Бакалаврські роботи (КІОНС)
Постійне посилання зібрання
У зібранні розміщено бакалаврські проекти (роботи) на здобуття ступеня бакалавра.
Переглянути
Нові надходження
Документ Відкритий доступ Автоматизований стенд для тестування плат(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Устименко, Віталій Юрійович; Сапегін, Олександр МиколайовичУ кваліфікаційній роботі розглянуто питання розробки автоматизованого стенду для тестування друкованих плат, з урахуванням сучасних вимог до швидкості, точності та гнучкості тестування в умовах малосерійного та серійного виробництва. У першому розділі проведено огляд існуючих рішень, методів тестування та класифікацій стендів, зокрема ручних, напівавтоматизованих і автоматизованих систем. Особливу увагу приділено технічним засобам керування, що включають мікроконтролери, системи комутації, інтерфейси обміну даними та програмне забезпечення. У другому розділі виконано аналіз типових функціональних вимог до таких стендів, розроблено структуру керування та обґрунтовано вибір основних електронних компонентів. У результаті створено концепцію доступної та ефективної системи для перевірки друкованих плат, що може бути використана в освітніх установах або невеликих виробничих майстернях.Документ Відкритий доступ Розробка програмного забезпечення для виявлення об'єктів на основі нейронних мереж(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Сулима, Олександр Дмитрович; Мамута, Марина СергіївнаДипломна робота присвячена розробці програмного забезпечення для виявлення об'єктів на основі нейронних мереж. Метою роботи стало створення та навчання моделі, здатної розпізнавати об'єкти типу «танк» на аерофотознімках з високим рівнем впевненості (більше 0.5). У теоретичній частині було розглянуто принципи роботи нейронних мереж, систем для виявлення об'єктів та проведено порівняння популярних архітектур YOLO. У практичній частині для вирішення поставленого завдання було обрано архітектуру YOLO11n як найсучаснішу і найбільш ефективну для задач виявлення в умовах обмежених ресурсів. Проведено тренування моделі трьома способами: повне донавчання, з частковим заморожуванням (10 шарів) та із заморожуванням глибших шарів (20 шарів). Навчання здійснювалось на спеціалізованому наборі даних, підібраному з платформи Roboflow. Виконано тестування моделі, візуалізацію результатів та аналіз метрик (precision, recall, F1-score, confusion matrix тощо). Результати показали, що заморожування шарів може бути доцільним у випадках з обмеженим часом або ресурсами, однак повне донавчання забезпечує найкращі показники точності. Розроблене рішення може бути використано в системах автономного виявлення об'єктів для безпілотних апаратів.Документ Відкритий доступ Мікромеханічний магнітний компас(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Стеценко, Віталій Валерійович; Сапегін, Олександр МиколайовичТема даного дипломного проєкту – «Мікромеханічний магнітний компас» – є актуальною в умовах зростання потреби в автономних, мініатюрних та енергоефективних пристроях для визначення орієнтації в просторі. Пристрій, реалізований у цій роботі, поєднує високу точність, портативність і простоту у використанні, що відкриває можливості для його практичного застосування в навігаційних, промислових та побутових системах. Метою дипломної роботи є створення цифрового компаса на базі інерціального вимірювального модуля MPU9250, який здатен визначати напрямок (азимут) у реальному часі. У процесі виконання проєкту проаналізовано принципи роботи сучасних магнітометрів, особливості побудови інерціальних систем та алгоритми обробки сигналів. Розглянуто методи калібрування магнітного поля для компенсації девіацій, спричинених зовнішніми впливами. В рамках практичної частини було розроблено апаратну схему, підібрано оптимальні електронні компоненти, реалізовано 3D-модель корпусу для виготовлення методом 3D-друку, а також створено програмне забезпечення на платформі Arduino. Проведено тестування пристрою, зібрано та проаналізовано дані магнітного поля та обчислені значення курсу. Результатом роботи став мікрокомпас, що поєднує в собі точність, стабільність, низьке енергоспоживання та компактність. Розроблений пристрій може бути інтегрований у більші системи або використовуватись як автономний вимірювальний модуль. Диплом виконано на 64 аркушах. Робота містить перелік посилань на використані джерела з 32 найменувань. У роботі представлено 31 рисунків.Документ Відкритий доступ Моделювання руху колісного мобільного робота в закритих приміщеннях(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Старинець, Роман Сергійович; Бурау, Надія ІванівнаДипломна робота присвячена розробці та дослідженню мобільного робота колісного типу, призначеного для руху у закритих приміщеннях. У першому розділі наведено класифікацію мобільних роботів за типом середовища та способом переміщення, розглянуто конструктивні особливості колісних, гусеничних, крокових і гібридних систем. Детально проаналізовано сенсорні системи, що використовуються для навігації й орієнтації, зокрема LiDAR, радари, камери, а також алгоритми керування рухом та навігації від класичних методів до адаптивних і нейромережевих підходів. У другому розділі виконано комп’ютерне моделювання руху шестиколісного мобільного робота в середовищі CoppeliaSim. Створено віртуальну модель робота з урахуванням обмеженого діапазону коректного зчитування та вимог до навігаційної стійкості. Реалізовано алгоритми керування на мові Lua, проведено тестування в умовах типових сценаріїв руху, зокрема: поворотів, стабілізації після зсувів та взаємодії з перешкодами. У третьому розділі описано процес створення фізичного прототипу мобільного робота, реалізованого на основі попереднього комп’ютерного моделювання корпусу. Конструкція була спроєктована в середовищі SolidWorks, після чого каркас прототипу виготовлено за допомогою 3D-друку, що дозволило реалізувати складні геометричні елементи. Корпус розроблений із урахуванням принципів модульності забезпечує легкий доступ до компонентів. У якості навігаційних засобів використано сенсори кольору TCS230 для слідкування за маркерною стрічкою та ультразвуковий датчик відстані для виявлення перешкод. Для забезпечення стабільного й точного руху було підібрано відповідний тип моторів. Особливу увагу приділено правильному розміщенню сенсорів відносно поверхні руху, що підвищило точність зчитування та надійність системи в цілому.Документ Відкритий доступ Автоматизована система контролю температури(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Шовковий, Ярослав Антонович; Цибульник, Сергій ОлексійовичДокумент Відкритий доступ Автоматизована система витрат палива рухомого об`єкта(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Проненко, Георгій Костянтинович; Мураховський, Сергій АнатолійовичДипломна робота на тему «Автоматизована система витрат палива рухомого об`єкта» присвячена дослідженню та розробка математичної моделі систем вимірювання витрат палива (СВВП), для точного та ефективного вимірювання витрат палива рухомого об'єкта в режимі реального часу. У роботі проведено детальний інформаційно-аналітичний огляд сучасних видів систем вимірювання витрат. У всебічну класифікацію витратомірів за принципом дії та їх конструктивних типів, а також проаналізовано характеристики та функціональні можливості інших ключових елементів системи автоматизованого контролю витрат палива. Розглянуто та всебічно проаналізовано математичні моделі розрахунків роботи основних типів сучасних витратомірів, включаючи їх технічні характеристики та область застосування. На основі порівняльного аналізу обрано оптимальний тип витратоміра змінного перепаду тиску, який найкраще відповідає специфічним вимогам поставленого завдання. Проведено детальні розрахунки процесу вимірювання витрати на основі розроблених математичних моделей з урахуванням реальних умов експлуатації. За результатами проведеного комплексного дослідження було науково обґрунтовано та практично доведено високу ефективність спроєктованої СВВП у забезпеченні коректного та надійного вимірювання витрат палива при виконанні різноманітних типових переміщень та спеціалізованих завдань рухомого об'єкта в різних умовах експлуатації. Отримані результати роботи мають значну практичну цінність та можуть бути успішно використані при проєктуванні, розробці та обґрунтованому виборі систем автоматизованого вимірювання витрат палива сучасних безпілотних наземних транспортних засобів, що сприятиме підвищенню їх енергоефективності та економічності експлуатації.Документ Відкритий доступ Комп’ютерно-інтегрований оптичний датчик руху(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Шеремета, Діана Володимирівна; Колобородов, Валентин ГеоргійовичДана дипломна робота присвячена дослідженню оптичних технологій, що застосовуються в охоронних системах, аналізу їх потенціалу для подальшого розвитку та впровадження впобутових умовах. Основна увага приділена розробці комп’ютерно-інтегрованого оптичного датчика руху, який може бути адаптований для повсюдного використання. Перший розділ присвячений огляду сучасних оптико-електронних датчиків руху, що застосовуються в охоронних системах. Проведено порівняння їхніх характеристик із запропонованими у роботі рішеннями, фактично типи датчиків, методи обробки сигналів та способи сповіщення. Другий розділ присвячений аналізу тепловізійних модулів, які можуть бути використані в розробці. Описано їх характеристики, здійснено вибір оптимального модуля відповідно до заданих параметрів, а аткож представлено процес розробки конструкції датчика з урахування підібраних компонентів. Третій розділ містить в собі розробку оптичної схеми, розрахунки габаритні та енергетичні. Розрахунок оптичної схеми містить покупну деталь та власно розроблене дзеркало з кріпленням. Габаритний та енергетичний розрахунок містить розрахунок, який можна провести виходячи з даних тепловізійної камери та висновок, чи підходить датчик для домашніх умов. Четвертий розділ містить детальний опис конструкції розробленого датчика руху, аналіз результатів тестування та висновки щодо його ефективності та перспективи використання. Дослідження включає декілька етапів оцінки роботи пристрою в різних умовах із подальшим аналізом отримання даних.Документ Відкритий доступ Комп’ютерно-інтегрована оптико-електронна система для автоматичного керування автомобілем(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Бірюк, Нікіта Володимирович; Боровицький, Володимир МиколайовичУ роботі розроблено комп’ютерно-інтегровану оптико-електронну систему для автоматичного керування автомобілем. Система складається з математичної моделі сенсорного середовища, цифрового блока обробки даних на базі FPGA та цифрового блока візуалізації на ARM-мікроконтролері. Запропоновано алгоритми обчислення координат, швидкості та прискорення об’єктів у зоні дії лідара з урахуванням перекриттів та шумів. Реалізовано взаємодію між блоками за допомогою UART та SPI протоколів. Система підтримує масштабування кількості сенсорів до шести, що забезпечує її адаптацію до складних дорожніх умов. Результати можуть бути використані для створення прототипів автономних транспортних засобів, тестування алгоритмів комп’ютерного зору, а також в освітніх цілях при підготовці фахівців з систем керування.Документ Відкритий доступ Блок коліматора для автоматизованої системи «холодного» пристрілювання(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Антоненко, Ілля Петрович; Кучеренко, Олег КостянтиновичУ дипломному проєкті розроблено конструктивно-технологічні рішення для блока дзеркального коліматора в автоматизованій системі «холодного» пристрілювання дистанційно керованих платформ. В роботі здійснено огляд актуальних наукових джерел, досліджено теоретичні та практичні аспекти розробки такої системи для дистанційно керованих бойових роботів. На основі критичного огляду класичних лазерних та ствольних методів юстування обґрунтовано вибір ньютонівської дзеркальної схеми з парою пента-відбивачів, що формує стабільний колімований пучок у видимому та дальньому інфрачервоному діапазонах. Запропонована конструкція забезпечує швидке налаштування прицілів телевізійних і тепловізійних каналів без бойових пострілів, мінімізує вплив паралакса між оптичними та стволовими осями й підвищує мобільність роботизованих бойових модулів. Практична цінність полягає в економії боєприпасів, скороченні часу розгортання та підвищенні безпеки оператора під час укритого налаштування озброєння. Обсяг роботи: 71 сторінок пояснювальної записки, 23 рисунки, 3 таблиці, 33 бібліографічних найменувань.Документ Відкритий доступ Програмно-апаратний комплекс для керування системою охолодження ПК(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Білецький, Дмитро Олександрович; Півторак, Діана ОлександрівнаДипломний проєкт на тему: «Програмно-апартний комплекс для керування системою охолодження ПК» містить пояснювальну записку, що викладена на _64_ сторінках, на яких розміщено _37_ рисунків, _11_ таблиць та __34__ літературних джерел. Та пояснювальна записка містить _15_ додатків. Дипломний проєкт був присвячений розробці програмно-апартного комплексу для керування системою охолодження ПК. Головна мета даного проєкту є розробка схеми керування регулюючого температуру вузлу, який зможе забезпечити стабільну роботу комп'ютера без перегрівань, але можливості даної плати не обмежені лише цим, оскільки її можливо переналаштувати і під інші вимоги. Зчитування даних з датчиків, керування через сигнал ШІМ (широтно-імпульсної модуляції), можливості обмежені лише об’ємом пам’яті на мікроконтролері. В цій роботі було проведено детальний аналіз існуючих рішень, описані їх недоліки та переваги, а також економічну доцільність. Була виконана проєктувальна частина у вигляді 3д моделі корпусу та розведення схеми на платі підлаштовуючись під розміщення елементів, спроєктований демпфуючий механізм для встановлення жорсткого диску, а також розроблені програмні алгоритми для керування без присутності і відслідковуванні користувача. Результатом розробки є створення макету універсального програмно-апаратного комплексу для керування системою охолодження. Запропоноване рішення відзначається гнучкістю та масштабованістю, що дозволяє ефективно застосовувати його як у нестандартних конфігураціях персональних комп’ютерів, так і в серверних системах підвищеної продуктивності.Документ Відкритий доступ Двоколісна балансуюча платформа(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Громович, Данило Євгенійович; Павловський, Олексій МихайловичЦей проект присвячено розробці двоколісної самобалансуючої платформи з використанням сучасних мікроконтролерних технологій, принципів автоматичного керування та систем стабілізації. Проект спрямований на реалізацію моделі нестійкої системи з активним регулюванням, аналогічної принципу роботи персонального транспорту типу сігвей. У роботі виконано повний цикл розробки прототипу: проведено аналіз фізичних основ динамічної стабілізації, обґрунтовано вибір електронних компонентів та виконавчих механізмів, реалізовано структурну й електричну схеми пристрою, а також створено 3D-модель корпусу в середовищі SolidWorks. Основним керуючим елементом системи виступає мікроконтролер, що забезпечує обробку даних з інерціального сенсора та керування двигунами на основі PID-регулювання. Особливістю конструкції є модульність корпусу, надрукованого з пластику, що дозволяє легко проводити технічне обслуговування та модернізацію пристрою. Платформа здатна стабілізувати вертикальне положення навіть при зміні розподілу ваги, наприклад, при розміщенні додаткового об'єкта на верхній кришці. Запропонований прототип демонструє практичне застосування принципу оберненого маятника та технологій зворотного зв’язку у системах активної стабілізації. Результати проекту можуть бути використані як навчальна модель у галузі робототехніки, керування та вивчення нестійких систем.Документ Відкритий доступ Мобільний колісний робот(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Каращук, Назар Сергійович; Павловський, Олексій МихайловичЦей дипломний проект присвячений розробці прототипу мобільного колісного робота. Метою проекта є створення функціонального робота, здатного орієнтуватись у просторі за допомогою сенсорів. Проект базується на використанні сучасних компонентів мікроконтролерної техніки. У ході роботи було проведено огляд сучасної мобільної робототехніки, проаналізовано методи навігації та алгоритми уникнення перешкод. Було обрано конструкцію триколісної платформи, елементну базу, спроектовано електричну схему, корпус робота, створено програмне забезпечення з алгоритмом оминання перешкод та протестовано працездатність розробленого пристрою. Результати дослідження продемонстрували, що застосований підхід дозволяє створити автономного мобільного робота з базовими функціями навігації, що може застосовуватись у різних цілях. Успішне виконання проекту підтверджує ефективність використаних технічних рішень і відкриває можливості для подальшого вдосконалення алгоритмів навігації.Документ Відкритий доступ Система автоматичного керування транспортними засобами(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Конфалія, Олексій Олександрович; Мамута, Марина СергіївнаУ дипломній роботі розроблено систему автоматичного керування мобільною платформою з використанням методів комп’ютерного зору. Основною метою є реалізація оптичного відстеження яскравої точки (лазерного маркера) для автономної навігації транспортного засоб у. Проведено аналіз існуючих систем відстеження, зокрема GPS, RFID, LiDAR та інерціальних, а також досліджено алгоритми виявлення та трекінгу об’єктів, такі як SIFT, YOLO, фільтр Калмана, метод Лукаса Канаде. У практичній частині використано камеру ESP32 CAM для захоплення відеопотоку, Arduino Uno для керування двигунами за допомогою драйвера DRV8833, та модуль HC 06 для бездротової передачі керувальних команд. Система реалізована у вигляді взаємодії програмного забезпечення ПК з мікроконтролерами, що дозво ляє досягти автономного руху відповідно до координат яскравого орієнтира. Результати тестування підтверджують працездатність системи, здатність реагувати на зміну положення маркера та стабільно виконувати навігаційні задачі. Отримана система може бути вико ристана як основа для побудови роботизованих платформ у навчальних, дослідницьких або спеціалізованих прикладних задачах.Документ Відкритий доступ Економічна система комп’ютерного зору для автоматизованого виробництва(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Малютенко, Максим Олександрович; Боровицький, Володимир МиколайовичОсновна мета даної дипломної роботи створення прототипу камери на базі STM32 для виявлення відмінностей між об’єктами і подальшому впровадженні в автоматизоване виробництво. В прототипі ключовим критерієм є розрізнення розмірів між двома об’єктами. Метою дослідження є створення пристрою, який при всій своїй компактності та досить не високій ціні, зможе забезпечити базову функціональність системи комп’ютерного зору об’єктів, попри мале енергетичне споживання. У межах роботи було проаналізовано низку сучасних систем комп’ютерного зору, які є високоефективними, проте фінансово недоступними для широкого використання у малих автоматизованих системах або споживчій електроніці. Важливий аспект роботи полягає в демонстрації можливості створення мінімальної системи з функціоналом, достатнім для таких простих задач як, сортування або первинної перевірки на основі розмірів. Прототип пристрою демонструє стабільну та швидку роботу на початковому етапі. Подальше покращення програмного забезпечення та алгоритмів в цілому дозволить створити повноцінну автономну систему, яка зможе працювати лише від джерела живлення та не буде потребувати сторонніх пристроїв В результаті розробки отримано досить бюджетне рішення, яке можна інтегрувати в виробництво для контролю об’єктів на ньому за кольоровими характеристиками. Робота показує перспективу в створенні портативної, незалежної системи комп’ютерного зору з використанням лише алгоритмів.Документ Відкритий доступ Комп’ютерно-інтегрована система відображення інформації(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Судницин, Дмитро Федорович; Боровицький, Володимир МиколайовичКомп’ютерно-інтегрована система відображення інформації, розроблена в цій роботі, призначена для своєчасного інформування користувачів про повітряні тривоги. Пристрій поєднує годинник із мікроконтролером ESP32, LCD-дисплеєм, п’єзозумером і RGB-світлодіодом, що дозволяє виводити як звукові, так і візуальні сигнали тривоги. Система підключається до Інтернету через Wi-Fi і отримує дані про повітряні тривоги через REST API сервісу alerts.in.ua, де зібрані офіційні повідомлення від ДСНС, обласних військових адміністрацій та мобільного застосунку «Повітряна тривога». Отримана інформація аналізується мікроконтролером, який у разі активної тривоги виводить на дисплей попереджувальне повідомлення, змінює колір світлодіода на червоний та активує звуковий сигнал, а при відбою – повертає систему в штатний режим. На основі моделювання було оцінено основні часові затрати на встановлення з’єднання з Wi-Fi, надсилання HTTP-запиту та оновлення індикації, що дає можливість оцінити частоту оновлення даних. Визначено ймовірність пропуску короткочасних тривог при дискретному опитуванні API і запропоновано заходи щодо підвищення надійності системи. Також сформульовано рекомендації щодо вдосконалення програмного забезпечення і покращення зручності використання пристрою. Результати роботи демонструють ефективність побудованої системи як компактного універсального засобу моніторингу і попередження населення у випадку повітряної тривоги.Документ Відкритий доступ Комп’ютерно-інтегрований оптико-електронний координатор цілі(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Василюк, Мефодій Олександрович; Чиж, Ігор ГенріховичДипломна робота присвячена розробці системи, здатної визначати положення повітряних об’єктів, зокрема безпілотних літальних апаратів (БПЛА). Новизна даного способу полягає у застосуванні лазерної локації для визначення просторової орієнтації літальних апаратів. У роботі проведено огляд сучасних систем та технологій, які використовуються для виявлення та визначення координат БПЛА. Кожен метод оцінено з точки зору його переваг та обмежень. Розроблено систему сканування простору з використанням Nd:YAG лазера, гальванометричної системи сканування та оптичної системи камер здатної охоплювати всю небесну півсферу. Практичне використання результатів роботи вбачається у військовій справі для виявлення та знешкодження ворожих БПЛА. Обсяг роботи: 49 сторінок пояснювальної записки, 24 рисунки, 21 бібліографічних найменувань.Документ Відкритий доступ Модуль та програмне забезпечення для керування елементами освітлення(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Задорожний, Владислав Олександрович; Рупіч, Сергій СергійовичУ ході даної дипломної роботи було проведено огляд елементів освітлення, технічних засобів керування та технологій бездротового зв’язку. Визначено їх переваги та недоліки. Створено прототип модуля керування освітлювальними елементами на основі мікроконтролера Arduino Nano. Спроектовано друковану плату та корпус приладу. Розроблено програмне забезпечення мікроконтролера та мобільного додатку. Аргументовано вибір елементної бази. Виконані креслення з деталюванням елементів корпусу, розроблено 3D модель приладу, побудовано електричну принципову та структурні схеми модуля. Пояснювальна записка складає 70 сторінку та містить 44 рисунки, 6 таблиць.Документ Відкритий доступ Асистивний пристрій для людей з порушенням зору(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Миколаєць, Олександр Олександрович; Паздрій, Ольга ЯрославівнаДипломна робота присвячена розробці прототипу асистивного пристрою для людей із порушенням зору, який забезпечить вимірювання відстані до об'єктів та попередження користувача про можливі перешкоди за допомогою тактильних сигналів. Перший розділ присвячено огляду статистики кількості людей із обмеженим зором, причини виникнення. Розглянуто історичні та сучасні засоби допомоги незрячім особам. Аналіз прикладів створення схожих за функціоналом приладів навігації для людей з порушенням зору, їх переваги і недоліки. Другий розділ присвячено створенню асистивного пристрою для людей з порушенням зору. Розглянуто вибір елементів приладу, таких як ультразвукові датчики, вібромотори, а також їх інтеграція в одну єдину систему. Проведено серію тестувань прототипу пристрою. Описано процес проведення тестів та працездатності приладу. Проведено тестування з різними відстанями до об’єктів, включаючи перевірку працездатності та реакцію тактильного зворотного зв’язкуДокумент Відкритий доступ Система візуалізації кутів повороту об'єкта(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Миколайчук, Володимир Ігорович; Цибульник, Сергій ОлексійовичУ даному дипломному проекті було розроблено програмно-апаратну систему для візуалізації просторового положення об'єкта в реальному часі. Система забезпечує визначення кутів повороту об’єкта (крен, тангаж) на основі даних, отриманих з інерційного сенсора MPU6050, та відображення результатів у вигляді тривимірної моделі за допомогою середовища Processing. До складу розробки входить сенсорний модуль, мікроконтролер Arduino Uno, програмна частина для обробки та фільтрації даних, а також візуалізаційний інтерфейс. Для підвищення точності обчислень застосовано комплементарний фільтр, що дозволяє комбінувати показники акселерометра та гіроскопа. У процесі розробки було змодельовано корпус для розміщення компонентів у середовищі SolidWorks та виготовлено його за допомогою 3D-друкуДокумент Відкритий доступ Спектрометр(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2025) Мироненко, Антон Олегович; Сокуренко, Вячеслав МихайловичДипломний проєкт присвячений розробленню спектрометра - приладу, який використовується для аналізу спектрального складу світла в заданому діапазоні довжин хвиль. Проведено огляд різних типів спектрометрів за принципами їх роботи, розглянуто сучасні комерційні аналоги спектрометра, які охоплюють ІЧ-, УФ- та SWIR- діапазон. В ході виконання дипломної роботи створена оптична система спектрометра, підібраний комерційний зразок приймача випромінення та дифракційної ґратки. На основі отриманих вхідних даних та характеристик були проведені габаритні та енергетичні розрахунки, а також розроблено його функціональну та принципову оптичну схеми. Детально описано конструкцію та принцип роботи пристрою, а також проаналізовано параметри якості отриманого зображення. Обсяг роботи: 88 сторінок пояснювальної записки, 68 рисунків, 3 таблиці, 46 бібліографічного найменування.