Вісник НТУУ «КПІ». Філологія. Педагогіка: збірник наукових праць, Вип. 5 (II)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Відкритий доступ Аналіз концепцій відбору лексичного матеріалу в методиці навчання загальнотехнічної англійської мови(НТУУ «КПІ», 2015) Ярошенко., О. ЛУ статті розглянуті питання відбору лексичного матеріалу, на основі якого формуються лексичні навички читання, говоріння, аудіювання, письма і перекладу. Відбір лексики являє собою поетапний процес, в ході якого до селекції підключаються в певній послідовності різні методи та способи відбору. У зв’язку з цим аналізуються полістатистичний та статистичний способи відбору лексичного матеріалу, а також фактори, які впливають на вимірювання вживаності лексичних одиниць. Описуються метод моделювання та системний підхід щодо відбору лексичного матеріалу. Пропонується процедура формування словника-мінімуму як моделі мовної системи та схема послідовних операцій для формування словника-мінімуму на основі методу моделювання із застосуванням полістатистичного способу відбору. Доводиться, що відібраний лексичний мінімум за своїми основними характеристиками має відповідати вимогам ефективності, надійності, комунікативної достатності, відповідності комунікативним потребам спеціаліста певного профілю.Документ Відкритий доступ Мовна та мовленнєва компетентності як складові підготовки спеціаліста технічного напрямку(НТУУ «КПІ», 2015) Сидоренко, Л. М.; Тільняк, Н. В.У статті розкриваються шляхи, методи та форми формування мовної та мовленнєвої компетентностей у вищих навчальних закладах, розглядаються основні принципи формування культури професійного спілкування майбутніх спеціалістів у технічному ВНЗ, з’ясовуються чинники впливу на ефективність спілкування спеціалістів технічних напрямків підготовки, уточнюються поняття «мовна компетентність», «мовленнєва компетентність», «комунікативна компетентність спеціаліста», «професійне спілкування». У статті аналізується феномен мовленнєвої компетентності, за основу якого беруться досягнення таких наук як риторика, соціопсихолінгвістика, неориторика, етносоціопсихолінгвістика тощо, що дозволяє побачити у процесі мовленнєвої діяльності людини наявність мовно-мовленнєвих знань, умінь та навичок, на яких базується професійно-мовленнєва комунікація, власний повсякденний, соціальний, практично-технологічний, комунікативний, професійний досвід, інтелектуальні, художні й організаційні (лідерство, комунікабельність) здібності, моральні, етичні, релігійні та інші цінності. Cтаття висвітлює питання мовної та мовленнєвої компетентностей, які ґрунтуються на таких поняттях як мова і мовленнєва діяльність людини.Документ Відкритий доступ Реалізація дистанційної освіти в країнах Євросоюзу та позитивні тенденції її розвитку в українських ВНЗ(НТУУ «КПІ», 2015) Свиридова, Л. Г.У статті проаналізовано реалізацію дистанційної світи у європейських (Великої Британії, Німеччини, Франції, Іспанії) та українських ВНЗ. Зазначено, що діяльність європейських університетів дистанційної форми навчання повністю спрямована на розповсюдження освітніх ресурсів, удосконалення педагогічної практики та впровадження новітніх інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освітній процес. Зауважено, що серед країн Євросоюзу найстарішою системою дистанційної освіти є Британська, а найбільш розвинутими й є системи дистанційного навчання Іспанії, Німеччини та Франції. Зазначено, що серед українських ВНЗ спостерігаються позитивні тенденції розвитку технологій дистанційної форми навчання і професійної підготовки фахівців. Також виявлено негативні фактори, що гальмують впровадження дистанційних технологій у навчальний процес ВНЗ, зокрема, інертність діючої освітньої системи та недостатня фінансова підтримка держави. Було запропоновано можливі шляхи вирішення цих проблем, а саме: проведення державних заходів з метою популяризації дистанційної форми навчання, виділення додаткових коштів з Держбюджету на реалізацію дистанційної освіти в Україні та інше.Документ Відкритий доступ Особливості формування іншомовної комунікативної компетентності студентів з різними когнітивними стилями(НТУУ «КПІ», 2015) Лук’яненко, В. В.У статті висвітлено теоретичні підходи до класифікації стилів учіння, описано методи та прийоми викладання іноземної мови відповідно до індивідуально-психологічних особливостей студента. Зокрема, проаналізовано когнітивні стилі за М.О.Холодною (кодування інформації; переробка інформації; постановка та вирішення проблем; пізнавальне ставлення до світу); стилі учіння, запропоновані Д.Колбом (дивергентний, акомодативний, конвергентний), а також класифікацію способів засвоєння знань за домінувальним каналом сприймання, що дає змогу виокремити візуальний, аудіальний та кінестетичний стилі. Зазначено, що стиль учіння залежить також від психотипу, темпераменту та стилю мислення студента. Надається коротка характеристика кожного стилю учіння, відповідно до класифікації, а також пропонуються рекомендації для викладачів стосовно формування іншомовної комунікативної компетентності студентів з різними когнітивними стилями на заняттях з англійської мови.Документ Відкритий доступ Аспекти мовленнєвої діяльності в іншомовному спілкуванні студентів вищих навчальних закладів(НТУУ «КПІ», 2015) Галацин, К. О.; Хом’як, А. П.Висвітлюються суть, структурна будова мовленнєвої діяльності, механізми реалізації її видів в іншомовному спілкуванні студентів вищих навчальних закладів; подано структурну будову мотиваційно-спонукального, орієнтовно-дослідницького і виконавчого рівнів, надано коротку характеристику кожного із зазначених рівнів; актуалізується професійно-орієнтований підхід до оволодіння іншомовною мовленнєвою діяльністю, який передбачає формування у студентів здатності до спілкування іноземною мовою з урахуванням специфіки професійної лексики; запровадження в навчальний процес європейського мовного портфоліо, що дозволяє зробити процес іншомовного навчання більш прозорим для студентів, допомагаючи їм розвивати здатність до відображення та самооцінювання, і таким чином надаючи їм можливість поступово підвищувати свою відповідальність за власне навчання.Документ Відкритий доступ The characteristics of the US higher education and its distinguishing features(НТУУ «КПІ», 2015) Anoshkova, T. A.The article is devoted to the distinctive characteristics of the US higher education. The great emphasis is placed on the types of the US higher education institutions in accordance with the Carnegie Classification. It includes the precise description of the undergraduate and postgraduate education in America, the types of the degrees, obtained during the study and their basic distinctions. It characterizes the organization of the US high school, the peculiarities of Bachelor’s, Master’s and Doctoral degrees. The article also describes the structure of the colleges and universities, their governmental policy and financial component. It studies the organization of an education process including student curriculum, the ability to choose minor and major courses, credit system and grades. The current article concentrates on the idea of distance learning and programs for ‘special students’. The indissoluble connection between the American higher education and the economic prosperity of the state is distinguished. The attention is paid to the implementation of innovation technologies in the education program, the key changes in the teaching process according to the constantly changing demands of the labor market as well as the individualization of the education system.Документ Відкритий доступ Language compression: types and levels of its implementation. Role in the formation of neologisms. Problems of translation(НТУУ «КПІ», 2015) Tkachyk, O. V.; Sodel, A. S.The article deals with the language compression implemented at different levels of language in the texts of different functional and stylistic nature. A brief outline of the causes of the phenomenon and its close relationship with the phenomenon of verbal economy is given. Most linguists consider the linguistic compression as manifestation of principle of economy of language that represents the process of reducing the structure of language unit without changing the information embedded in it, which is systemic in nature and stylistically unmarked. This process occurs in result of the omission of redundant elements and their replacement by linearly smaller units. Modern trends in society require increasingly tight means of transmission of large amounts of information. The problems of speech compression are reflected in works of many prominent researchers. The role of the language compression in formation of neologisms, types and role of the language compression are considered by examples of artistic works of poetry and prose character, journalistic style, as well as the texts of advertising. The urgency of this problem is due to the growing interest on the part of linguists to the language compression, the lack of a single thought about the causes of the phenomenon, insufficient knowledge of its influence on the formation of neologisms, and translation problems that arise in the language compression and when transmission of information needed to another language.Документ Відкритий доступ The connotative component in the semantics of phraseological lexis and peculiarities of its translation(НТУУ «КПІ», 2015) Tkachyk, O. V; Nikitina, V. А.This article is devoted to the study of the complex semantic structure of English phraseological units (PU) and elucidates the specific peculiarities of the connotative component in the process of reproducing it by means of the Ukrainian language. Actually, various views on what a UP is are taken into account as well as the typology of PU is studied carefully. In this respect, the authors provide the PU semantic field description (with its structure comprising all the integral components: the denotative, significative and connotative elements) presenting a comment on the specific features of the connotative component functioning within it. Also, several assumptions were made concerning possible ways of preserving the value of the connotative component studied in the process the PU decoding by means of Ukrainian language. The issue of English PU decoding by the potencies the target language appears to be a highly disputable question in modern linguistics which justifies the topicality of this article. The question of adequate PU translation is rather controversial and needs to be addressed carefully. Thus, the specific approach to the PU translation with the respect to the connotative meaning role as a determinative element of the idiom nature obviously requires complex and thorough investigation.Документ Відкритий доступ Translation of language means representing the non-verbal component “smile” in english literary texts(НТУУ «КПІ», 2015) Taranenko, L. I.; Marynina, A. I.The paper is dedicated to the study of language means representing the non-verbal component “smile” in English literary texts as well as to the ways of their translation into Ukrainian. In the article the authors outline typical features of the smile as a universal non-verbal sign of communication, viewed as an indicator of the speaker’s emotional and psychological states. Having analyzed the functional role of a smile in communication, which directly affects the specificity of its nomination in literary texts, the authors systematize the language means of its representation in English. They come to a conclusion that depending on a type of the communicative situation “the smile” can render a range of emotive and evaluative shades of meanings, verbalized in the text by means of combining lexical units of primary and secondary nominations. As a result of the study of text fragments containing nominations of the non-verbal component “smile” the authors generalize the ways of their translation into Ukrainian, identifying the following transformations as the most frequent ones: word-for-word translation, grammatical replacement, modulation. The paper also substantiates the expediency of defining the correlation between emotive potential of different nominations of “smile” in English literary texts and their translations into Ukrainian.Документ Відкритий доступ Функціонально-семантична варіантність фразеологізмів з компонентом «час» в англійській мові(НТУУ «КПІ», 2015) Захарова, Л. М.; Шніп, Ю. В.У статті висвітлюються функціонально-семантичні особливості вербалізації концептуального компоненту «час» («time») в англійській мові на матеріалі фразеологізмів. В основу покладено характеристику ядерно-периферійної структури універсального концепту «час» (на основі досліджень Ю.Ф. Прадіда та О.В. Афанасьєвої) з метою подальшого обґрунтування семантичних особливостей фразеологічних одиниць. Дане дослідження фокусується на аналізі фразеологічних одиниць з концептуальним компонентом «час», що є вираженим як експліцитно, так й імпліцитно. Комунікативно-прагматичний вектор дослідження базується на кореляції в англійській мові семантичної структури та функціональних особливостей фразеологізмів на позначення концепту «час» та їх інваріантів. Фразеологічні одиниці з компонентом «час» виступають як конкретні комунікативні засоби та виконують основні функції, стратегії міжособистісної взаємодії.Документ Відкритий доступ The peculiarities of concept sphere “culture” in prose works of Clarice Lispector(НТУУ «КПІ», 2015) Glinka, N. V.; Havrylenko, V. M.The article gives the observation of the structure of the concept sphere “culture” in the prose works of a Brazilian writer Clarice Lispector. The authors provide the description of the concept sphere itself, clarify the main functions of the phenomenon of concept sphere in realizing the national mentality, the thoughts of carriers of the language and in the endless process of formation of the picture of the world of a particular nation. The article also highlights the characteristic features of the constituents of the aforementioned concept sphere – the concept systems and concepts. The assumptions were made concerning the ways and specific features of the concepts verbalization and how the choice of certain concepts influences the content side of the Clarice Lispector’s works; special attention was paid to the idiostylistic features typical for Clarice Lispector’s works. The topicality of the article is based on the fact of absence of any linguistic works devoted to the literary heritage of Clarice Lispector in Ukrainian philology and literature studies, so it gives a floor for research whether there are some common features in 3 cultures, to which Clarice Lispector belongs – Jewish, Ukrainian and Brazilian; and are these cultures somehow reflected and intertwined (or not) in the scope of her work.Документ Відкритий доступ Linguistic realization of communication strategies and influence tactics in political discourse(НТУУ «КПІ», 2015) Byalkivska, Ya. V.; Piddema, A. I.This paper is dedicated to the study of strategies and tactics that are realized in the English political discourse by means of a definite set of speech figures, including the metaphor, repetition, neologisms, euphemisms, phraseological units, rhetorical questions, paraphrases, antithesis and hyperbole. In the modern era of political campaigns no candidate enters political debate without having duly considered if and how such debate benefits his or her candidacy. Politics is a multifaceted phenomenon that involves a quest for power and influence where language plays an essential role. Research in the domain of political discourse is of paramount importance since it is with the help of the language that millions of people all over the world are imposed views on by elected officials. With influence taking place on so many levels, it is practical to consider political communication from all possible angles of view. Thus this research examines oral and written texts produced within the framework of political discourse not only from a linguistic standpoint, defining the exact speech figures employed by politicians, but aims at discovering what strategies and tactics are pursued with the help of stylistic, syntactic and lexical devices which create ideas and form opinions amongst the electorate.Документ Відкритий доступ Прагматичні значення слів, висловлювань та текстів(НТУУ «КПІ», 2015) Борковська, І. П.У статті розглядаються шляхи розвитку прагматики на основі дослідження висловлювань, текстів та слів. Прагматика сформувалась на основі дослідження окремих висловлювань. У статті підкреслюється актуальність вивчення прагматичного аспекту висловлювання, адже висловлювання характеризується такою важливою та універсальною властивістю - вони є відносною, реальною, закінченою, смисловою одиницею спілкування. Продовжуючи поглиблювати знання з питань прагматики вчені визнають текст самостійною одиницею, а лінгвістику тексту – самостійною дисципліною. Як результат, прагматика починає залучати у коло своїх інтересів вивчення тексту (дискурсу), а текст перетворюється в матеріал для дослідження, а згодом, в предмет дослідження. У даній роботі ураховується ще один важливий факт – структура прагматики тексту представлена у вигляді декількох рівнів. Отже, для аналізу прагматики тексту аналізується фонографічний, лексичний, синтаксичний та текстовий рівні із властивими тільки їм одиницями. В статті доводиться необхідність вивчення слова як компонента мовленнєвої діяльності. При цьому підкреслюється, що саме людина є творцем слова а тому, в слові відображаються багато проблем дослідження мови саме в комунікативно-прагматичному аспекті, тобто мови в ситуації спілкування. У цьому світлі зрозумілим є те, що хоча слово і існує як складова висловлювання, воно не втрачає своєї самостійності у складі висловлювання, зберігаючи своє значення. Саме за допомогою прагматичної інформації слова ми можемо досягти ефективного спілкування.