Матеріали конференцій, семінарів і т.п. (КАМГС3)

Постійне посилання зібрання

У зібранні розміщено матеріали, опубліковані у збірниках, що видані за результатами конференцій, семінарів, конгресів, круглих столів тощо.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 203
  • ДокументВідкритий доступ
    Emotional resilience in ESP: teaching in the context of war
    (International Science Group, 2025) Kornytska, Yuliia
  • ДокументВідкритий доступ
    The metodological and didactic potential of chatbots
    (International Scientific Unity, 2025) Kornytska, Yuliia
  • ДокументВідкритий доступ
    Scientific researches in corpus linguistics
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2024-11-26) Antonenko, Inna; Chizhova, Nataliia
    The article explores the significance and evolution of modern corpus linguistics, emphasizing its scientific and educational relevance. It outlines how corpus linguistics involves the study of large, electronically stored text collections (corpora) to analyze real-world language use. The article highlights the importance of corpus design, including considerations of size, balance, and representativeness. It discusses how corpus-based methods address limitations of traditional English teaching by offering more empirical and context-based insights. Influential figures like John Sinclair are cited, noting the value of word sequences over isolated meanings. The article also emphasizes the role of technology in expanding the scope and precision of corpus studies, allowing for advanced data organization, pattern analysis, and reporting. Computational tools enable researchers to analyze grammatical and lexical features across various registers and contexts. It also explores the benefits of using subcorpora and the application of both qualitative and quantitative methods for reliable linguistic analysis. Overall, the article positions corpus linguistics as a modern, technology-driven discipline that enhances linguistic theory and supports more effective language instruction, especially in professional and academic settings. It concludes that diverse methodological approaches within corpus linguistics offer valuable opportunities for refining language education and research.
  • ДокументВідкритий доступ
    Розвиток навичок медіації у студентів технічних спеціальностей
    (КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид‐во «Політехніка», 2024-11-21) Чіжова, Наталія Володимирівна; Омельченко, Ірина Василівна
    У тезах розглядається роль університетського освітнього середовища у формуванні сприятливих умов для розвитку особистісних і професійних якостей студентів, зокрема через розвиток навичок медіації. Автори підкреслюють важливість створення доброзичливої атмосфери у студентських групах, що значною мірою залежить від викладачів та організації навчального процесу. Особливу увагу приділено медіації як ключовій компетенції в мовній освіті, що сприяє ефективній комунікації, взаєморозумінню та командній роботі. Навички медіації формуються під час роботи в парах і групах, виконання інтерактивних завдань, рольових ігор і вирішення проблемних ситуацій. Окремо наголошено на важливості розвитку здатності пояснювати складні поняття доступною мовою, враховуючи особливості аудиторії, що є необхідною навичкою для майбутніх фахівців. Медіаційні стратегії тісно пов’язані з так званими «навичками 21 століття» та мають бути інтегровані у навчальний процес як в аудиторний, так і в позааудиторний час.
  • ДокументВідкритий доступ
    Mental well-being of educators and ways to support it
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2025-01-24) Chizhova, Nataliia; Petrenko, Maryna
    We explore the multifaceted role and challenges of modern educators, emphasizing that teaching is not only about knowledge delivery but also about inspiration, emotional support, and adaptability. The paper highlights the increasing pressures on teachers worldwide, especially in crisis-affected regions like Ukraine, where the war has intensified stress, burnout, and emotional exhaustion. Citing various studies, we illustrate how educators face high demands while lacking adequate support. The paper underlines the importance of teacher well-being, describing it as a balance of individual, relational, and contextual factors. Strategies for improving mental health include maintaining work-life balance, engaging in physical or creative activities, and fostering supportive professional relationships. Importantly, we call for systemic recognition, appreciation, and mental health resources for educators. The main message is clear: only emotionally stable and motivated teachers can inspire and support students effectively, making their well-being not just a personal concern but a societal priority.
  • ДокументВідкритий доступ
    Enhancing mediation skills in the virtual English language classroom
    (2025) Zhukevych, Iryna
    In the current digital landscape, the role of effective communication and conflict resolution has become increasingly paramount. The advent of virtual classrooms has significantly transformed student interaction dynamics, necessitating the development of robust mediation skills among learners. This research investigates methodologies aimed at enhancing students' mediation capabilities within a virtual English language classroom context. By incorporating role-play scenarios into the educational experience, students can adeptly navigate conflicts utilizing appropriate language and techniques, thereby promoting a collaborative and inclusive learning environment. The rapid transition to remote and online learning precipitated by the COVID-19 pandemic has underscored the necessity of effective mediation skills for educators operating within the virtual English language classroom. As educational environments have undergone substantial transformations, language instructors have been compelled to adapt their pedagogical practices to the online context, presenting both challenges and opportunities for fostering meaningful student-teacher interactions
  • ДокументВідкритий доступ
    Redefining learning: the impact of AI
    (European Conference, 2025) Kornytska, Yuliia
  • ДокументВідкритий доступ
    Language education as a platform for social empowerment: Gender equality and cultural inclusion
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2025) Kornytska, Yuliia
  • ДокументВідкритий доступ
    Using innovative digital content to teach English online
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2025) Zhukevych, Iryna
  • ДокументВідкритий доступ
    Digitalization of English language teaching in scandinavian universities
    (Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова, 2025) Bondarenko, О. І.
    Scandinavian universities exemplify how thoughtful digitalization can enhance English language teaching. By leveraging cutting-edge technologies and innovative pedagogies, these higher education institutions are not only improving language proficiency but also preparing students for a globalized, digital future. It is stated that maintaining a balance between technology and human-centered learning remains essential to ensure that English language teaching remains inclusive, effective, and pedagogically sound.
  • ДокументВідкритий доступ
    Teaching based on the well-being theory in English language classrooms
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2025) Bondarenko, Oleksandra; Haieva, Polina
  • ДокументВідкритий доступ
    Development of students' mediation skills in ESP
    (National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute” FL, 2025, 2025) Bondarenko, Oleksandra; Haieva, Polina
  • ДокументВідкритий доступ
  • ДокументВідкритий доступ
    Мобільні додатки для ефективного вивчення англійської мови
    (Центр фінансово-економічних наукових досліджень, 2024-12-09) Жукевич, Ірина Петрівна
    Швидкий розвиток мобільних технологій відкрив нові шляхи для покращення результатів вивчення іноземних мов, особливо у сфері англійської мови. Мобільні програми мають потенціал кардинально змінити спосіб, у який студенти вивчають англійську мову, пропонуючи персоналізовані можливості навчання, які можуть доповнити традиційне навчання у закладах освіти. Вивчення ефективності мобільних додатків у покращенні вивчення англійської мови, дослідження ключових особливостей та переваг такого інноваційного підходу є надважливим на сьогоднішній день.
  • ДокументВідкритий доступ
    Соціалізація та особистісний потенціал
    (КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024-11-21) Бондаренко, Олександра Ігорівна; Гаєва, Поліна Олександра
  • ДокументВідкритий доступ
    Організаційно-педагогічні умови розвитку осбистісного потенціалу учнівської молоді в Данії
    (2024) Бондаренко, Олександра
    Бондаренко О. Організаційно-педагогічні умови розвитку особистісного потенціалу учнівської молоді в Данії. У статті описаний аналіз данських науково-педагогічних джерел, освітньонормативних документів і бесід з педагогами Данії, визначено та схарактеризовано чотири основні організаційно-педагогічні умови, які в своїй комплексній взаємодії забезпечують розвиток особистісного потенціалу учнівської молоді в данських школах післябазової середньої освіти.
  • ДокументВідкритий доступ
    Самоосвіта викладачів іноземних мов в епоху розвитку штучного інтелекту
    (International Science Group, 2024-11-26) Жукевич, Ірина Петрівна; Бірюкова, Наталія Андріївна
    Досліджено самоосвіту викладачів іноземних мов у контексті зростаючого впливу штучного інтелекту на освітній процес. Незважаючи на потенціал ШІ для персоналізації навчання, викладачі залишаються ключовими провідниками, які допомагають студентам опанувати іноземну мову. Для ефективного викладання автори пропонують ряд стратегій самоосвіти, зокрема: участь у професійних заходах, співпрацю з колегами, використання різноманітних ресурсів, постійне вдосконалення мовних навичок та занурення в мовне середовище. Підкреслено важливість адаптації викладачів до нових технологій та змін у сфері освіти.
  • ДокументВідкритий доступ
    Вплив філософської освітньої концепції BILDUNG на громадянську освіту в скандинавських країнах
    («НАІР», 2023) Бондаренко, О. І.; Тулякова, К. Р.
    Метою статті є висвітлення однієї з ключових філософських освітніх концепцій Bildung у скандинавських країнах. Розглянуто цілісний підхід цієї концепції до виховання учнів як активних і відповідальних громадян. Зазначено, що аналізована освітня концепція реалізується в освітньому процесі закладів середньої освіти в скандинавських країнах через гуманістично орієнтовані педагогічні технології.
  • ДокументВідкритий доступ
    Педагогіка емпаурменту в реаліалізації особистісного потенціалу учнівськох молоді
    (НАІР, 2024) Бондаренко, О. І.
    У статті висвітлено змістове підґрунтя педагогіки розширення можливостей або, як її ще називають в українському науково-педагогічному дискурсі, педагогіка емпауерменту, що охоплює підхід на основі здібностей і можливостей та підхід активної залученості, розроблені з урахуванням критичної педагогіки та трансформативної педагогіки.
  • ДокументВідкритий доступ
    Role of digital technologies for inclusion, accessibility and equity in higher education
    (Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 2024-06-14) Bondarenko, Oleksandra; Haieva,Polina