2024
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 2024 за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 24
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Відкритий доступ Analysis of the stress-deformed stateof the aircraft flap(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Trubachev, S. I.; Alexeychuck, O. N .; Kryvova, S. G.Aircraft flaps play an important role in the operation of the aircraft. They are used to increase the lifting force of the aircraft at a given speed, which allows for slower take-off and landing. By increasing the camber of the wing, the flaps provide additional lift, which is especially useful during takeoff and landing when the air-craft needs to maintain control at low speeds. In addition, flaps also help increase the drag of the aircraft, which slows it down during landing. The flaps have a com-plex geometric shape, and therefore, to assess their stress-strain state, it is necessary to use numerical methods, primarily the finite element method. In the work based on the method of finite elements, there were determinations of stress under real op-erating loads. The proposed method makes it possible to carry out both verification calculations during design and optimization of the massof the aircraft flap.Документ Відкритий доступ Problem of low-frequency motion cueing along roll on flight simulators(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Kabanyachyi, V. V.; Beycan İbrahimoğluAn innovative approach to improve the fidelity of low-frequency lateral motion cueing within full-flight simulators for non-maneuvering aircraft is presented. On the basis of the perception peculiarities by the human vestibular system of movement along the roll, the problem of low-frequency motion cueing of lateral movement by motion systems of flight simulators was formulated and solved. The critical challenge of simulating the set of angular motion cues that pilots perceive during flights is decided. This research highlights two key outcomes. The fourth-order low-pass filter effectively extracts low-frequency motion cues from aircraft motion kinematic parameters, enhancing simulation accuracy. Secondly, proposed method significantly expands the range of simulated motion cues while ensuring their synchronization with high-frequency motion cues along relevant degrees of freedom.This formulation of the problem increases the range of simulated motion cues to 0,3nz, which practically corresponds to the range of simulated motion cues of a transport aircraft, and thus increases the quality of motion cueing. The implementation of the developed method on the An-72TK-200full flight simulator confirmed its effectiveness. In conclusion, this study introduces a promising methodology that enhances the quality of motion cueing, thus rendering flight simulations more realistic and beneficial for both pilots and aerospace engineering researchers in the real of non-maneuvering aircraft flight simulators.Документ Відкритий доступ Some features satellite attitude controlusing quaternions(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Meleshko, V. V.; Tarnavskyy, S. V.Algorithms using the kinematics equations in quaternions are widely used in the attitude control systems of modern spacecraft, primarily microsatellites. They ensure large-angle rotations and avoidance of singularity points characteristic of Euler-Krylov angles. However, the specificity of single quaternions as attitude representation parameters can create an "unwinding effect" in the control system, when turning the spacecraft toa desirable position is not performed by the shortest path and increases the electricity consumption, that is limited on board. This work, summarizing known publications, illustrates the causes of this effect and demonstrates a simple algorithm for its prevention. The effectiveness of this approach is shown on the MATLAB platform numerical simulation examples of the microsatellite control system with reaction wheels and a PD controllerДокумент Відкритий доступ Алгоритм інерціально-візуальної орієнтації літального апарата з двома оптичними камерами(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Черненко, С. О.; Бурнашев, В. В.Стаття присвячена визначенню кутів орієнтації літального апарата за інформацією з двох оптичних камер і тріади гіроскопів. Описані функції ціни необхідні для обчислення крену, рискання та тангажу. Проведено імітаційне моделювання роботи алгоритму з використанням реальних зображень. При цьому враховувалися похибки датчиків кутової швидкості низького класу точності. Наведені графіки зміни похибок визначення кутів інерціально-візуального алгоритму орієнтації в часі. Перевагами застосованого методу є відсутність необхідності виділення лінії горизонту та невисокі вимоги до обчислювальних ресурсів навігаційної системи.Документ Відкритий доступ Взаємне калібрування зміщення нуля двох співвісних гіроскопів у русі(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Чіковані, В. В.; Пономаренко, С. О.; Головач, С. В.; Піщела, П. О.У роботі розглядається метод корекції систематичної компоненти зміщення нуля двох співвісних гіроскопів у русі при самих загальних припущеннях на її модель. Цей метод дозволяє об’єднувати в єдиний блок різнорідні МЕМС та не-МЕМС або оптичні гіроскопи. Алгоритм, що реалізує цей метод потребує початкового калібрування на стоянці, наприклад, на основі зовнішньої інформації. Надалі, на основі сумісної обробки інформації залишкових датчиків, алгоритм видає більш точну інформацію про кутову швидкість так званого «віртуального» гіроскопа, що значно перевищує звичайне середнє значення показів цих гіроскопів. Наведено застосування методу корекції до результатів вимірювань двох співвісних вібраційних гіроскопів з металевими резонаторами на стоянці та у русі.Документ Відкритий доступ Визначення орієнтації за використанням магнітного поля Землі(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Мелешко, В. В.; Тарнавський, С. В.; Загірський, А. В.Розглядаються структура та можливості приладу орієнтації, який використовує вектор сили тяжіння та магнітне поле Землі. Прилад складається з трьох акселерометрів та трьох магнітометрів, які жорстко встановлені на рухомому обєкті. Показані можливі характеристики названих чутливих елементів, а також параметри сили тяжіння та індукції в заданій точці на поверхні Землі (для прикладу в Києві). Показані також характеритики готових курсовертикалей (AHRS). Приведені два алгоритма визначення магнітного курсу по визначених тангажу та крену обєкта: алгоритм тріад та алгоритм Одинцова. Шляхом моделювання показано, що при відносно грубих чутливих елементах (акселерометри з похибкою більше 10 -2 м/с 2 , магнітометри з похибкою більше 100 нТл) доцільно використати метод тріад. При більш точних чутливих елементах краще працює метод Одинцова. При оцінці характеристик враховані систематичні похибки приладів, маючи на увазі, що шумові завади добре фільтруються. Можливі низькочастотні завади при русі по пересіченій поверхні не розглядаються. Складений бюджет похибок для визначення істинного географічного курсу, який включає: похибки розрахунку параметрів магнітного поля Землі, похибки магнітної девіації, сезонні та суточні варіації магнітного відхилення, похибки магнітометрів та акселерометрів, а також похибки алгоритмів визначення магнітного курсу.Документ Відкритий доступ Вимірювання різночастотності резонатора коріолісового вібраційного гіроскопа методом обертання стоячої хвилі(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Строкач, Г. Ю.; Головач, С. В.Розглядається можливість визначення різночастотності резонатора коріолісового вібраційного гіроскопа способом керованої зміни положення стоячої хвилі для діагностики параметрів чутливого елемента на різних етапах виробництва та функціонування гіроскопа. Демонструються результати контролю частоти резонатора як способом покрокової зміни кута стоячої хвилі так і за рахунок її постійного обертання. Приведені результати розрахунків різночастотності на основі вимірювань. Зазначені переваги запропонованого методу вимірювання різночастотності.Документ Відкритий доступ Дослідження режиму попереднього заспокоєння супутника(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Рижков, Л. М.; Рижкова, І. Л.Розроблені концептуальні засади та метод створення високопрохідного автономного наземного роботизовного комплексу та метод його побудови для роботи в умовах складної місцевості та при дії засобів радіоелектронної боротьби. На основі світового досвіду створення високоточних автономних роботизованих комплексів з застосування інерціальних систем навігації запропоновано та досліджено комплексування в навігаційній системі магніто-інерціальних методів, систем технічного зору з розпізнаванням образів та прив’язкою до місцевості і штучного інтелекту. Розроблена модель похибок навігаційної системи. Приводяться розрахунки точності складових елементів навігаційної системи та точність визначення параметрів руху роботизованого комплексу.Документ Відкритий доступ Компенсація температурного дрейфу кільцевого лазерного гіроскопу(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Туренко, Р. І.; Приходько, С. М.В роботі розглядається методи та алгоритми компенсації температурного дрейфу сигналу кутової швидкості. Розглянуто вплив конструкції на властивості лазерного гіроскопу. Запропоновано математичну модель та алгоритм компенсації температурної залежності вихідного сигналу лазерного гіроскопа.Документ Відкритий доступ Концептуальні засади та метод створення високопрохідного автономного наземного роботизовного комплексу(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Довгополий, А. С.; Загірський, А. В.Розроблені концептуальні засади та метод створення високопрохідного автономного наземного роботизовного комплексу та метод його побудови для роботи в умовах складної місцевості та при дії засобів радіоелектронної боротьби. На основі світового досвіду створення високоточних автономних роботизованих комплексів з застосування інерціальних систем навігації запропоновано та досліджено комплексування в навігаційній системі магніто-інерціальних методів, систем технічного зору з розпізнаванням образів та прив’язкою до місцевості і штучного інтелекту. Розроблена модель похибок навігаційної системи. Приводяться розрахунки точності складових елементів навігаційної системи та точність визначення параметрів руху роботизованого комплексу.Розроблені концептуальні засади та метод створення високопрохідного автономного наземного роботизовного комплексу та метод його побудови для роботи в умовах складної місцевості та при дії засобів радіоелектронної боротьби. На основі світового досвіду створення високоточних автономних роботизованих комплексів з застосування інерціальних систем навігації запропоновано та досліджено комплексування в навігаційній системі магніто-інерціальних методів, систем технічного зору з розпізнаванням образів та прив’язкою до місцевості і штучного інтелекту. Розроблена модель похибок навігаційної системи. Приводяться розрахунки точності складових елементів навігаційної системи та точність визначення параметрів руху роботизованого комплексу.Документ Відкритий доступ Кількісні оцінки параметрів чутливих елементів феромагнітного гіроскопа(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Чепілко, М. М.; Пономаренко, С. О.У статті розглянуті фізичні основи застосування сучасних нанотехнологій для розробки нанорозмірного феромагнітного гіроскопа для систем керування малогабаритними рухомими об’єктами. Запропонована модель феромагнітного гіроскопа базується на використанні періодичної структури (псевдокристалу) із когерентних монодоменних феромагнітних квантових точок, які перебувають у стані квантової левітації. Особливістю запропонованої моделі феромагнітного гіроскопа є відсутність будь-яких механічних компонентів, що до-зволить забезпечити високу надійність і чутливість приладу. Встановлена залежність амплітудно-частотної характеристики інтенсивності поглинання енергії гармонійного магнітного поля псевдокристалом від його орієнтації у просторі, що може бути покладена в основу розробки феромагнітного гіроскопа.Документ Відкритий доступ Математична модель методу автокомпенсації інструменьальних похибок акселерометрів в інерціальних навігаційних системах крейсерського рухомого об’єкту(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Черняк, М. Г.; Лесюк, М. П.Інструментальні адитивні похибки інерціальних датчиків призводить до значного накопичення навігаційних похибок за короткий час. Основним мето-дом боротьби з цими похибками традиційно є використання допоміжних дже-рел навігаційної інформації. Проте, для збільшення часу автономної навігації залишається єдиний шлях – використання більш дорогих та точних датчиків. Ця робота присвячена математичній моделі методу автокомпенсації інструме-нтальних похибок акселерометрів інерціальних навігаційних систем, що спри-яє підвищенню точності інерціального визначення координат за допомогою акселерометрів за тривалий час автономної роботи. Пропонується постійне обертання платформи з відомою кутовою швидкістю, на яку встановлені аксе-лерометри. Це дозволяє модулювати інструментальну адитивну похибку аксе-лерометрів та зменшити навігаційні похибки. Аналітичні викладки демон-струють зростання ефективності цього методу зі збільшенням часу автономної роботи системи. Експерименти, проведені на встановленому на поворотний стіл блоці МЕМС акселерометрів, підтверджують ці висновки.Документ Відкритий доступ Метод інформаційної технології розрахунку вузлових навантажень під час аналізу напружено-деформованого стану моделі крила літака траспортної категорії(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Борисов, В. В.У статті описується метод інформаційної технології розрахунку вузлових навантажень під час аналізу напружено-деформованого стану скінченно-елементної моделі крила літака транспортної категорії. Запропонований метод дозволяє розрахувати величини вузлових навантажень, що моделюють розподілені аеродинамічні навантаження, які діють на крило літака, на підставі інтегральних величин сил та моментів, що розраховані для кількох перерізів крила. Використання методу дає можливість використовувати складні скінченно-елементні моделі на ранніх стадіях проектування крила літака транспортної категорії, що суттєво підвищує якість проектування за рахунок підвищення точності аналізу розподілу напружень у конструкції. Показано, що використаний алгоритм розрахунку забезпечує добру збіжність епюр розподілу навантажень із вихідними розрахунковими епюрами.Документ Відкритий доступ Методи підвищення функціональної ефективності БПЛА(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Вадіс, Д. А.; Аврутов, В. В.Інтеграція інноваційних рішень у всі рівні системи БПЛА дозволяє значно підвищити ефективність їх роботи в найрізноманітніших умовах і завданнях. Основною проблемою при використанні безпілотників є ефективне планування маршрутів польоту. Недосконалість моделей і методів планування маршрутів призводить до втрати безпілотних літальних апаратів та зниженню ефективності виконання завдань. В оглядовій статті розглянуто методи, які автоматизують процеси планування маршрутів і знижують вплив людського фактору на управління. Важливою проблемою є виявлення атак на навігаційну систему БПЛА, оскільки такі атаки безпосередньо впливають на здатність безпілотників виконувати свої функції, тому в статті розглянуто методи для виявлення спуфінгу GPS та способу автоматичного повернення БПЛА в зону старту при виявлені зовнішніх кібератак на нього. Також в статті наведені перспективні напрямки використання штучного інтелекту в безпілотниках. Розглянуто інноваційні підходи, серед яких: генеративний дизайн, алгоритми керування роєм, комп'ютерний зір і методи інформаційно-екстремального навчання, що сприяють розширенню функціональних можливостей БПЛА.Документ Відкритий доступ Можливості методу скінчених елементів для аналізу аеропружності крила літака легкого класу(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Федоренко, М. Ю.; Бондаренко, О. М.Проведено моделювання аеропружності прямого крила легкого літака методом скінченних елементів та верифікацію результатів моделювання за допомогою бінарної моделі. Показано можливість використання методу скінченних елементів для моделювання аеропружності літака легкого класу. Виконано порівняння аеропружності крила легкого літака зі звуженням та без звуження. Критерієм втрати стійкості крила під час аеропружних коливань обрано перехід від додатного до від’ємного значення коефіцієнту затухання в системі крилоповітря при певній швидкості польоту. Зазначено заходи для підсилення конструкції крила з метою забезпечення необхідної швидкості польоту.Документ Відкритий доступ Нелінійна динаміка в моделі системи первинного контролю польотом(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Лук’янов, П. В.; Павлова, К. С.У роботі вдосконалено математичну модель, що описує процес керування закрилками малих літаків. На підставі аналізу наявних робіт доведено фізичну необґрунтованість спрощення моделі процесу первинного контролю польотом літака. Зазначено неправомірне спрощення при опису кінематики руху систе-ми шток-закрилок. Використовується сучасний підхід (модель тертя Штрибе-ка) щодо моделювання тертя в електромеханічному приводі. Наведені резуль-тати числових розрахунків руху системи шток-закрилок підтверджують нелі-нійний характер динаміки системи «шток - закрилок».Документ Відкритий доступ Оптимізація інваріантної до збурень системи автоматичного керування(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Збруцький, О. В.; Осокін, В. С.Показана можливість оптимізації інваріантної до збурень системи автоматичного керування шляхом розширення структури коефіцієнту регулювання впливу збурень. Проаналізоване використання алгебро--інтегрально-диференціальної структури та окремих їх складових та встановлений переважаючий вплив кожної з них на швидкодію, характер поведінки системи та її усталену похибку. Числове моделювання підтвердило ефективність використання такої структури регулятора впливу збурень для забезпечення швидкодії та якості керування при довільних зовнішніх збуреннях.Документ Відкритий доступ Основи створення автономної системи керування рухом наземного роботизованого комплексу на малих дистанціях(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Довгополий, А. С.; Загірський, А. В.; Збруцький, О. В.Запропоновані та розглянуті: система керування платформою для руху в наперед задану точку, кінематична схема та система керування рухом назем-ного роботизованого комплексу по пересіченій місцевості з перешкодами на основі системи машинного зору зі штучним інтелектом. Показано, що для за-безпечення автономного руху наземного роботизованого комплексу та захис-ту його від впливу радіоелектронних перешкод можливо використання сис-теми визначення орієнтації на основі сенсорів магнітного поля Землі та дат-чиків горизонту на МЕМС-технологіях, системи керування рухом по пересі-ченій місцевості на основі машинного зору та штучного інтелекту. Проведені експериментальні дослідження на макеті системи машинного зору.Документ Відкритий доступ Оцінка ефективності методів розпізнавання образів та сегментації зображень для систем технічного зору малих безпілотних апаратів(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Збруцький, О. В.; Яременко, Т. В.; Краснопольський, А. О.Системи технічного зору є перспективним доповненням для навігації безпілотних рухомих апаратів завдяки їх здатності розпізнавати, відстежувати та локалізувати навігаційні орієнтири, що є критичним для роботи автономних систем автоматичного керування. Проведений аналіз алгоритмів систем технічного зору для розпізнавання навігаційних орієнтирів і використання в умовах обмежених ресурсів. Встановлено, що алгоритми на основі нейронних мереж демонструють високу швидкість та точність, що робить їх оптимальними для прикладного застосування. Однак їх навчання потребує значних ресурсів і ретельної підготовки даних. Оптимізація після навчання дозволяє ефективно використовувати їх на пристроях з обмеженими обчислювальними ресурсами. Проведені дослідження та виконані експерименти показали ефективність запропонованого алгоритму сегментації зображень для його використання в системі технічного зору сучасних безпілотних транспортних засобів.Документ Відкритий доступ Перспектива застосування та розрахунок гібридних силових установок у літальних апаратах вертикального злету та приземлення. Частина 2. Розрахунок основних параметрів гібридної силової установки(КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024) Адлер, Р. Л.; Лук’янов, П. В.Робота присвячена розробці методу розрахунку гібридної силової установки паралельної конфігурації для безпілотного літального апарата з системою вертикального злету та приземлення. Даний метод дозволяє розрахувати основні параметри гібридної установки: розрахунок необхідної електричної потужності та ємності акумуляторної батареї, енергії та часу заряджання для підтримання певного ступеня заряду; визначення масових характеристик електричних батарей, а також витрати пального для виконання польотної місії та додаткової роботи генератора.