. У роботі ми намагались поєднати теорії візуального аналізу з емпіричним соціально-філософським дослідженням. Зроблено висновок, що застосування нейромережі має неабиякий евристичний потенціал, доповнює, посилює та збагачує наукову аналітику з проблем сковородинознавства. Хрестоматійне вчення Григорія Сковороди про три світи надихнуло нас на дослідження світу текстів, світу образів і світу символів. У дослідженні аналізувалися авторські тексти сковородіани українською мовою. Акцент робився на доступності і поширеності у мережі повнотекстових робіт. Проаналізовано ключові слова та концепти у наукових роботах українських дослідників різних галузей знань. Світ символів, що утворюють сакралізований простір сучасної культури, опрацьовувався за допомогою пошукової системи зображень Google. У роботі досліджено яким чином відображаються загальні риси біографії та особистості філософа і письменника, а також філософська та літературна спадщини мислителя у символічному світі. У теоріях символізму Григорія Сковороди ми спиралися на розробки Д. Чижевського, М. Рика та Л. Федорчук. Cвіт образів досліджувався за допомогою генерування зображень за запитами у нейромережі Midjourney. Зроблено висновок, що звернення до нейромережі виводить дослідження художніх образів Григорія Сковороди за межі естетики та філософії мистецтв у буття «живої української філософії». Проводячи інтерпретативний аналіз згенерованих нейромережею зображень, авторки стикаються з питанням: а чи є згенероване зображення новим джерелом первинної інформації для аналізу? Дана стаття описує пошук відповіді на це питання.
  • ДокументВідкритий доступ
    Аналіз візуальних образів жінок-військових у китайських та українських інтернет-виданнях 2020 – початку 2022 років
    (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2022) Стребкова, Юлія Віталіївна; На Чжань
  • ДокументВідкритий доступ
    Філософська творчість Г. Сковороди в аспекті морального вдосконалення людини
    (Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2022-11) Новіков, Борис Володимирович; Руденко, Тамара Петрівна; Бабіна, Світлана Іванівна
  • ДокументВідкритий доступ
    Роздуми про своїх, чужих та інакших
    (ВЦ КДПУ, 2017) Стребкова, Юлія Віталіївна
  • ДокументВідкритий доступ
    Ensuring quality control of educational activities of higher educational institutions
    (EAAR, 2021) Kolodii, Ihor; Kostolovych, Tetiana; Kolomiiets, Tetiana; Muratova, Iryna; Tsoi, Mykola
  • ДокументВідкритий доступ
    Розвиток творчого потенціалу студентів в умовах реформування сучасної вищої освіти: соціально-філософський аналіз
    (ТОВ «Науково-інформаційне агентство «Наука-технології-інформація», 2022) Руденко, Тамара Петрівна; Костроміна, Ганна Михайлівна; Бабіна, Світлана Іванівна
  • ДокументВідкритий доступ
    The management of technology transfer and its impact on business activity and financial security in developing countries.
    (“MAGNANIMITAS”, 2021) Muratova, I.; Bocharova, Y.; Kokhan, M.; Yastrubetska, L.; Ishchuk, Y.; Kuliavets, V.
  • ДокументВідкритий доступ
    The modern practice of creative industries' functioning under the conditions of sustainable development
    (WSEAS Press, 2022-03-14) Pletsan, Khrystyna; Havryliuk, Alla; Kostromina, Hanna; Muratova, Iryna; Kholodynska, Svitlana