Статті (КАМТС2)

Постійне посилання зібрання

У зібранні розміщено матеріали, що опубліковані або готуються до публікації в наукових журналах та збірниках.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 55
  • ДокументВідкритий доступ
    Mall-технології у процесі вивчення англійської мови студентами технічних спеціальностей
    (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2024) Галацин, Катерина; Фещук, Алла; Котковець, Аліна
    Підготовка високопрофесійних фахівців, здатних налагоджувати якісну комунікацію на будь-якій мові світу, успішно реалізовувати функційні обов’язки, вільно конкурувати на міжнародному ринку неможлива без урахування і впровадження в освітній процес особливостей цифровізації, діджиталізації, які відбуваються в сучасному суспільстві. Головним завданням освіти сьогодні має стати навчання та виховання особистості, яка зможе себе комфортно почувати в реаліях «цифрового століття». А формування такої людини можливе за умови використання сучасних інформаційних мобільних пристроїв, серед яких комп’ютери, планшети, смартфони та ін., які є невід’ємною частиною нашого повсякденного життя, інтенсивно розвиваються та увійшли в науку під поняттям «MALL-технологій». Мета статті – обґрунтувати освітній потенціал MALL-технологій у процесі вивчення студентами технічних спеціальностей професійної англійської мови. Для реалізації мети нами вирішено наступні завдання: 1) обґрунтувати сутність та види MALL-технологій; 2) виявити освітній потенціал MALL-технологій у процесі вивчення майбутніми інженерами професійної англійської мови. У процесі наукового пошуку використано методи аналізу, синтезу, узагальнення, систематизації, моделювання, умовисновки. Унаслідок швидкого вдосконалення та використання інформаційних технологій виникла концепція навчання з використанням мобільних пристроїв, яка є дуже популярною сьогодні, й авторами розглядається як MALL-технологія, M-learning, E-learning та мобільна педагогіка. Результати аналізу вказаних понять засвідчують їх тотожність і передбачають використання мобільних пристроїв (телефонів, годинників-смартфонів, планшетів і ноутбуків) в освітньому процесі. Запропоновано приклади використання MALL-технологій у процесі вивчення магістрами технічних спеціальностей освітнього компоненту «Практичний курс іноземної мови для ділової комунікації (англійська»)
  • ДокументВідкритий доступ
    Формування в майбутніх інженерів професійно-орієнтованої англомовної компетентності методами ситуативного моделювання
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Галацин, Катерина Олександрівна; Фещук, Алла Михайлівна
    Проблема формування професійно-орієнтованої англомовної компетентності обумовлена необхідністю підготовки фахівця, здатного до активної англомовної комунікації в майбутній діяльності. Використання інтерактивних методів навчання загалом та методів ситуативного моделювання зокрема уможливлює формування в здобувачів освіти навичок вільного володіння англомовною професійною термінологією. Мета статті полягає в обґрунтуванні сутності та значення методів ситуативного моделювання у формуванні в майбутніх інженерів професійно-орієнтованої англомовної компетентності. Реалізації мети потребує розв’язання таких завдань: 1) обґрунтувати сутність і методи технології ситуативного моделювання; 2) виявити значення методів ситуативного моделювання у формуванні в майбутніх інженерів англомовної професійно-орієнтованої компетентності. Для досягнення мети і вирішення завдань використано методи науково-педагогічних досліджень: моделювання, синтез, аналіз, узагальнення та систематизація. Професійно-орієнтовану англомовну компетентність трактуємо здатність майбутнього інженера фонетично правильно, лексично і граматично коректно формулювати англомовні висловлювання, використовувати професійну лексику в змодельованих типових комунікативних ситуаціях, в усному монологічному, діалогічному і полілогічному мовленні. Ефективними у формуванні професійно-орієнтованої англомовної компетентності є такі методи ситуативного моделювання як ігри-симуляції, спрощене судове/громадське слухання, ділова гра/гра-драматизація і ін. У статті наведено приклади використання в процесі вивчення освітнього компоненту «Практичний курс іноземної мови для ділової комунікації (англійська)» методів і прийомів ситуативного моделювання.
  • ДокументВідкритий доступ
    Development of students' metacognitive skills by means of educational technologies in ESP instruction at University
    (LUMEN Publishing, 2023) Synekop, O.; Lavrysh, Y.; Lukianenko, V.; Ogienko, O.; Lytovchenko, I.; Stavytska, I.; Halatsyn, K.; Vadaska, S.
    Metacognitive skills which provide regulation and management of students’ intellectual activity in the process of their self-education are of great importance, especially in the context of the learner-centered education paradigm in the global information space, with its focus on the self-study and self-development of an individual. In this regard, the article aimed to analyze the development of metacognitive skills in first year students by means of educational technologies in ESP classes at technical university in Ukraine. As shown by the results of the study, educational technologies can be successfully used for the development of such metacognitive skills as self-directed learning skills, collaboration skills, self-management skills, self-reflection skills in first year students studying ESP at university level. The educational technologies used in our study – the Moodle platform, WebQuest, blogs and wikis, Google Classroom, Quizlet – confirmed their efficiency as a useful tool for the development of metacognition since they provide the learning environment which makes it possible for students to organize and control their learning, make decisions, reflect on the results of their learning experience and make necessary changes and adjustments if necessary.
  • ДокументВідкритий доступ
    Technology-Enhanced Personalized Language Learning: Strategies and Challenges
    (CTI Global, 2023) Mariya Leshchenko; Yuliana Lavrysh; Kateryna Halatsyn; Alla Feshchuk; Dmytro Prykhodko
    The paper presents the analysis of strategies and challenges of technology-enhanced personalized language learning at technical universities. The authors specify the meaning of the “personalization” concept in terms of language learning and characteristics of technology-enhanced learning. Skills of personalized learning contribute to the development of learner autonomy and equip students with flexibility and adaptability to the changing demands of today’s labor market. The empirical study was carried out among 101 students from two universities. The questionnaire was aimed at measuring the level of personalized learning skills and digital resources that promote the personalized learning. Students were suggested three questionnaires: one survey on personalized learning skills was performed before and after the experiment, reflection questionnaire and on digital resources ranking were suggested after the experiment. After the introduction of technology-enhanced personalized learning strategies into the educational process, the level of personalized learning skills increased as well as students’ perception of this educational phenomena. There was no significant difference between the results of students from different universities in terms of personalized learning skills. It means that the problem of personalized learning is relevant to the majority of students and requires solutions. The paper provides examples of digital resources’ practical application that intensify the personalization with a promising transition to self-improvement and successful professional self-realization.
  • ДокументВідкритий доступ
    Квазіпрофесійна діяльність у процесі вивчення іноземної мови майбутніми інженерами
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Катерина Галацин; Алла Фещук; Аліна Котковець
    Актуальність питань ролі та можливостей використання квазіпрофесійної діяльності в процесі підготовки майбутніх інженерів загалом, та в ході вивчення англійської мови зокрема, визначається відсутністю досліджень з цієї проблеми. Мета статті полягає в розкритті змісту та використання квазіпрофесійної діяльності в процесі вивчення майбутніми інженерами англійської мови. З метою реалізації мети, вважаємо за необхідне вирішення таких завдань: 1) проаналізувати сутність квазіпрофесійної діяльності; 2) обґрунтувати форми і методи квазіпрофесійної діяльності в процесі вивчення здобувачами вищої технічної освіти освітнього компоненту «Практичний курс іноземної мови для ділової комунікації». Квазіпрофесійну діяльність на заняттях з англійської мови розглянуто як особливий вид діяльності майбутнього інженера, який є навчальним за своєю формою і професійним за змістом; передбачає трансформацію змісту та форм англомовної освітньої діяльності здобувачів освіти в адекватні їм зміст і форми професійної діяльності. З метою ефективної підготовки майбутніх інженерів на заняттях з англійської мови квазіпрофесійну діяльність реалізуємо через англомовне моделювання найбільш типових професійних ситуацій та комунікативних задач, методу безперервної ділової гри, case study і ін. До форм пізнавальної діяльності студентів у процесі квазіпрофесійної діяльності відносимо організацію та проведення англомовних майстер-класів інженерної майстерності, круглих столів, міні наукових семінарів і ін. Відзначено, що організація квазіпрофесійної діяльності на заняттях з англійської мови мотивує студентів до самовираження, формує здатності ведення різноманітних за дискурсом та жанром типів діалогів, полілогів; удосконалює уміння моделювати ролі фахівців майбутньої професійної діяльності, дотримуючись лінгвістичних і соціокультурних стандартів; удосконалювати різні комунікативні стратегії з метою успішної реалізації комунікативних намірів; сприяє формуванню soft skills та hard skills, здатностей до колективної рефлексії, продуктивного професійного спілкування, практичної трансформації засвоєних знань у майбутню професійну діяльність.
  • ДокументВідкритий доступ
    Technical university students’ feedback: a critical factor in teaching English during wartime
    (Видавнича група «Наукові перспективи», 2023) Chugai, Oksana
    The quality of education during periods of recovery or instability depends on feedback, which plays an important role in building rapport between teachers and students. The issue of providing effective feedback was investigated by many researchers. However, there are few studies devoted to technical university students’ feedback on English language course during wartime. The article explored the meaning of the term “feedback”, outlined its features and discussed the results of technical university students’ survey on their English language course. This study was conducted at National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”, a mixed method research design was used. The results of this research confirm the need of providing constructive feedback as it makes students reflect on their performance, informs teachers of students’ attitude to their experience of doing the English language course and provides an opportunity to improve it next academic year. According to the findings of the study, technical university bachelor students were well-informed at the beginning of the English language course, they knew what they had to do in order to complete it. English course assignments and deadlines were reasonable, students could communicate with their teachers when necessary, and the level of engagement through videos, discussion boards, etc. was very high. Maybe, that is why majority of students felt less stressed at the English lessons and they were satisfied with their academic results at the end of the course. All the respondents completed lessons asynchronously if they missed ones. However, some students were not sure that they had opportunities to speak English in real life, and even more, about a third of the respondents, had doubts about their ability to solve technical problems. Games, teamwork, discussions and videos were favourite activities of technical university students. At the same time technical university students would like to have offline English lessons next academic year. The results of this study could be of some interest to future researchers, practitioners and students.
  • ДокументВідкритий доступ
    Teachers of English experience of providing feedback on students’ performance during war in Ukraine
    (Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», 2023) Chugai, Oksana; Havrylenko, Kateryna
    Living in a constantly changing information space is related to developing feedback literacy. The article aimed to explore experience of providing feedback by teachers who taught English in Ukraine during wartime. To achieve this aim we answered research questions about various kinds of feedback, their effectiveness, and importance of providing feedback. We administered teachers’ survey, collected data, analysed and presented results. The study used a mixed method research design, which implied obtaining quantitative and qualitative data through a Google Form survey. The survey consisted of twenty prompts regarding background information about the respondents, their experience in providing feedback to their students and their evaluation of feedback during wartime. Participation of teachers of English (N=68) was voluntary and anonymous. The results of the research were based on responses of Ukrainian teachers older than 25 years who had at least six years of teaching English at universities and secondary schools. Half of the participants had online synchronous lessons using Zoom, Google Meet and other videoconferencing planforms. Responding to the research questions, we discovered that majority of respondents provided feedback often, mostly verbally, combining group and individual feedback. Students’ reaction to the feedback was mostly positive which could be explained by the fact that teachers focused mostly on results, ways to improve and process in their feedback. We discovered three main sources of feedback for students: teachers (42%), computer-based (27%) and peers (17%). The most important function of feedback for teachers was showing students the ways to improve, the best time to provide feedback after the activity, and the most important feature of feedback was its content. Majority of teachers had the same opinions on the connection between providing feedback and improving English, importance of feedback during wartime and learning more about feedback. Respondents also demonstrated desire to learn more about ways of providing effective feedback, which was especially important during wartime.
  • ДокументВідкритий доступ
    Social and Emotional Learning competence of technical university students studying English during wartime
    (ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій», 2023) Chugai, Oksana; Svyrydova, Larysa
    Ukrainian technical university students faced new threats after the beginning of a full-scale war, which led to uncertainty in their lives, putting pressure on their future, let along their study. Being under stress leads to exhaustion or aggression, which creates a tense atmosphere inhibiting learning. Therefore, teachers of English should be aware of that and employ Social and Emotional Learning (SEL), aimed at withstanding global challenges, to support their students during wartime. The study revealed peculiarities of technical university bachelor students’ SEL competence studying English during wartime regarding four dimensions: self-awareness, self-management, social awareness, and social management. The quantitative method was used to collect and analyse the results of the survey exploiting a 5-point Likert scale calculating the median (Mdn), and Inter-Quartile Range (IQR). Technical university students demonstrated a high level of self-awareness, agreeing on the importance of a positive attitude and their responsibility for their success in learning English. Regarding social awareness, the respondents were not sure that they could help each other. Nevertheless, they knew whom to ask for help, what resources to use, and were sure of their positive impact on group activities.
  • ДокументВідкритий доступ
    «Давидова сколота»: історико-філологічна замітка до тексту «Повісті временних літ»
    (НаУКМА, 2023) Арістов, Вадим Юрійович; Дегтяренко, Марина Олексіївна
    У статті розглянуто фрагмент статті 1097 року «Повісті временних літ», де вжито слово-гапакс «сколота» у зв’язку зі звинуваченнями володимирського князя Давида Ігоровича в осліпленні теребовльського князя Василька Ростиславича. Проаналізовано традицію тлумачення цього слова у пізньосередньовічних і ранньомодерних текстах, зокрема літописних компіляціях XV–XVI ст. та історичній праці Василя Татищева. Вдалося продемонструвати, що автори або переписувачі цих текстів точно не розуміли слова «сколота». Вони намагалися замінити його іншим висловом, переформулювати фразу або просто скоротити цей фрагмент «Повісті временних літ». Зроблено огляд варіантів перекладу відповідного місця тексту в модерних наукових перекладах на різні мови. У більшості випадків учені тлумачили слово «сколота» і відповідний відрізок хроніки відповідно до загального розуміння контексту і спираючись на художній смак. Простежено можливе походження слова. Проаналізовано його місце у хронікальному наративі, зокрема в контексті прямої прямої мови персонажів. Автори роблять висновок, що слово «сколота» має слов’янську етимологію і є одним із реліктів живого мовлення києворуської еліти.
  • ДокументВідкритий доступ
    From the experience of development of English interactive electronic study guide for technical students
    (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2021) Svyrydova, Larysa Hryhorivna; Kutsenok, Neonila Mykhailivna; Stavytska, Iryna Vasylivna; Korbut, Oksana Hryhorivna
    This article is devoted to the development and application of interactive electronic textbook for the third-year students of the specialization «Applied Mechanics» and «Industrial Engineering» in the discipline «English language». The development of science and technology stimulates the need to improve the system of professional training. In today's global digitalized society and our country's integration into the world educational space, the main priorities for the development of the entire education system are modernization and improving the quality of education. In the process of intensive transition of modern society to digital format, universities and other educational institutions are looking for ways to make the learning process more efficient by modifying methods, technologies, materials, etc. to the modern, most understandable and convenient for the student format of learning, one of the key aspects of which is the use of electronic textbooks. It is worth emphasizing the adaptability of this educational resource, which provides the ability to supplement or edit educational content, such as texts or videos of professional subject area in connection with the rapid scientific and technological progress that ensures the relevance of data. The article reveals the significance of integrating the interactive electronic textbooks into the educational process, the interactive platforms, applications and services used in creating the textbook are described in detail and the compliance of this interactive online textbook with the requirements of the new generation educational system is proved. In addition, the authors provide theoretical principles for design and developing of an electronic textbook, considering the specific features, didactic requirements at the stage of design, as well as technical characteristics and tools needed to develop the interactive electronic textbook, also highlight the drawbacks and benefits of using the electronic textbooks in the whole. The structure of the given e-study guide, developed by the authors of this paper is considered in details, a number of examples of assignments, supported with screenshots and a table, as well as appendixes and useful links are offered to consider in preparing further interactive learning materials of this type.
  • ДокументВідкритий доступ
    Особливості застосування інтерактивних ігор в умовах дистанційного навчання
    (Видавничий дім «Гельветика», 2021) Ставицька, І. В.; Куценок, Н. М.; Корбут, О. Г.; Свиридова, Л. Г.
    Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у закладах вищої освіти стало невіддільною частиною сучасного освітнього процесу. Дистанційне навчання під час пандемії стало справжнім викликом для усіх учасників освітнього процесу. В умовах дистанційного навчання викладачі та студенти потребують нових методів та засобів навчання, що сприятимуть інтенсифікації навчання. Викладачі КПІ ім. Ігоря Сікорського провели експериментальне дослідження та запропонували методику застосовування інтерактивних ігор для навчання англійській мові під час онлайн-занять. Під час експерименту студенти контрольних груп навчалися за програмою дистанційно з використанням сучасних ІКТ. Навчання студентів експериментальних груп здійснювалося відповідно до затвердженої робочої навчальної програми, але з використанням інтерактивних ігор. Було апробовано багато інтерактивних ігор, студенти брали участь у проєктах, застосування ігор відбувалося під час занять та під час виконання індивідуальних завдань у позаурочний час. Власне, процес інтегрування інтерактивної гри можливо поділити на такі складові частини, як підготовча робота, вступна частина, власне проведення, підсумовування. Досить цікавими для навчання англійській мові є такі інтерактивні ігри, як Kahoot, The Grammar of Doom, ESL Crossword Puzzles, Hot Potatoes, JeopardyLabs, платформа Quizizz, платформа Moodle. Університет має власну платформу Sikorsky Distance, на якій викладачі розміщують дистанційні курси в системі Moodle та курси в Google Classsroom. Система Moodle дає змогу інтегрувати деякі інтерактивні ігри (наприклад, Hot Potatoes), завдяки чому студенти поєднують виконання звичайних завдань курсу, прослуховування відеолекцій з виконанням завдань інтерактивних ігор. Результати експерименту засвідчили, що застосування інтерактивних ігор сприяє зацікавленості до навчання, підвищенню мотивації до вивчення іноземної мови, розвитку навичок та вмінь володіння іноземною мовою. Використання інтерактивних ігор спонукає як студента, так і викладача до творчості, дає можливість для розвитку різних умінь та навичок у студентів та застосування новітніх підходів до навчання, розкриває унікальні здібності студентів, створює психологічно комфортні умови для розуміння особливостей мислення студентів під час освітнього процесу.
  • ДокументВідкритий доступ
    Stimulating the development of creativity in the context of learning a foreign language
    (Інноваційна педагогіка, 2022) Kutsenok, Neonila Mykhailivna; Yamshynskaya, Nataliia Valentynivna; Stavytska, Iryna Vasylivna; Kryukova, Jelyzaveta Serhiivna
  • ДокументВідкритий доступ
    Полемічні твори в рукописному збірнику XVIII ст. з колекції Національного музею історії України
    (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, 2023) Дегтяренко, Марина Олексіївна; Арістов, Вадим Юрійович
  • ДокументВідкритий доступ
    Using Alternative assessment during the pandemic by Indian and Ukrainian teachers of English
    (Facta Universitatis. Series: Teaching, Learning and Teacher Education, 2022) Oksana Chugai; Arvind Pawar
    The article aimed to analyze the usage of alternative assessment by teachers of English in India and Ukraine during the pandemic. Pedagogical observation, surveys, interviews, and mathematical statistics were used to collect the data. It was established that Indian respondents had a wider range of experience in teaching English. More than half of Indian teachers conducted their lessons online, while Ukrainian teachers mostly had blended lessons. The necessity of training in assessment and learning facilitation was obvious for both Indian and Ukrainian respondents. All the respondents appreciated the students’ involvement in choosing alternative assessment tools. Both Indian and Ukrainian teachers acknowledged the usefulness of a variety of alternative assessment tools. The methods of evaluation preferred by Ukrainian respondents were similar to those preferred by Indian respondents, with peer-evaluation used more often by Indian teachers. The results of the study showed that the respondents from both countries were positive about the impact of portfolios on learners’ motivation. Curricula limitations hindered the application of alternative assessment for both Indian and Ukrainian teachers of English. However, in contrast to Indian teachers’ responses, for Ukrainian teachers, there was one more reason: students’ reluctance.
  • ДокументВідкритий доступ
    Technical university students’ self-regulation in online ESP learning
    (Prospects and innovations of science, 2023) Oksana Chugai; Iryna Lytovchenko; Olena Zelikovska
    Facing restrictions during the Covid-19 global pandemic, university students are likely to experience difficulties in controlling their learning environments and taking right decisions. As a part of performance review, one of the most important soft skills, the ability to conduct self-evaluation will be needed for future professional growth of university graduates. Therefore, it is crucial to understand the issues related to self-regulation of technical university students learning English for Specific Purposes (ESP) online. The aim of the study is to reveal peculiarities of technical university students’ self-regulation in online ESP learning. This study investigates aspects of technical university students’ self-regulation regarding their ESP course learning remotely. The quantitative method was employed to collect and analyse the responses of bachelor students of the National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” using a 5-point Likert scale and calculating the median (Mdn) and Inter-Quartile Range (IQR). The qualitative data aimed at further exploration of the issue was conducted through interviews, as well as oral and written feedback of students during the online lessons. We consider the second year of the Covid-19 quarantine as emergency education as there were no other options except studying online. Though universities adjusted to the changed environment and were better equipped in order to provide technical and methodological support for studying online, it was not possible to have regular face-to-face classes.
  • ДокументВідкритий доступ
    Non-formal education in teaching english as a foreign language at technical university
    (Класичний приватний університет, 2023) Stavytska, Iryna Vasylivna; Kutsenok, Neonila Mykhailivna; Yamshynskaya, Nataliia Valentynivna; Kryukova, Jelyzaveta Serhiivna
    Education is always developing and changing following the needs and requirements of society. According to the forms, education is divided into formal, non-formal and informal, which in turn have both similarities and differences but imitate one main goal to obtain knowledge, skills and abilities for further development of a highly educated and competitive personality in the global space. Earlier education had only a formal direction of content and control of the acquired knowledge: laws, programs, tests, control of knowledge, exams, tests, etc. With the beginning of the digital era, it became possible to diversify education, make it more interesting and use various online platforms for additional activities to increase the level of knowledge, skills and abilities. The official educational system in Ukraine is formal education, which a person can receive both in public and private educational institutions to provide educational services. Non-formal education does not provide an opportunity to obtain qualifications according to the educational levels of the state standard but makes it possible to deepen one’s knowledge, improve skills and abilities and receive the diploma, the certificate of completion of courses, seminars, distance courses, webinars, etc. Informal education is attending lectures, watching videos, reading scientific literature, communicating with colleagues and like-minded people, etc. According to the Law of Ukraine on Education, a teacher can choose the form and structure of teaching that he/she considers the most effective: advanced training courses, lectures, or online platforms, and it depends on the students how much they will combine formal and informal learning and work on self-improvement. University teachers conducted research to combine formal and non-formal learning to find out how effective the introduction of non-formal education into the educational process is and to evaluate all the advantages and disadvantages. The experiment was conducted among students of the Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute who study English as a foreign language. The pilot study involved four groups of respondents, the total of 76 third-year students of the Research Institute of Mechanical Engineering and the Faculty of Chemical Engineering of Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute. A research methodology was developed and two control and two experimental groups were formed. The teachers conducted a survey among students to find out the level of foreign language competence, offered such online platforms as Coursera and Prometheus for students of the experimental groups, tested all types of speech activity (listening, reading, speaking and writing) and conducted a comparative analysis of the results of control and experimental groups. After the experiment, the teachers of the university took into account the advantages and disadvantages of non-formal education for further improvement of the educational process. The methodology of formation of foreign language competence through non-formal education activities has been developed and diagnostic tools for assessing the levels of formation of foreign language competence have been substantiated. The criteria, indicators and levels of development are identified.
  • ДокументВідкритий доступ
    The impact of the learning environment on esl students’ language acquisition
    (ПУ «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій», 2022) Yamshynskaya, Nataliia Valentynivna; Kutsenok, Neonila Mykhailivna; Svyrydova, Larysa Hryhorivna; Korbut, Oksana Hryhorivna
    The article reveals the issues related to the language learning environment as one of the main factors of successful and effective studying of ESL students. ESL students are focusing on acquiring knowledge that will meet the demands of modern society. Thus, teachers should provide students with an environment where they feel comfortable and safe. Moreover, such a positive environment should guarantee ESL students the opportunity for developing language skills and learning English without the challenges of an uncomfortable environment. The literature review showed that the conditions in which students learn the English language were the subject of numerous studies conducted by scientists from different countries. This article paves the way for expanding research on English language learning environments by analyzing the results of previous research in English classrooms and arranging a new study on English learning environments among students of the technical university in Ukraine. The study aimed to investigate the opinions of ESL students, who mostly have B1 level, on the impact of the learning environment on their achievements in language acquisition. 110 students of the technical university of Ukraine “KPI by I. Sikorsky” took part in the survey and gave responses on 12 questions of a survey. A positive learning environment is considered very important by most ESL students. The significance of modern technologies application in English lessons was proved and its influence on the perception of language by ESL students were discussed. Watching movies or DVDs were chosen by students as tools that should improve their language skills. The results of the study demonstrated the fact that ESL teachers should take into account the learning preferences of students which will provide much closer teacher-student interaction during the lesson that allows students to achieve their educational goals easily and faster. The vast majority of ESL students defined social interaction and motivation as the main factors which facilitate their learning of a foreign language.
  • ДокументВідкритий доступ
    Asynchronous Mode: Practices to Succeed in a Wartime
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Kornytska, Yu. A.; Kolisnyk, M. P.; Sokyrska, O. S.
    This paper aims to present findings on effective organizational aspects and academic integrity issues to support productive asynchronous instruction in the context of main- taining the educational process in Ukraine during the ongoing war. Research indicates that online learning can be effective but is dependent on various factors. Asynchronous learning provides flexibility and allows students to access educa- tional resources even if the situation deterio- rates, making it crucial to sustain the continuity of education and mitigate the adverse impact of war on students' academic progress and future opportunities.
  • ДокументВідкритий доступ
    Modern Trends in ELT Through E-Learning Platforms
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Sokyrska, O. S.; Buha, S. Yu.; Kolisnyk, M. P.; Kornytska, Y. A.
    This article provides an overview of the modern trends in online learning and the use of e-learning tools since the field of English Language Teach- ing (ELT) has seen a significant shift in recent years with the introduction of e-learning plat- forms. The study aims to examine the range of tools and the flexibility these platforms provide to learn English. However, technical students face unique challenges when using these platforms. These students require specialized language instruction that caters to their specific field of study, making it difficult to find suitable content on e-learning platforms. Additionally, balancing the combination of synchronous and asynchronous teaching can be challenging, as technical stu- dents may have other commitments that require flexibility in their learning schedule.
  • ДокументВідкритий доступ
    Effective lesson planning and its role in classroom management and developing students’ language skills
    (2023) Kutsenok, Neonila Mykhailivna; Yamshynskaya, Nataliia Valentynivna; Kryukova, Yelyzaveta Serhiivna; Meleshko, Inna Viktorivna