Mechanics and Advanced Technologies, Vol. 7, No. 1(97)

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 16 з 16
  • ДокументВідкритий доступ
    Дослідження лінійних та кутових коливань рухомої платформи наземного роботизованого комплексу
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Струтинський, С. В.; Семенчук, Р. В.
    Сучасні наземні роботизовані комплекси мають значну швидкість переміщення, що приводить до виникнення коливань платформи та маніпулятора. Проблема полягає у розробленні високоефективних транспортних засобів, що враховують динамічні процеси, а їх вплив мінімізується за допомогою конструктивних рішень та демпферів. Метою роботи є дослідження динаміки рухомої платформи роботизованого комплексу та встановлення її динамічних параметрів. При цьому необхідно визначити характеристики коливальних процесів, зокрема лінійні та поперечно-кутові переміщення платформи. Розроблено динамічну модель платформи, що має три ступені вільності та враховує робочі процеси гусениць та катків. Використана розрахункова схема, що передбачає наявність шести точок опирання на поверхню. Методика базується на знаходженні положення катків, що визначаються профілем дорожнього полотна. У моделі враховано пружно-дисипативні властивості гусениці та поверхні. Проведено дослідження платформи при її переміщенні по поверхні зі складним профілем. Для її опису використані полігармонічні залежності із випадковими параметрами. Розроблена модель дозволила визначити динамічні характеристики роботизованої платформи при її взаємодії із нерівностями довільної форми. На основі знайдених рівнянь сферичного руху проведено математичне моделювання робочих процесів, визначені кутові координати та кутові швидкості повороту платформи. Результати моделювання сферичного руху платформи відповідають фізичній суті робочих процесів. Ці дані необхідні для дослідження динаміки маніпулятора рухомого роботизованого комплексу. Врахування коливань платформи забезпечує покращення характеристик наземних роботизованих комплексів, що переміщуються із високою швидкістю.
  • ДокументВідкритий доступ
    Чисельне моделювання внутрішніх течій у резервуарах з перегородками
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Ковальов, В. А.; Шибаєв, О. Г.; Вей Ченьюй
    У пропонованій статті наведено матеріали експериментальних та математичних досліджень внутрішніх інерційних течій нестисливої рідини при її коливаннях у резервуарах. Проведений аналіз сучасних проблем, пов’язаних зі шкідливим впливом резонансних плескань рідини на конструкції резервуарів, а також на траєкторію та характер руху самого об’єкта з рідиною. Застосування у подібних замкнених потоках демпфіруючих перегородок та напрямних апаратів дозволяє докорінно змінити структуру внутрішніх течій, зменшивши градієнти ударних тисків у потоках, а також перерозподілити основні інерційні впливи рідини. Чисельне моделювання подібних течій якісно підтверджує результати експериментальних досліджень і дозволяє побудувати досить складну нестаціонарну трьохмірну картину розвитку коливань у потоках рідини. Крім застосування самих конструкцій демпфіруючих перегородок пропонується виконання площини перегородки перфорованою з різним ступенем проникності за рахунок діаметра отворів та їх кількості. Виникає ефект гідравлічного опору, коли енергія потоку втрачається через подолання штучних перешкод у вигляді отворів малого діаметра. Таким чином ударні впливи потоку на стінки резервуара прогнозуються меншої амплітуди і тривалості дії. Застосування пропонованих лабіринтних конструкцій демпферів дозволяє лише гідравлічними засобами керувати силовими впливами рідини і таким чином зменшити кількість та габарити внутрішніх напрямних апаратів.
  • ДокументВідкритий доступ
    Автоматизація процедури визначення допустимості ерозійно-корозійного зносу в трубопроводах АЕС із вуглецевих сталей
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Ворона, Г. В.; Ананченко, М. С.; Махненко, О. В.
    Багато трубопроводів на українських АЕС перебувають в експлуатації більше 30 років, і визначення допустимості дефектів ерозійно-корозійного зносу (ЕКЗ) металу стінки трубопроводу є на теперішній час однією з актуальних проблем атомної енергетики України. Проведено порівняльний аналіз визначення допустимості стоншення стінки трубопроводу внаслідок ЕКЗ за прийнятою в дію ДП НАЕК “Енергоатом” методикою “МТ-Т.0.03.224-18” та керівництвом, заснованому на використанні нормативних документів на проектування елементів трубопроводів. Використання методики продемонструвало значні переваги з точки зору зниження консервативності оцінки ЕКЗ, особливо для стоншень невеликих розмірів, а також для трубопроводів під тиском нижче 60–80 кгс/см2, що дозволяє значно скоротити об’єми ремонтних робіт. Але впровадження методики на практиці може бути пов’язане з проблемами через складність та трудомісткість процедури розрахункової оцінки для персоналу АЕС. Тому для автоматизації виконання оцінки допустимості ЕКЗ в трубопроводі згідно вимог методики було розроблено програмне забезпечення (ПЗ) для використання персоналом АЕС, яке дозволяє оперативне отримувати протокол процедури експрес оцінки допустимості ЕКЗ прямолінійної ділянки трубопроводу на основі результатів вимірювання параметрів стоншення стінки в осьовому напрямку, а саме зробити висновок: чи ділянка може бути допущена до експлуатації, має бути відправлена на ремонт або необхідне проведення уточненої оцінки. Також розроблено ПЗ на основі методу скінченних елементів (МСЕ), що при необхідності дозволяє проводити уточнену оцінку для прямолінійної ділянки, враховуючи глибину і кут стоншення в окружному напрямку, і розраховувати напруження граничного пластичного стану ділянки трубопроводу з ЕКЗ з точки зору в’язкого руйнування. Область застосування розробки – атомна енергетика України.
  • ДокументВідкритий доступ
    Progressive technologies of electrophysical treatment for regulation of stress-strain states of elements of welded structures
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Lobanov, L.; Ustymenko, P.; Sydorenko, Yu.; Pashchyn, M.
    The development of industry stimulates the development of modern approaches to the optimization of welded structures. The use of pulsed electromagnetic fields, plasma currents, electrodynamic forces and their combined effects is a new trend in engineering practice to improve the mechanical characteristics of metal materials and welded joints (WJ). Treatment with a pulsed electromagnetic field (TwPEMF) is a promising direction for optimizing the stress-strain states (SSS) of welded structures made of non-ferromagnetic metal materials. Using the method of electronic speckle interferometry, the effect of TwPEMF on the SSS of specimens of circumferential WJ with a thickness of = 1.0 mm from aluminium AMg6 alloy was investigated. Based on the original procedure using an accelerometer, the kinetics of the action of the force P of the magnetic field pressure on the residual displacements f and SSS of the specimens during their TwPEMF were investigated. TwPEMF of WJ specimens was performed without and with the use of an additional shield made of AMg6 alloy = 5.0 mm. It was found that the use of a shield increases the amplitude values of force P by up to two times, which is caused by an increase in the active volume of the conductive medium. At the same time, TwPEMF without and with the use of a shield contributes to the reduction of f values by 2 and 4 times, respectively, and residual SSS by 50 and 80%. On the basis of mathematical modelling, the advantages of using electrodynamic treatment (EDT) of butt WJ = 3.0 mm of АMg61 (1561) alloy in the TIG welding process compared to EDT at room temperature (Tk) are substantiated. According to the results of the model verification, it was proved that EDT during TIG contributes to the formation of peak values of residual compressive stresses in the weld zone by 60% more than EDT during Tk. The use of a pulsed barrier discharge (PBD), which generates a low-temperature plasma on the surface of the metal being treated, contributes to the optimization of its structure. An increase in the hardness HV of structural 25KhGNMT steel as a result of its PBD treatment from 420 to 510 units was established, which is accompanied by the dispersion of the metal microstructure.
  • ДокументВідкритий доступ
    Забезпечення подання струму до одного кінця троса при різних параметрах вантового каната
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Бельмас, І. В.; Білоус, О. І.; Танцура, Г. І.; Швачка, А. В.
    Проблематика. Системи структурного моніторингу тросів широко використовуються для діагностування стану вантових мостів. Відомі методи неруйнівного контролю напруженого стану не можуть у ряді випадків досить повно бути використані, або їх використання важке та економічно не доцільно чи неефективно. Мета дослідження. Фіксування небезпечних ситуацій пов’язаних із втратою міцності канатів та завчасно попереджати про необхідність їх зміни. За допомогою розробленої математичної моделі раніше ми провели аналіз розподілу струму та потенціалів. Отримані результати необхідні для впровадження подальших технічних рішень, які дозволять забезпечити надійність каната при багатьох ступенях пошкодження. Методика. Найбільш зручний метод для моніторингу механічних параметрів тросів вантового канату – метод електричного опору. Результати. Представлені результати залежності розподілу напружень та струму від параметрів канату. Досліджений метод забезпечить підвищення надійності, безпеки та терміну служби вантових мостів. Наукова новизна. Робота полягає у вивченні впливу обриву тросів, з яких складаються вантові канати. Для цього створена модель, яка дозволяє поєднати декілька параметрів (питомий опір та електропровідність, довжина, кількість тросів). Нами розглянутий випадок для зняття сигналу з одного кінця троса і встановлено, що при поступовому збільшенні довжини канату на графіку починається збільшення напруги для не ушкодженого та ушкодженого троса. Представлені результати максимальних показників напруги для довжини канату від 1 м до 10 м та від 10 м до 100 м. Практична значимість. Автоматична система виявлення розриву тросів з функцією визначення місця ушкодження дозволяє в автоматичному режимі в процесі експлуатації підйомної машини обладнаної плоским гумотросовим канатом контролювати технічний стан тросів завулканізованих в гумову оболонку та зупиняти машину у разі пориву будь-якого троса. Таким чином система яка контролює по черзі троси сповіщає про наявність руйнування та дає можливість запобігти подальших аварій.
  • ДокументВідкритий доступ
    Модельне дослідження асиметричної обертальної течії в проточній частині свердловинного струминного насоса
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Паневник, Д. О.
    . З метою підвищення достовірності моделювання робочого процесу наддолотного струминного насоса за наявності відносного радіального зміщення елементів ежекційної системи розроблено метод моделювання циркуляційного інжектованого потоку за допомогою гідродинамічної вихрової функції, центр якої зміщений відносно осі камери змішування струминного насоса. В процесі моделювання обертового асиметричного руху інжектованого потоку використано поняття циркуляції вектора поступальної швидкості руху рідини по замкненому контуру. За допомогою складових комплексного потенціалу гідродинамічної циркуляційної функції отримана графічна інтерпретація еквіпотенціальних ліній та ліній течії просторового вихору із одностороннім та двостороннім зміщенням центру координат. Використовуючи аналітичні співвідношення для потенціалу швидкості і функції течії визначені компоненти циркуляційної швидкості та доведена аналітичність функції комплексного потенціалу із зміщеним центром вихору. Виконання умов Коши-Римана дозволило представити результуючу швидкість циркуляційної течії із зміщеним вздовж вертикальної осі центром координат у вигляді часткової похідної комплексного потенціалу. На відміну від комплексного потенціалу для симетричного вихору співвідношення для визначення циркуляційної швидкості у разі неспіввісності робочої насадки та камери змішування струминного насоса містить додаткову складову у вигляді величини зміщення центру вихору. В процесі аналізу результатів використання запропонованої математичної моделі встановлено, що результуюча швидкість циркуляційної течії та величина відносного зміщення центру координат просторового вихору зв’язані прямопропорційною залежністю. Проведеними дослідженнями доведено, що співвідношення швидкостей симетричної та асиметричної циркуляційної течії є функцією величини зміщення центру координат вихрового потоку та змінюється від 1 до нуля. Величина відносної швидкості циркуляційної течії обернено пропорційно залежить від зміщення центру координат та відстані до камери змішування струминного насоса. Розроблена математична модель може використовуватись для прогнозування впливу обертання ежекційної системи на її напірну характеристику у випадку радіального відносного зміщення робочої насадки та камери змішування струминного насоса.
  • ДокументВідкритий доступ
    Методика оцінки відокремлення шлакової корки при наплавленні низько- та середньовуглецевих сталей
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Стреленко, Н. М.; Коваленко, В. Л.; Мастенко, Р. В.
    Показана актуальність використання, при розроблені нових зварювальних матеріалів, методик оцінки віддільності шлакової корки, що характеризуються легкою віддільністю і базуються на термодеформаційцних процесах в зразку. Розроблений спосіб оцінки відділення шлаку на основі теоретичного розрахунку термодеформаційних процесів в основному металі пройшов етапи експериментального дослідження. Експериментальна апробація запропонованої методики оцінки відокремлення шлакового покриття з поверхні наплавлених швів на зразки із сталі Сталь 3сп, 40Х під дослідними флюсами на основі шлакової системи TiO2-MnO-SiO2–MgO–СаО-FeO-Al2O3 дротами 30ХГСА та Св – 08Г1HMA проведена для різних режимів наплавлення. Критерій оцінки високотемпературного відокремлення шлакового покриття враховує: співвідношення геометричних параметрів дослідного зразка, кількість вкладеного тепла в процесі наплавлення та фактор наявності шпінелеутворюючих компонентів на міжфазній границі шлак-метал. Обрані параметри оцінювання відокремлення шлакової корки в балах, де гарантована віддільність шлакового покриття зараховується при самовільній віддільності шлаку при його руйнуванні або самовільній віддільності шлаку монолітним шаром. Практична цінність запропонованої методики полягає в можливості кількісного оцінювання вірогідності високотемпературного відокремлення шлакового покриття для широкої номенклатури флюсів для наплавлення. Результати проведених експериментів показують працездатність розробленої методики оцінки високотемпературного відокремлення шлакового покриття з поверхні металу шва.
  • ДокументВідкритий доступ
    Досвід створення та впровадження інтегрованої системи технологічної підготовки виробництва нових авіаційних двигунів
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Балушок, К. Б.
    Одним із ключових етапів життєвого циклу виробу (ЖЦВ) при створенні та освоєнні нових авіаційних двигунів є технологічна підготовка виробництва (ТПВ). Для вирішення задач ТПВ застосовують CAD/CAM/СAЕ-системи, які забезпечують автоматизоване проектування, виробництво та інженерні розрахунки, РDМ-системи управління даними про продукцію, ЕRР-системи планування ресурсів підприємства, об’єднані в PLM-системи інформаційної підтримки ЖЦВ. Стаття присвячена досвіду створення та впровадження АТ “Мотор Січ” інтегрованої системи технологічної підготовки виробництва нових авіаційних двигунів. Представлена структурна схема впровадженої інтегрованої системи ТПВ, яка містить комплекс взаємозалежних підсистем. Наведено опис системи автоматизованого проектування технологічної документації, яка забезпечує діалогове проектування технологічних процесів. Описана підсистема автоматизованої підготовки програм для верстатів з ЧПК, яка призначена для розрахунку траєкторії ріжучого інструменту при обробці геометрично складних деталей авіаційних двигунів. Описана підсистема автоматизованого проектування засобів технологічного оснащення, яка відповідає вимогам сучасного інструментального виробництва. Зазначено, що у системі автоматизованого проектування технологічного оснащення найбільшого розвитку набули проектуючі підсистеми: ріжучого та зубообробного інструменту; верстатних пристроїв; контрольно-вимірювальних приладів; ливарної та штампової оснастки; контролю зуборізного інструменту за електронними еталонами. Зазначено, що автоматизовані підсистеми аналізу процесів дозволяють виконувати: аналіз процесів лиття металів; аналіз процесів штампування; аналіз процесів різання; аналіз процесів зубообробки. Застосування інтегрованої системи ТПВ дозволило скоротити терміни ТПВ у 1,2...1,5 рази та підвищити продуктивність проектно-конструкторських робіт у 3...3,5 рази..
  • ДокументВідкритий доступ
    Semi-analytical implicit direct time integration method for 1-D gas dynamic problem
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Orynyak, I.; Kostyushko, I.; Mazuryk, R.
    Sharp wave treatment for 1-D gas dynamic problem is still a challenge for modern numerical methods. They often require too many space and time steps, produce spurious oscillation of solution, exhibit a strong numerical dissipation or divergence of results. This paper is further extension of authors’ idea of employment the analytical solution for space coordinate, where time step is a parameter which used in the space solution. Its peculiarity consists in development of additional linearization procedure of dependence between the pressure and density. It is performed in premise that actual pressure for each space element is close to the basic pressure, attained at previous moment of time. The efficiency of method is tested on the very popular task of Sod, where two different ideal gases in a tube are separated by diaphragm, which is suddenly broken. The problem considered in Lagrangian coordinates formulation. The results obtained show the very good method efficiency, which requires the essentially lesser time and space steps, leads to no spurious oscillation and give consistent and predictable results with respect to meshing. The accuracy of method is mostly controlled by time step, which should be larger than clearly stated theoretical lower limit. Other advantage of method is that it can calculate the process to any desired time moment, and space meshing can be variable in time and space and can be easily adapted during the process of calculation.
  • ДокументВідкритий доступ
    Варіанти обтиску в контейнері і матриці спеціального профілю вісесиметричних порожнистих заготовок із сталі С60
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Калюжний, В.Л.; Левченко, В.М.; Калюжний, О.В.; Ситник, С.В.
    Методом скінченних елементів створені математичні моделі і проведено дослідження варіантів гарячого, напівгарячого і холодного обтиску в контейнері та матриці спеціального профілю вісесиметричних порожнистих заготовок із високовуглецевої сталі зі змінною товщиною стінки по висоті. Використана пластична модель металу. Перед гарячим та напівгарячим обтиском здійснювався нагрів частини заготовки по висоті, яка підлягала деформуванню. Розрахунковим шляхом визначено форму і розміри вихідної заготовки для обтиску, які забезпечили необхідні розміри виробу. Застосування контейнера та матриці спеціального профілю з деформуючою поверхнею, виконаною з кільцевими виступами, дозволило отримати виріб за один перехід для розглянутих варіантів обтиску завдяки зменшенню впливу сил тертя при формоутворенні. Визначено швидкість деформування для дотримання режиму гарячої та напівгарячої деформації протягом обтиску. Встановлено залежність осьового зусилля на деформуючому інструменті від переміщення пуансону і розподілу питомих зусиль на контактуючих поверхнях. Застосування холодного обтиску призводить до підвищення точності форми та розмірів виробу, зниження енергозатрат та витрат металу. Визначено кінцевий напружено-деформований стан металу, форму та розміри виробу. По розподілу інтенсивності деформації проведена оцінка пропрацювання структури металу напівгарячою та холодною пластичною деформацією та виконано прогнозування межі текучості металу після обтиску. На основі даних моделювання розроблена конструкція загального вигляду штампового оснащення для виконання холодного обтиску.
  • ДокументВідкритий доступ
    Analysis of the forces acting from the side of the magneto-abrasive tool on parts being machined during magneto-abrasive machining in conditions of the annular bath with large working gaps
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Maiboroda, V.S.; Dzhulii, D.Yu.; Zastavskyi, K.O.
    Background. For effective magneto-abrasive machining (MAM) of complex-shaped parts, comprehensive information is needed on the processes that occur when the magneto-abrasive tool (MAT) contacts with the surfaces being machined. Effective magneto-abrasive machining occurs in the presence of sufficient values of the normal and tangential components of the interaction forces between the MAT and the machined surfaces and the powder mixing during machining. Previously carried out analytical studies of dynamic parameters did not take into account the real conditions of the interaction of grains and their groups with machined surfaces.
  • ДокументВідкритий доступ
    Ensuring accuracy of contour milling on CNC machines
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Petrakov, Y.V.; Romanov., Y. S
    Contour milling is characterized by quasi-stationary, which leads to the occurrence of a machining error caused by elastic deflections of the machining system. Moreover, such an error cannot be eliminated by sub-adjusting the control program “for size”, since it not is constant and changes along the contour in a wide range. To ensure the accuracy of contour milling, a new method of combined control is proposed, which uses a posteriori information of machine verification measurements of the machined surface and a priori information of modeling the material removal process. In case of single manufacturing, the allowance on the last pass is divided into two parts, and after machining the first part, verifications are performed, then modeling and machining of the second half according to the corrected control program. In mass manufacturing, verifications are performed on the first part, and all subsequent ones are machined according to the adjusted control program. To obtain the necessary a posteriori information, the technology of machine verifications on CNC-machine with a three-coordinate probe according to standard control programs is proposed, and it is enough to perform two measurements or one, in the presence of surfaces inclined to the coordinate axes of the contour. A computer program was created, the core of which is a mathematical model of the process, which reproduces the structural diagram of the machining system closed behind two elastic deflections. The primary control file is loaded in G-codes with measurement data, and as a result of the process simulation, a new control file for the CNC-machine tool is formed, which eliminates the error from elastic deflections of machining system. Preliminary tests showed the possibility of increasing the accuracy of contour machining by more than 3 times.
  • ДокументВідкритий доступ
    Технологія і механічні властивості армованого неперервним волокном 3D-друкованого термопластичного композиту
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Соловей, В.В.; Карвацький, А.Я.
    Проблематика. Адитивні технології на базі методів моделювання пошаровим наплавленням (МПН) привертають велику увагу як промисловості, так і дослідницьких груп, що пояснюється низькими інвестиційними витратами, простотою виробництва тощо. У разі правильного вибору параметрів обробки можна отримати вироби з механічними властивостями близькими до виробів, отриманих за традиційними технологіями.
  • ДокументВідкритий доступ
    Features of the welded seam material crystallization in Ti-TiB alloy under electron-beam welding conditions
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Loboda, Petro; Zvorykin, Volodymyr; Zvorykin, Constantine; Vrzhyzhevskyi, Eduard; Taranova, Tatjana; Kostin, Valery; Zvorykin, Leonid
    Natural metal composite materials represent a promising class of modern structural materials that need to be welded. Such materials can be welded by fusion, as has been established with the Ti-TiB alloy as an example. The enhanced operational properties of such materials are determined by the microstructure, which is characterized by the presence of microfibers of borides, carbides, or silicides in the metal matrix. To preserve the mechanical properties of materials in a welded joint, it is necessary to ensure the formation of reinforcing microfibers in the welded seam material. Determination of formation mechanism of boride microfibers, originated in the welded seam material, will become the basis for optimizing of fusion welding modes, in particular, electron beam welding mode. The purpose of this study is the determination of formation mechanism of boride microfibers originated in the welded seam material. Two most probable variants of the formation mechanism are analyzed, which involve eutectic decomposition during crystallization from a liquid melt or eutectoid decomposition from a metastable crystallized alloy. The third version is a mixed variant of the two above-mentioned mechanisms. In the article the results of metallographic analysis of features of boride phase distribution and an analysis of elemental composition of boride fibers based on local Auger electron spectroscopy are presented. The object of study was a Ti-TiB alloy joint obtained by electron-beam welding. The analysis factors were the features of size, orientation, and nature of the distribution of boride phase microfibers in different areas of the welded seam. The characteristic elemental composition of boride microfibers, which characterizes the correspondence to equilibrium phases, is also studied. The degree of deviation of the ratio of boron and titanium in such a phase from the thermodynamically equilibrium in different layers of the material of the welded seam, formed by an electron beam in vacuum, is determined. The dependence of boride phase distribution under various conditions of heat exchange in the welded seam material on the side surfaces and in the central regions is established. It is shown that some of boride microfibers formed in the material of the welded seam are characterized by a deviation from the thermodynamically stable composition ТіВn (n = 1) to ТіВn (n = 0.85). The dendritic nature of boride microfibers distribution and the presence of meta-stable phase formations on Ti and B basis provide the grounds for proposing the predominant mechanism for the formation of structure of the welded seam material in the Ti-TiB alloy during crystallization. An analysis of hypothetical variants of the formation mechanism of boride microfibers originated in the welded seam material showed that the formation of a dendritic type of structure is characteristic for the growth of crystals of a new phase in the liquid phase. Such growth is characterized by the formation of equilibrium phases. The presence of a significant amount of non-equilibrium boride phase in the welded seam indicates the residue of non-equilibrium boron in the titanium matrix and continuation of growing of boride fibers in the crystallized welded seam. A determined mechanism for formation of boride microfibers originated in the welded seam material is eutectic decomposition during crystallization from a liquid melt with the formation of TiB microfibers and further growth of such crystals due to eutectoid decomposition from a metastable crystallized Ti-TiB alloy. The results obtained make it possible to understand the mechanism of formation of a welded seam in welded natural-composite metal materials, which permits to develop the recommendations for optimizing the welding technology for such materials.
  • ДокументВідкритий доступ
    Taking into account a location of aircraft’s center of mass during motion cuing
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Kabanyachyi, V. V.; Hrytsan, S. V.; Yankovskyi, S. S.
    Compared to other information sources, motion cues provide a pilot with anticipatory information about spatial position and movement of aircraft. For motion cueing a flight simulator cockpit is installed on a motion system, movement of which motion cueing. Therefore, motion system is one of the most important components of full flight simulators. The problem of effective use of constructive resources of six-degrees of freedom synergistic motion system has been solved. But the problem of improving the motion cueing re- mained unsolved, due to the fact that location of motion system center of rotation is significantly different from location of aircraf’s center of gravity, and motion cues differ from real, flight one. The study subject is motion cueing on flight simulators. The problem was solved on the basis of simplified operator for transformation of motion system movements along individual degrees of freedom into jack movements, cubic spline functions to describe the dependence of the centers of rotation along pitch and yaw, and optimization theory using the deformable polyhedron method. The formulated and solved problem of taking into account of location of aircraft’s center of gravity during motion cueing along pitch and yaw increases an efficiency of using of constructive resource of a six-degrees of freedom synergistic motion system, a motion cueing fidelity and training realism on flight simulator.
  • ДокументВідкритий доступ
    Vacuum plasma erosion resistant 2D nanocomposite coating Avinit for compressor blades of gas turbine engines of aircraft engines
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2023) Sagalovych, A.; Popov, V.; Kononyhin, A.; Sagalovych, V.; Dudnik, S.; Prokopenko, A.
    The work is devoted to the search for new vacuum-plasma coatings with high hardness to increase the durability of the compressor blades of the GTE of aircraft engines Ti-Al-N-based vacuum-plasma coatings obtained by Avinit technologies, which ensure the application of hard, high-quality coatings with dramatically reduced micro-arc damage, were selected as candidates. Avinit multilayer coatings have higher functional characteristics than TiN (microhardness, crack resistance, temperature resistance, erosion and corrosion resistance) and may be promising for applying erosion-resistant coatings for compressor blades. Avinit technologies are technologically closest to the vacuum-plasma technologies used in industrial production for applying TiN protective coatings. New multi-layered 2D nanocomposite wear-resistant ion-plasma hard coatings Avinit (TiN-AlN)n have been developed. The created software products made it possible to reach a qualitatively new level in terms of further modification and improvement of the designs of Avinit functional coatings, stability of technologies and improvement of their quality control when applying such coatings for use in the production of compressor blades of gas turbine engines of aircraft engines. Special attention is paid to methods of preliminary ion-plasma treatment of surfaces before coating. Metallographic studies of the chemical and phase composition and structure of Avinit (TiN-AlN)n coatings have been carried out. The thickness of the coatings is 7–9 μm, the microhardness is 34–35 GPa (compared to the serially used TiN coating: 27.4 GPa). The use of three-stage ion-plasma treatment in Avinit technologies using a double vacuum-arc discharge followed by the application of strengthening coatings in a single technological cycle eliminates the formation of cracks and ensures the production of tightly bonded, high-quality coatings of a given composition with the maximally reduced share of the droplet component. The developed coatings (TiN-AlN)n were applied to experimental batches of working compressor blades of GTE aircraft engines for bench tests.