Бакалаврські роботи (ККМ)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Відкритий доступ Динамічна торсіонна підвіска швидкісного наземного робототехнічного комплексу(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Бачинський, Андрій Олексійович; Самойленко, Олексій ВасильовичАктуальність теми. Стрімкий розвиток мобільної робототехніки, зокрема для військового, цивільного та дослідницького застосування, зумовлює необхідність вдосконалення ходових систем робототехнічних комплексів. Однією з ключових проблем є забезпечення плавного руху та стійкості машин на високих швидкостях у складних дорожніх умовах. Динамічна торсіонна підвіска забезпечує ефективне гасіння коливань, покращення зчеплення з поверхнею та підвищення ресурсу елементів шасі. Зв’язок дослідження з науковими програмами, планами, темами. Дослідження проводилось у межах науково-дослідної роботи кафедри «Прикладна механіка» згідно з темою «Інноваційні механічні системи в мобільній робототехніці», що передбачена планом наукової роботи факультету на 2024–2025 рр. Мета і задачі дослідження. Метою роботи є проєктування й аналіз конструкції динамічної торсіонної підвіски для швидкісного наземного роботизованого комплексу. Основні задачі: – дослідити принцип дії торсіонної підвіски; – провести комп’ютерне моделювання роботи підвіски в різних режимах; – оцінити вплив підвіски на стійкість і плавність руху; – розробити рекомендації щодо конструктивного вдосконалення. Об’єкт дослідження. Підвіска наземного роботехнічного комплексу підвищеної прохідності. Предмет дослідження. Динамічні характеристики торсіонної підвіски, зокрема жорсткість, демпфування, частотні властивості, вплив на параметри руху комплексу. Методи дослідження. Застосовано методи комп’ютерного моделювання (CAD/CAE), кінематичного та динамічного аналізу, експериментального моделювання на стендових установках, а також методи порівняльного аналізу відомих конструкцій підвісок. Наукова новизна одержаних результатів. Розроблено удосконалену конструкцію торсіонної підвіски з адаптивним демпфуванням, яка забезпечує вищу стабільність у динамічних режимах. Встановлено залежності між параметрами підвіски та характеристиками руху, що не були повноцінно досліджені в попередніх роботах. Практичне значення одержаних результатів. Запропонована конструкція може бути впроваджена в мобільні робототехнічні платформи для підвищення їх маневреності й надійності. Отримані результати можуть бути використані в конструкторських бюро та підприємствах, що займаються розробкою спецтехніки. Апробація результатів дисертації. Основні результати роботи доповідались на Всеукраїнській науковопрактичній конференції «Інновації в інженерії», м. Київ, 2024 р., а також на науковому семінарі кафедри. Публікації. Матеріали дослідження опубліковані у фаховому науковому журналі «Прикладна механіка і технічні науки», №2(15), 2024, а також у збірнику тез конференції «Інженерні рішення XXI століття», Харків, 2024.Документ Відкритий доступ Засоби орієнтації гібридних літальних апаратів(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Белевець, Ксенія Сергіївна; Саленко, Олександр ФедоровичАктуальність теми. Літальні апарати застосовують в багатьох сферах життя та діяльності сучасної людини. Такі літальні апарати як термоплани та дирижаблі застосовують для атмосферних досліджень, перевезення вантажів, патрулювання та спостереження, пожежогасіння та у військових цілях – для радіозв’язку, ретрансляції сигналу. В роботі розглянута варіація конструкції системи орієнтації термоплана, що забезпечує керування його положенням в просторі. Завдяки сучасним інженерним рішенням і новітнім програмним інструментам у сфері авіації стає можливим розробка оптимізованих за конструкцією компонентів. Одним із головних викликів є необхідність зниження маси машини, тож в своїй роботі я розглядаю конструкцію, в якій декілька опорних валів будуть замінені одним. Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дипломний проект виконаний на кафедрі конструювання машин в Національному технічному університеті України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» відповідно до тематичного плану науково-дослідних робіт Міністерства освіти і науки України. Мета дослідження: створення конструкції корекції положення термоплана за критерієм мінімальної ваги для підвищення динамічних характеристик механізму. Задачі дослідження: 1. Вивчення вже наявних рішень і способів розрахунку основних технічних показників. 2. Робота з основною ідеєю, розрахунок необхідних параметрів, моделювання механізму в CAD середовищі. 3. Моделювання напружено-деформованого стану, динамічний аналіз роботи механізму. 4. Вибір технологічної оснастки для виготовлення деталей збірки. Об'єкт дослідження: конструкція системи орієнтації термоплана. Предмет дослідження: Проектування складових системи просторової орієнтації термоплана та технологічної оснастки. Методи дослідження: Вивчення різних технічних підходів, використання методів для пошуку нових ідей, таких як мозковий штурм. Проведення системного аналізу, вибір найкращих варіантів за визначеними критеріями. Створення моделі структури, окремих частин і загального вигляду майбутнього виробу з використанням сучасних програм для проєктування, моделювання та підготовки виробництва. Наукова новизна отриманих результатів: загальна ідея - створенні механізму вузла за критерієм мінімальної ваги та підвищенні динамічних характеристик. Практичне значення отриманих результатів: використовуючи результати проектування було створено вузол системи орієнтації термоплана.Документ Відкритий доступ Свердло для оброблення отворів в деталях з вуглепластику(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Бакуменко, Артем Дмитрович; Корбут, Євген ВалентиновичДипломний проєкт на тему «Свердло для оброблення отворів в деталях з вуглепластику» присвячений розробці конструкції спеціалізованого різального інструменту для обробки отворів у композитних матеріалах типу CFRP (вуглепластиків), які широко використовуються в авіабудуванні, автомобільній промисловості та приладобудуванні. У роботі розглянуто особливості вуглепластику як об’єкта обробки: висока абразивність, анізотропність, низька теплопровідність, схильність до деламінації. Проаналізовано конструкції існуючих свердел та геометричні параметри, що впливають на якість отворів. Обґрунтовано вибір оптимального кута при вершині свердла (130–140°) і форм заточки типу Flat, Three Flank Angles, Radial Lip, Spiral Point, які забезпечують зниження осьового навантаження та мінімізацію дефектів при обробці. У межах проєкту виконано 3D-моделювання свердла, розраховано основні геометричні параметри, розроблено маршрутно-операційний технологічний процес виготовлення інструменту. Проведено вибір інструментального матеріалу (швидкорізальна сталь Р6М5), що забезпечує належну зносостійкість і термостійкість. Технологічний процес включає фрезерні, токарні, термічні, шліфувальні та заточувальні операції. На завершальному етапі виконано симуляцію в CAM-системі FeatureCAM. Проєкт може бути впроваджений у виробництві різального інструменту для обробки композитів у машинобудуванні, авіації та інших галузях, де важлива точність та якість отворів у легких і міцних матеріалах.Документ Відкритий доступ Свердло збірне для свердління сірого чавуну(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Карпюк, Богдан Анатолійович; Солодкий, Валерій ІвановичАктуальність теми. Обробка отворів у корпусах редукторів із сірого чавуну СЧ-15 є актуальним завданням сучасного машинобудування, оскільки чавун — це крихкий, але технологічний матеріал, який складно обробляти звичайним інструментом. Застосування збірних свердел з твердосплавними пластинами дає змогу підвищити продуктивність, точність і довговічність інструменту, що особливо важливо в умовах серійного виробництва. Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дипломний проєкт виконано на кафедрі прикладної механіки НН ММІ КПІ ім. Ігоря Сікорського у межах навчального плану підготовки фахівців за спеціальністю 131 «Прикладна механіка», в руслі загальної тематики вдосконалення технологічного оснащення для обробки чавуну. Мета дослідження: розробити ефективну конструкцію збірного свердла для обробки отворів у корпусах із сірого чавуну з метою підвищення якості обробки, зниження зносу інструмента та оптимізації виробництва. Задачі дослідження: 1. Проаналізувати типи інструментів для обробки чавуну та обґрунтувати вибір конструкції свердла. 2. Розробити геометрію різальних пластин і конструкцію корпусу свердла з внутрішніми каналами подачі МОР. 3. Сформувати технологічний процес виготовлення корпусу свердла з урахуванням режимів різання та вимог до точності. 4. Побудувати аналітичну модель профілю інструментальної поверхні фасонної фрези для виготовлення складного профілю. 5. Провести розрахунок інструмента другого порядку та технологічних параметрів профільної фрези. Об’єкт дослідження: процес свердління корпусів із сірого чавуну СЧ-15 у серійному машинобудівному виробництві. Предмет дослідження: конструктивні та геометричні параметри збірного свердла, що впливають на якість обробки чавуну, стійкість інструмента та економічну ефективність його застосування. Методи дослідження: техніко-економічний аналіз, графоаналітичне моделювання профілю фрези, розрахунки задніх та технологічних кутів, підбір режимів різання, використання САПР для моделювання інструмента та оформлення креслень. Наукова новизна отриманих результатів: запропоновано конструкцію збірного свердла з внутрішнім підведенням МОР і змінними твердосплавними пластинами, що дозволяє значно підвищити зносостійкість та забезпечити стабільну роботу при обробці чавуну. Розраховано інструмент другої форми для формоутворення профільної поверхні. Практичне значення отриманих результатів: результати роботи можуть бути використані у виробництві корпусних деталей редукторів на підприємствах машинобудівного профілю, зокрема на ПрАТ «Нововолинський ливарний завод».Документ Відкритий доступ Модернізація шпиндельного вузла багатошпиндельного токарного автомату (БТА) з високоточним цанговим патроном (ВЦП) фланцевого типу(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Горьовий, Віталій Анатолійович; Кузнєцов, Юрій МиколайовичУ дипломному проекті бакалавра на тему: «Удосконалення шпиндельного вузла багатошпиндельного токарного автомата з високоточним цанговим патроном» розроблено конструкцію модернізованого затискного механізму, що забезпечує підвищену точність, жорсткість і надійність обробки деталей з пруткового матеріалу. Запропонований цанговий патрон дозволяє зменшити радіальне та осьове биття, покращити центрування заготовки та скоротити час на переналагодження верстата. Актуальність теми обумовлена потребою підвищення ефективності роботи металорізальних верстатів у серійному та масовому виробництві, де надійність і точність затиску мають критичне значення. Удосконалення затискного вузла сприяє зменшенню технологічних похибок, стабільності обробки та зниженню зносу інструменту. Розрахунково-пояснювальна записка складається з 78 аркушів формату А4, містить 36 ілюстрацій. У роботі використано 9 джерел літератури. Проведено патентно-інформаційний аналіз, конструкційне проєктування та розрахунок силових і жорсткісних характеристик вузла. Графічна частина включає 6 аркушів креслень формату А1, у тому числі загальний вигляд вузла, кінематичну схему та робоче креслення цангового патрона. Усі креслення виконано відповідно до вимог ЄСКД. Результати дипломного проєкту можуть бути впроваджені у виробничі умови для підвищення технічного рівня токарного обладнання.Документ Відкритий доступ Високоформатний 3D принтер(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Колесник, Владислав Олександрович; Красновид, Дмитро ОлександровичУ цьому дипломному проєкті досліджується застосування високоформатного 3D принтера для виготовлення великогабаритних деталей зі складною геометрією. Основною метою проєкту є вивчення особливостей друку конструкцій зі значними розмірами та кутовими нахилами, які часто спричиняють проблеми із стабільністю форми, точністю та якістю поверхні. У ході роботи проведено аналіз сучасних методів адитивного виробництва для великоформатних моделей, розглянуто обмеження стандартних рішень та запропоновано конструкційні і технологічні зміни для підвищення надійності друку. Було змодельовано тестову деталь зі складною геометрією, яку надруковано з використанням спеціально налаштованих параметрів: контролю температури, швидкості, висоти шару та підтримок. У рамках проекту була розроблена високоформатна конструкція зі збільшеною віссю Z до 600 мм, що дозволило значно розширити можливості друку великогабаритних деталей. Для забезпечення стабільності та точності друку на таких висотах було реалізовано кілька ключових технічних рішень: використано алюмінієві профілі з додатковими розпірками для підвищення жорсткості, застосовано потужніші гвинти T8 з антилюфтовими гайками, а також оптимізовано розташування двигунів для зменшення вібрацій. Особливу увагу приділено системі балансування платформи, що включає додаткові напрямні та автоматичну компенсацію прогинів. Ці рішення дозволили досягти стабільної якості друку на всій робочій висоті без збільшення ваги рухомих елементів. Запропоновані технічні рішення можуть бути використані у промисловому виробництві, зокрема при виготовленні корпусних елементів, оболонок чи інших складних деталей із нестандартною геометрією.Документ Відкритий доступ Фреза дискова збірна для оброблення канавок(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Комарицька, Софія Павлівна; Слободянюк, Іванна ВалентинівнаУ роботі досліджено процес розробки збірної дискової фрези для фрезерування вузьких канавок у заготовках зі сталі 40Х. Проведено аналіз конструкцій інструменту, обґрунтовано вибір гвинтового кріплення змінних твердосплавних пластин, що забезпечує високу жорсткість та точність кріплення. Розроблено 3D-модель корпусу фрези, підібрано геометричні параметри та здійснено розрахунок основних конструктивних елементів відповідно до стандартів ДСТУ. Визначено режими фрезерування, сили різання та затиску, витрати МОТС та інші параметри, необхідні для реалізації обробки на верстаті з ЧПК. Також спроєктовано універсальне технологічне пристосування, адаптоване під типорозмір фрези, що базується по оправці.Документ Відкритий доступ Розробка системи керування машин великої прохідності з бортовим поворотом(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Ковтун, Владислав Вадимович; Петришин, Андрій ІгоровичУ роботі розглянуто сучасні технічні рішення систем керування для всюдиходів і військової техніки, зокрема з використанням фрикційних муфт, гальм, планетарних та диференціальних передач. Проведено аналіз існуючих схем, виявлено їхні переваги та недоліки. На основі отриманих даних розроблено власну конструкцію системи керування бортовим поворотом, яка передбачає використання фрикційних муфт і гальм у поєднанні з передачею гвинт-гайка та передачею типу рейка. Здійснено інженерні розрахунки механізмів типу «гвинт-гайка», рейково-зубчастих передач, а також гідравлічного приводу. Для оцінки ефективності конструкції було створено тривимірну модель у середовищі Autodesk Inventor, та проведення аналізу пружно-деформованого стану.Документ Відкритий доступ Свердло збірне з твердосплавними пластинами(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Коробка, Владислав Юрійович; Адаменко, Юрій ІвановичУ дипломному проєкті «Свердло збірне з твердосплавними пластинами» проведено аналіз існуючих конструкцій збірних свердел, обґрунтовано вибір матеріалів і конструктивних елементів, розроблено технологію виготовлення корпусу свердла, а також запропоновано пристосування для його обробки. Метою дипломного проєкту є проєктування збірного свердла зі змінними твердосплавними пластинами для обробки отворів діаметром 20H8 у деталі типу «Фланець» зі сталі 09Г2С на токарному верстаті з ЧПК моделі «HAAS ST-30». У роботі розглянуто та проаналізовано конструкції свердел фірм Kyocera, Sandvik, Kennametal, а також патентні рішення. На основі аналізу сформовано класифікатор конструкцій та обрано базову конфігурацію. Розроблено конструкцію корпусу свердла з механічним кріпленням змінних пластин гвинтами. Обрано матеріали: сталь 40Х — для корпусу, твердосплав Т5К10 — для пластин. Виконано 3D моделювання конструкції в середовищі AutoDesk Inventor. Розроблено технологічний процес виготовлення корпусу свердла, що включає операції токарної, фрезерної, свердлильної, різьбонарізної та шліфувальної обробки. Виконано розрахунок режимів різання та припусків. Розроблено конструкторську документацію та пристосування для вимірювання биття. Приділено забезпеченню точності обробки та контролю співвісності отворів на верстаті з ЧПК.Документ Відкритий доступ Свердло збірне для трикутних отворів(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Кравченко, Євгеній Вячеславович; Красновид, Дмитро ОлександровичМетою дипломного проєкту розглянуто процес розробки збірного свердла для тригранних отворів з урахуванням сучасних вимог та покращень, змінність лез різного розміру. Проведено аналіз утворення багатогранних отворів та детально розглянуто процес їх утворення за допомогою свердління. Розроблена 3D модель свердла, окрім цього, створено його технологію виготовлення. Проведена симуляція виготовлення інструмента за допомогою програмного забезпечення Fusion 360.Документ Відкритий доступ Модернізація шпиндельного вузла одношпиндельного токарного автомату (ОТА) з самонастроювальним цанговим патроном (СЦП)(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Куліш, Назар Андрійович; Кузнєцов, Юрій МиколайовичУ дипломному проєкті бакалавра на тему: «Модернізація шпиндельного вузла одношпиндельного токарного автомата з самонастроювальним цанговим патроном» розроблено конструкцію вдосконаленого затискного пристрою, що забезпечує автоматичне підлаштування до розмірів заготовки, підвищує точність та надійність фіксації при серійній обробці. Запропоноване рішення дозволяє скоротити час налаштування, зменшити втрати на переналагодження та підвищити загальну продуктивність верстатного обладнання. Актуальність теми обумовлена потребою впровадження високотехнологічних, надійних і гнучких рішень у системи кріплення заготовок, особливо в умовах автоматизованого виробництва. Удосконалений шпиндельний вузол із самонастроювальним патроном підвищує якість обробки за рахунок стабільного утримання заготовки та зниження вібрацій під час роботи. Розрахунково-пояснювальна записка складається з 92 аркушів формату А4, містить 3 таблиці та 36 ілюстрацій. Під час виконання роботи опрацьовано 16 джерела інформації, у тому числі патентно-інформаційні матеріали, довідники та публікації з фахової літератури. Графічна частина містить 6 аркушів креслень формату А1, включно з принциповою схемою роботи затискного патрона та деталями модернізованої конструкції. Отримані технічні рішення можуть бути використані для впровадження в сучасне металообробне обладнання.Документ Відкритий доступ Різцетримач з орієнтованою жорсткістю і демпфером токарно-револьверного верстата(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Крупська, Олександра Сергіївна; Шевченко, Олександр ВіталійовичДипломна робота присвячена розробці та дослідженню різцетримача з орієнтованою жорсткістю та вбудованим демпфером для токарно-револьверного верстата. Актуальність дослідження зумовлена тим, що під час токарної обробки часто виникають автоколивання, які негативно впливають на якість поверхні, обмежують режими різання та прискорюють зношення інструменту. Ефективним рішенням для підвищення вібростійкості у процесі обробки є використання спеціалізованих різцетримачів з демпферами, які підвищують стабільність технологічної системи верстата. У роботі проаналізовано існуючі методи та технічні рішення щодо гасіння коливань під час точіння. Наведено технічний опис токарно-револьверного верстата з вертикальною віссю обертання револьверної головки. На основі цього розроблено оригінальну конструкцію вібростійкого різцетримача з орієнтованою жорсткістю та демпфером. Створено тривимірну твердотільну модель та комплект робочих креслень. Виконано розрахунки жорсткості конструкції відповідно до напрямків основних складових сил різання. Крім того, проведено експериментальні дослідження частотних характеристик розробленого різцетримача на стенді, зібраному на базі токарноревольверного верстата. Отримані результати підтвердили ефективність запропонованої конструкції.Документ Відкритий доступ Фреза для оброблення фільонок дверного полотна(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Кузьминський, Богдан Вадимович; Бесарабець, Юрій ЙосиповичДипломний проєкт на тему «Фреза для оброблення фільонок дверного полотна» присвячена вивченню особливостей фрез, призначених для оброблення фільонок та створення нової вдосконаленої конструкції. Метою дослідження є розробка сучасної конструкції фрези для забезпечення високоякісного оброблення фільонок дверного полотна, дослідивши конструктивні особливості фрез для їх обробки і визначивши оптимальні параметри різального інструменту. Бакалаврська робота присвячена розробці торцевої збірної фрези з затилованими ножами для оброблення профілів фільонок дверних полотен. У роботі розглянуто актуальність використання таких інструментів у виробницті дверей, що обумовлено високим попитом на якісні дверні полотна в наш час та необхідністю підвищення ефективності технологічних процесів. У роботі було проведено аналіз та синтез різних конструкції для визначення найбільш вигідної компоновки фрези. В результаті від них брались їх переваги та виправлялись недоліки. Розроблено її геометричні параметри, виконано вибір матеріалів для корпусу та ножів, а також окремо зображено графічне та аналітичне профілювання деталі для визначення його профілю в задній поверхні, що допомогло у створені 3D-моделі ножів та фрези. Була створена технологія їх виготовлення, були пораховані припуски та режими різання деяких операцій. Крім того, було створено пристосування для контролю та затилування. Отримані результати роботи дозволяють підвищити продуктивність деревообробного виробництва, забезпечити високу якість обробки фільонок і знизити експлуатаційні витрати завдяки розробленню нової конструкції інструменту та пристосування.Документ Відкритий доступ Кронштейн стробоскопу для спеціальної техніки(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Кириллов, Артем Олександрович; Майборода, Віктор СтаніславовичАктуальність: Оперативність надання допомоги в умовах надзвичайних ситуацій, зокрема під час війни, має вирішальне значення. Одним із ключових факторів, що забезпечує безпечне та швидке пересування спеціального транспорту, є ефективне світлове попереджувальне обладнання. Для його надійної фіксації потрібні міцні, технологічні та легкі кріплення. Розробка індивідуального кронштейна для стробоскопа з використанням сучасних методів виготовлення — таких як 3D-друк із CoPET-пластику та лиття в прес-форму — дозволяє значно покращити швидкість виробництва, адаптацію під конкретну техніку та забезпечити довговічність у складних умовах експлуатації. Метою даного дипломного проєкту є аналіз матеріалів придатних для виготовлення кронштейнів та прес-форм, розробка конструкції кронштейна стробоскопа для спеціальної техніки та прес-форми для лиття. Завдання: 1. Провести аналіз існуючих стробоскопів та кріплень кронштейнів на спеціальний транспорт. 2. Розробити конструкцію кронштейна з урахуванням геометричних та експлуатаційних вимог. 3. Вибрати матеріал друку та обґрунтувати його застосування. 4. Провести базові механічні розрахунки (на міцність, жорсткість, динамічне навантаження). 5. Підібрати 3D-принтер та налаштувати параметри друку. 6. Розробити модель прес-форми для лиття кронштейна та обрати матеріал. 7. Побудувати технологічний процес виготовлення прес-форми. 8. Провести розрахунки та розробити керуючю програму.Документ Відкритий доступ Фреза кінцева для оброблення алюмінієвого сплаву(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Ляшук, Вероніка Русланівна; Парненко, Валерія СергіївнаМетою дипломного проєкту є розробка конструкції збірної кінцевої фрези для високошвидкісної обробки алюмінієвих сплавів, яка забезпечує високу точність, продуктивність та довговічність інструменту. Актуальність теми обумовлена широким використанням алюмінієвих матеріалів в авіаційній, транспортній і машинобудівній галузях, а також специфічними труднощами їх обробки — високою пластичністю, теплопровідністю та схильністю до налипання стружки. У дипломному проєкті проведено аналіз властивостей алюмінієвих сплавів, досліджено особливості процесу фрезерування, вивчено сучасні конструкції кінцевих фрез, геометричні параметри, матеріали для різальних елементів, а також проведено патентний аналіз аналогічних інструментів. Створено 3D-модель фрези кінцевої, розроблено технологію її виготовлення, включно з вибором режимів різання, припусків, побудовою керуючої програми для ЧПК та розрахунком напружено-деформованого стану. Також спроєктовано контрольно-вимірювальне пристосування. Розроблена конструкція забезпечує зниження собівартості обробки, підвищення якості обробленої поверхні та зменшення експлуатаційних витрат в умовах серійного виробництва.Документ Відкритий доступ Модернізація вузлів малогабаритної стрічкової пили(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Антоненко, Андрій Андрійович; Вакуленко, Сергій ВалентиновичДипломний проєкт присвячаний аналізу сучасних конструкцій стрічкових пил, зокрема моделі Bandsäge BASA3 Scheppach, з метою розробки та обґрунтування інноваційної модернізації цього верстата для підвищення його функціональності та ефективності. Основна мета роботи полягала у трансформації спеціалізованого деревообробного обладнання в універсальний верстат, здатний ефективно обробляти широкий спектр матеріалів, включаючи тверді породи деревини, алюміній та пластик, зберігаючи при цьому економічну вигоду та простоту конструкції оригінальної моделі. Спочатку виконано детальний аналітичний огляд, який включав характеристику базових технічних параметрів стрічкової пили Scheppach BASA3, визначення максимальних розмірів оброблюваних заготовок, опис конструктивних особливостей верстата, аналіз штатних режимів роботи та їхніх обмежень, а також ідентифікацію слабких місць конструкції, що потребують модернізації. Окремо проведено патентний огляд, який охопив аналіз існуючих патентів у сфері малогабаритних стрічкових пил, огляд систем регулювання швидкості різання в деревообробних верстатах, оцінку технічних рішень для обробки різних матеріалів та пошук патентів на системи зміни швидкостей, із висновками щодо патентної чистоти запропонованих рішень. Далі проведено теоретичне обґрунтування модернізації. Було досліджено теоретичні основи процесу різання різних матеріалів, визначено оптимальні швидкості для обробки деревини різних порід, а також для алюмінію та пластику, встановлено необхідний діапазон швидкостей різання (200–1000 м/хв) та обґрунтовано кількість швидкісних режимів (5). Проведено розрахунок потужності різання для різних матеріалів і швидкостей, визначено необхідну потужність двигуна (2.5 кВт) та зроблено відповідні висновки. Аналіз існуючого двигуна (0.8 кВт) показав його недостатню відповідність новим режимам роботи, що обґрунтувало потребу в заміні, а також проведено порівняння та вибір нового двигуна. Окремо розглянуто вибір стрічкових пил, проаналізовано їхні типи, вимоги до матеріалів, рекомендовані параметри для обраних режимів, вплив параметрів полотен на якість обробки та особливості роботи без системи охолодження. Потім представлено проектування механізму регулювання швидкостей. Проведено аналіз можливих способів регулювання, обґрунтовано вибір передачі, розроблено концептуальну схему механізму, визначено діапазон регулювання та сформульовано функціональні вимоги. Розрахунки редуктора зі змінними шестернями включали визначення обертів шківа, загального передаточного відношення, кількості зубів, крутного моменту, діаметрів шестерень, параметрів редуктора та інших ключових характеристик, що забезпечило надійне технічне обґрунтування запропонованої конструкції. Результати роботи підтверджують, що модернізований верстат Scheppach BASA 3 є технічно й економічно виправданим рішенням, яке значно розширює його можливості та підвищує конкурентоспроможність на ринку. Перспективи подальших досліджень включають інтеграцію автоматизованих систем керування, додаткових функцій охолодження або пиловидалення для подальшого вдосконалення конструкції після виготовлення прототипу та проведення експериментальних випробувань.Документ Відкритий доступ Торцева фреза зі змінними твердосплавними пластинами для обробки корпусу з алюмінієвого сплаву(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Ліснічий, Максим Андрійович; Івановський, Олексій АнатолійовичМетою роботи є виготовлення торцевої фрези зі змінними твердосплавними пластинами для обробки паза на корпусі з алюмінієвого сплаву 2024. З огляду на зростаючі вимоги до точності, продуктивності та економічної ефективності обробки конструкційних матеріалів, особливу увагу приділено вибору конструктивних параметрів інструменту та дослідженню навантажень на корпус, які виникають під час фрезерування. У роботі буде проведено аналіз сучасного стану інструментального забезпечення фрезерних операцій, розглянуто основні типи фрез і ріжучих пластин, їх переваги та недоліки при роботі з кольоровими сплавами. Обґрунтовано вибір торцевої фрези з гвинтовим розміщенням змінних твердосплавних пластин як оптимального варіанта для фрезерування корпусних деталей з алюмінієвого сплаву. Визначено геометричні характеристики фрези, тип пластин, посадочні місця та конструктивні елементи, що забезпечують жорсткість і точність кріплення. З метою підвищення ефективності процесу проєктом буде створення спеціалізованої програми для візуалізації навантажень, яка дає змогу дослідити силові взаємодії на корпус в процесі обробки. Програма дозволяє змінювати вхідні параметри таких як глибина різання, швидкість та оцінювати вплив цих змін на рівень навантаження, що відкриває можливості для оптимізації режимів різання. У результаті реалізації проєкту буде побудовано 3D-модель фрези, здійснено розрахунки режимів різання та навантаження, створено програмний інструмент для моделювання й візуалізації, а також сформовано рекомендації щодо практичного застосування фрези на верстатах з ЧПУ.Документ Відкритий доступ Модернізація автомобільної платформи понтонно-мостового парку(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Лисенко, Ярослав Віталійович; Корбут, Євген ВалентиновичАктуальність теми: В умовах сучасних військових конфліктів, зокрема повномасштабної агресії з боку Росії, ефективність логістики та мобільність військ прямо залежать від можливості швидкого подолання водних рубежів. Понтонні переправи забезпечують гнучкість у переміщенні особового складу, техніки та матеріальних засобів, що є ключовим фактором успішного ведення бойових дій та оборони. Їхня здатність до швидкого розгортання та згортання, а також адаптація до різних умов місцевості, робить їх стратегічно важливим елементом інженерного забезпечення. Проте, Україна має на своєму озброєні застарілі зразки такого типу озброєння, що потребує постійного й довготривалого обслуговування, тому модернізація частин парку є сьогодні актуальною і важливою темою. Мета дослідження: Розробити самозмащувальний підшипник ковзання з використання нового стійкого матеріалу та застосувати новий тип фарбування поверхні платформи. Задачі дослідження: 1) Патентно-інформаційне дослідження; 2) Вибір матеріалу та конструкції втулки; 3) Розрахунки нової втулки; 4) Проектування модернізованих вузлів; 5) Економічіні розрахунки. Об'єкт дослідження: Процеси реалізації «Модернізація автомобільної платформи понтонно-мостового парку». Предмет дослідження: Автомобільна платформа понтонно-мостового парку. Методи дослідження: Теоретичні, експериментальні. Наукова новизна отриманих результатів: Модернізації блочних вузлів та покриття за наступними критеріями: Відсутність потреби в змащуванні; Кращі корозостійні властивості як підшипників ковзання так і поверхні автомобільної платформи; Зменшення вартості й часу на обслуговування. Практичне значення отриманих результатів: використовуючи результати розрахунків та проектування було розроблено новий підшипник ковзання для блоків та застосований новий тип покриття для платформи.Документ Відкритий доступ Розробка та теоретичні дослідження поворотного столу багатоцільового верстата(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Лобуренко, Андрій Олександрович; Кузнєцов, Юрій МиколайовичДипломний проєкт «Розробка та теоретичні дослідження поворотного столу багатоцільового верстата» присвячений створенню модернізованого модуля, здатного підвищити гнучкість та продуктивність багатоцільових верстатів. Мета роботи — розробити механізм періодичного повороту з огляду на точність позиціонування, жорсткість та довговічність, забезпечивши при цьому технологічність виготовлення й економічну доцільність. Ключові технічні рішення й результати. Запропоновано комбінований привід «серводвигун NEMA-17 + черв’ячна передача 1:5» із системою компенсації люфту; отримана кутова точність позиціонування ±15″ при повторюваності 10″. Розрахунки підтвердили достатній запас крутного моменту й коефіцієнт корисної дії передачі ~84 % без перегріву двигуна. Використано сталі 40Х (HRC 45–55) для черв’яка та бронзу БрАЖН10-4-4 для колеса, що подвоює зносостійкість пари. Підібрані радіально-упорні та мініатюрні радіальні підшипники забезпечують ресурс, який перевищує заплановану напрацювання верстата на 40 %. Технологічна карта деталі «стіл» оптимізована під HAAS TM-1: загальний різальний час < 1 хв; CAM-постпроцесор автоматично генерує G-код, що мінімізує помилки оператора. Установка розробленого столу у вертикальний обробний центр дозволяє виконувати багатоосьову обробку за одну установку, скорочуючи цикл виробництва деталей на ≈ 21 % та підвищуючи їх геометричну точність. Робота охоплює повний інженерний цикл — від аналізу й вибору кінематичної схеми до верифікації розрахунків і розробки технологічного процесу. Запропонований поворотний стіл відповідає сучасним вимогам багатокоординатної обробки.Документ Відкритий доступ Різець збірний для оброблення легованих сталей(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Мацюк, Богдан Денисович; Заставський, Костянтин ОлеговичДипломний проєкт на тему “Різець збірний для обробки легованих сталей” присвячена проєктуванню конструкції різця з ротаційною системою, для обробки корпусів гідравлічних приводів виготовлених з легованих високоміцних сталей. Метою дипломного проєкту є дослідження патентів за темою практики, розробка та моделювання різця збірного для обробки легованих сталей, створення креслення та специфікації, аналіз міцності та жорсткості створеного різця, розробка технологічної карти виготовлення складових інструменту. У роботі проводиться аналіз існуючих патентів різців збірних, зокрема з ротаційними системами. В результаті від цих патентів брались переваги їхніх конструкцій для створення нової. На основі цих даних виконувалось проєктування нової конструкції різця, а також аналіз міцності та жорсткості методом скінченних елементів. Таким чином була розроблена сучасна конструкція різця збірного з ротаційною системою, призначена для обробки легованих сталей. Для всіх нових елементів було розроблену технологічну карту виготовлення. Окремо було розраховано сили в процесі різання матеріалу та на основі них проаналізовано міцність та жорсткість. Отримані результати будуть корисними для підприємств, що займаються обробкою або виготовленням корпусів гідравлічних приводів, або деталей подібних за геометричними параметрами та матеріалом.