Статті (ЕМ)
Постійне посилання зібрання
У зібранні розміщено матеріали, що опубліковані або готуються до публікації в наукових журналах та збірниках.
Переглянути
Перегляд Статті (ЕМ) за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 25
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Відкритий доступ Вибрационная диагностика дефектов роторов асинхронных двигателей на основе диагностических признаков и коэффициентов(ПАТ «Укргідроенерго», 2014) Васьковский, Юрий Николаевич; Гераскин, Александр АнатольевичВ статье представлены результаты математического моделирования и анализа вибровозмущающих сил в короткозамкнутых асинхронных двигателях при наличии дефектов ротора. Целью исследования является обоснование методологии вибрационной диагностики дефектов роторов короткозамкнутых асинхронных двигателей на основе системы диагностических признаков и коэффициентов.Документ Відкритий доступ Вплив ушкоджень короткозамкненого ротора асинхронного двигуна на електромагнітний момент(Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, 2014) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр АнатолійовичУ статті досліджено вплив пошкоджень стержнів короткозамкненого ротора асинхронного двигуна на його електромагнітний момент. Розроблено польова математична модель асинхронного двигуна, який має пошкоджені стержні ротора. Показано, що при пошкодженні стержнів короткозамкненого ротора асинхронного двигуна змінюється величина і характер електромагнітного моменту. При пошкодженні стержнів ротора середнє значення моменту зменшується і з'являється змінна складова моменту, яка пульсує з частотою ковзання. Із збільшенням кількості пошкоджених стержнів постійна складова моменту значно зменшується, а змінна складова моменту збільшується. При збігу частот коливань робочого механізму і низькочастотних коливань моменту пошкодженого двигуна, може виникнути негативне явище механічного резонансу. Поява змінної складової електромагнітного моменту асинхронного двигуна можна використовувати як діагностична ознака, який свідчить про пошкодження стержнів ротора.Документ Відкритий доступ Вибродиагностика эксцентриситета ротора асинхронных машин на основе анализа вибровозмущающих сил(Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2014) Васьковский, Юрий Николаевич; Гераскин, Александр АнатольевичПри длительной эксплуатации асинхронных машин часто возникает эксцентриситет ротора, в результате чего существенно ухудшаются эксплуатационные показатели машины, в частности увеличиваются электромагнитные вибрации. Поэтому проблема своевременной диагностики эксцентриситета ротора является актуальной. Разработана новая математическая модель, проанализированы вибровозмущающие силы и исследованы диагностические признаки при появлении статического и динамического эксцентриситета ротора, которые позволяют с достаточной достоверностью диагностировать не только вид эксцентриситета, но и степень его развития.Документ Відкритий доступ Діагностика коротких замикань в обмотці збудження явнополюсної синхронної машини на основі аналізу віброзбуджуючих сил(Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2015) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр АнатолійовичЗа допомогою математичного моделювання було виявлено та проаналізовано діагностичні ознаки, що виникають в спектрах віброзбуджуючих сил при короткому замиканні витків обмотки збудження синхронного генератора. Встановлено, що основною діагностичною ознакою, яка може використовуватися в системі вібраційної діагностики і свідчити про наявність зазначеного ушкодження, є поява в спектрі віброзбуджуючих сил гармоніки, частота якої кратна частоті обертання ротора. Досліджені діагностичні ознаки можна використовувати в системах вібраційного контролю та діагностики технічного стану потужних СГ для виявлення коротких замикань в обмотці збудження.Документ Відкритий доступ Діагностика кутового ексцентриситету ротора асинхронних двигунів на основі аналізу віброзбуджуючих сил(Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2016) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр Анатолійович; Беленок, Надія ВолодимирівнаМетодами математичного моделювання досліджено зміни величин і характеру електромагнітних віброзбуджуючих сил, які виникають при появі кутового ексцентриситету ротора асинхронного двигуна. Досліджено допустимі діапазони величин кутового ексцентриситету, при яких можлива подальша експлуатація машин без обмежень. Показано, що для забезпечення процесу вібраційної діагностики кутового ексцентриситету потрібно використання двох датчиків, які розташовані на протилежних торцях осердя статора двигуна в одній площині.Документ Відкритий доступ Управление магнитоэлектрическим генератором с аксиальным потоком(Інститут електродинаміки НАН України, 2016) Чумак, В. В.; Монахов, Е. А.У статті запропоновано конструкцію магнітоелектричного генератора з аксіальним потоком особливої конструкції, спроектованої для управління робочим потоком і, як наслідок, зовнішньою характеристикою генератора. Конструкцію було досліджено за допомогою тривимірної польової математичної моделі з використанням сучасних програм. За результатами моделювання було виготовлено та випробувано магнітоелектричну машину з аксіальним потоком. Результати дослідів показали відповідність польової моделі. Також було спроектовано та досліджено схему для управ ління зовнішньою характеристикою на базі Arduino Uno за допомогою широтно-імпульсної модуляції керуючої напруги. Бібл. 6, рис. 5.Документ Відкритий доступ Температурне поле синхронної машини при короткому замиканні витків обмотки збудження(ПАТ «Укргідроенерго», 2017) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр АнатолійовичЗа допомогою методів математичного моделювання досліджено розподіли температури і градієнта температури в явнополюсному синхронному генераторі при номінальному навантаженні. В статті визначено елементи конструкції, в яких температури і температурні градієнти мають найбільші значення. Досліджено вплив короткого замикання частини витків обмотки збудження на температуру елементів статора і ротора. При виникненні короткого замикання в обмотці збудження підвищення температури обмоток статора і ротора приблизно пропорційне кількості ушкоджених витків обмотки збудження.Документ Відкритий доступ Дослідження впливу старіння сталі магнітопровода статора турбогенератора на його енергетичні характеристики(Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2017) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр Анатолійович; Беленок, Надія ВолодимирівнаМетодами математичного моделювання досліджено вплив магнітного і електричного старіння електротехнічної сталі магнітопровода статора турбогенератора на величину втрат та ККД турбогенератора. Розроблено математичні моделі для дослідження зазначеного явища. З огляду на імовірнісний характер ушкодження шихтованого магнітопровода, на прикладі турбогенератора типу ТГВ-200-2 отримана оцінка можливого збільшення втрат та зменшення ККД при різних варіантах ушкоджень.Документ Відкритий доступ Дослідження температурного поля і термомеханічних напружень в роторі асинхронного двигуна при ушкодженні короткозамкненої обмотки ротора(Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2018) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр АнатолійовичМетодами математичного моделювання досліджено температурне поле і термомеханічні напруження в роторі асинхронного двигуна при ушкодженні короткозамкненої обмотки ротора. Показано, що при таких характерних ушкодженнях обмотки ротора як розриви стержнів ротора або сегментів короткозамикаючих кілець, виникає нерівномірний розподіл струмів і нагрів елементів обмотки, що призводить до появи в ній несиметричних термомеханічних напружень. Причина виникнення зазначених напружень полягає в різних величинах лінійного подовження окремих стержнів ротора внаслідок різного їх нагріву. Це прискорює подальшу руйнацію ушкодженої обмотки ротора і може призводити до швидкого виходу асинхронного двигуна з ладу.Документ Відкритий доступ Дослідження напружено-деформованого стану ротора турбогенератора при ушкодженні сталі(Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2019) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр АнатолійовичДосліджуються механічні напруження і деформації в сталі ротора турбогенератора при появі тріщин в зоні центрального отвору і в зоні малого зубця ротора в тривимірній постановці. За результатами досліджень визначено, що найбільші механічні напруження виникають в зоні навколо внутрішньої поверхні центрального отвору ротора турбогенератора, тріщини в цій зоні глибиною близько 10 мм можуть призвести до руйнації ротора турбогенератора.Документ Відкритий доступ Порівняння синхронних машин гібридного збудження з машинами магнітоелектричного та електромагнітного збудження(Таврійський державний агротехнологічний університет ім. Д. Моторного, 2019) Чумак, В. В.; Монахов, Є. А.; Стулішенко, А. С.Синхронні машини з магнітоелектричним та електромагнітним збудженням отримали широке застосування в якості двигунів та генераторів в різноманітних сферах експлуатації в залежності від поставлених задач. Машинам з електромагнітним збудженням притаманні широкі регулювальні властивості, в той час як машини зі збудженням від постійних магнітів мають високі питомі показники та надійність, однак у них відсутня можливість регулювання основного магнітного потоку. Аналіз існуючих методів регулювання магнітного потоку, які розглянуті у вітчизняних наукових джерелах показав неефективність даних методів. Аналіз зарубіжних наукових джерел показав широкий інтерес до машин з гібридним збудженням, які є проміжною ланкою між класом машин з магнітоелектричним та електромагнітним збудженням. По суті, машини з гібридним збудженням об’єднують два типи збудження: збудження від постійних магнітів та обмотки збудження. В даній статті представлено порівняння машин різного типу збудження, а саме: проведено аналіз існуючих серійних машин діапазону потужностей з електромагнітним, магнітоелектричним та гібридним збудженням по критеріям питомої потужності та коефіцієнту корисної дії. Розрахунок машин з гібридним збудженням проведено на основі відомих методик розрахунку машин зі збудженням від постійних магнітів та залученням чисельних методів розв’язання електромагнітних рівнянь поля. Завдяки польовому аналізу було розраховано низку машин з гібридним збудженням потужністю до 75 кВт та проведено їх порівняння з відомими серійними машинами. Встановлено доцільне використання машин з гібридним збудженням при забезпеченні регулювання магнітного потоку в межах до 40% в порівнянні з машинами інших типів збудження.Документ Відкритий доступ Частотні характеристики електричних машин зі всипними обмотками при тепловологому старінні(Таврійський державнийагротехнологічний університетім. Д. Моторного, 2019) Чумак, В. В.; Монахов, Є. А.; Вишневський, О. В.; Стулішенко, А. С.Експлуатація електричних машин з пошкодженнями в силовому електричному ланцюзі статора двигуна призводить до асиметрії заряду фазного струму двигуна, збільшення втрат нагріву в окремих фазах, виникнення змінних складових електромагнітного моменту і споживаної потужності. Обмотка статора електродвигуна складається з декількох статорних стрижнів і лобових частин. Завдяки складній структурі обмотки і сталевому сердечнику загасання і спотворення імпульсу, що передається через обмотку, є складними і залежними від частоти. Аналіз, представлений у цій главі, може бути застосований до інших обертових машин, таких як двигуни низької напруги. В даній статті представлено аналіз частотних характеристик низьковольтних електричних машин зі всипними обмотками з урахуванням процесів послідовної руйнації ізоляційної конструкції впливом тепло-вологих циклів. Показано, що частотні характеристики можуть бути узагальненим параметром стану ізоляції в умовах періодичного відстеження якості ізоляції при регламентних ревізіях. Доведено, що частотні характеристики, які зняті в режимах холостого ходу та короткого замикання мають діагностичні ознаки рівня руйнації ізоляції при зволоженні, які полягають в зміщенні екстремумів характеристик в область більш низьких частот, а також зменшення площі під кривою між мінімальними і максимальними екстремумами характеристики.Документ Відкритий доступ Вплив ексцентриситету ротора на демпферну обмотку капсульного гідрогенератора потужністю 23 МВА(ПрАТ "Укргідроенерго", 2020) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр АнатолійовичДокумент Відкритий доступ Нагрів ротора турбогенератора за наявності дефектів обмотки ротора і форсуванні струму збудження(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"; ДУ "Інститут технічних проблем магнетизму НАН України", 2020) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр АнатолійовичМета. Дослідження нагріву ротора турбогенератора типу ТГВ-200 за наявності ушкоджень обмотки ротора, які виникають внаслідок тривалої експлуатації турбогенератора, а саме – засмічення (закупорка) вентиляційних каналів обмотки ротора і виникнення коротких замикань витків обмотки ротора. Особлива увага приділяється нагріву при короткочасному форсуванні струму збудження, яке виконується для утримання генератора в синхронному режимі роботи. Методика. Використовуються польові математичні моделі. Результати. Визначено, що засмічення вентиляційних каналів обмотки ротора в більшій мірі впливає на нагрів ротора у порівнянні з коротким замиканням окремих витків обмотки ротора. Встановлено, що форсування струму збудження в межах, які регламентовані діючими стандартами експлуатації турбогенераторів, стає неможливим при засміченні невеликої кількості вентиляційних каналів обмотки ротора, що погіршує ефективність роботи турбогенератора і потребує його виводу в ремонт. Наукова новизна. Розроблено математичну модель нагріву ротора при наявності типових ушкоджень обмотки ротора. Практичне значення. Визначено ділянки в роторі, де температури і температурні градієнти досягають найбільших значень, що дозволяє рекомендувати місця оптимального розташування датчиків температури.Документ Відкритий доступ Моделювання термомеханічних напружень в демпферній обмотці капсульного гідрогенератора при появі ексцентриситету ротора(ПрАТ "Укргідроенерго", 2020) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр Анатолійович; Татарінов, Костянтин МихайловичДокумент Відкритий доступ Нагрів ротора турбогенератора за наявності дефектів обмотки ротора і форсуванні струму збудження(Електротехніка і Електромеханіка, 2020) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр АнатолійовичДокумент Відкритий доступ Мathema thical modeling of a synchro nous generator with combined excitation(Український державний університет залізничного транспорту, ПП «Технологічний центр», 2020) Chumack, Vadim; Tsyvinskyi, Serhii; Kovalenko, Mykhailo; Ponomarev, Alexej; Tkachuk, Ihorнтерес представляють генератори класичної кон струкції – із циліндричним статором та ротором. Це обу мовлено тим, що дана конструкція є найбільш розповсюд женою, простою та технологічною. Результатом розробки таких електричних машин є можливість створення об’єд наної серії асинхронних двигунів та магнітоелектричних синхронних машин. В цих машинах заміна КЗ ротора на ротор з постійними магнітами та керованим робочим магнітним потоком перетворює асинхронну машину в магнітоелектричну синхронну. Всі існуючі генератори із постійними магнітами мають головний недолік: практич но відсутня можливість регулювання вихідної напруги та в окремих випадках потужності. Це особливо актуально для автономних енергосистем. Відомі методи регулюван ня вихідної напруги призводять до підвищення вартості, зниження надійності, погіршення вагогабаритних показ ників. Розроблено тривимірну польову математичну модель магнітоелектричного синхронного генератора із постій ними магнітами. Модель реалізована методом скінченних елементів в програмному пакеті COMSOL Multiphysics. Показано розподіл електромагнітного поля в активній зоні генератора при управлінні і без нього. Розраховано вплив струму управління в підмагнічуючій обмотці на зовнішні характеристики генератора при різному коефі цієнті потужності навантаження. За допомогою розро бленої моделі синтезовано закон управління струмом в підмагнічуючій обмотці при зміні навантаження в широ ких межах. Отримані результати показують, що існує можли вість регулювання вихідної напруги генератора з постій ними магнітами з допомогою використання додаткової підмагнічуючої обмотки. Обмотка виконує роль електро магнітного шунта для основного магнітного потоку, який створюють постійні магніти. Аналіз результатів пока зав, що існує можливість в широких межах регулювати вихідну напругу генератора із постійними магнітами в межах – 35 %, +15 %Документ Відкритий доступ Дослідження фізичних процесів ушкодження демпферної системи ротора синхронних машин(Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2021) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр Анатолійович; Татарінов, Костянтин МихайловичДокумент Відкритий доступ Вплив режимних і експлуатаційних факторів на демпферну систему ротора явнополюсної синхронної машини(Технічна електродинаміка, Інститут електродинаміки НАН України, 2021) Васьковський, Юрій Миколайович; Гераскін, Олександр АнатолійовичДокумент Відкритий доступ Моделювання нагріву і термомеханічних напружень в асинхронному двигуні потужністю 2500 кВт при появі статичного ексцентриситета(ПрАТ "Укргідроенерго", 2021) Гераскін, Олександр Анатолійович; Цивінський, Сергій Станіславович; Дубчак, Євген Михайлович; Нестеренко, Денис Сергійович